Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Biljakten  (läst 35435 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 652
SV: Biljakten
« Svar #15 skrivet: januari 20, 2010, 19:23:40 »
Jag bor i USA så vid en flytt tillbaka till Sverige blir det flyttgods. Räknar inte med några problem i så fall.

Vad kostar det att skeppa i väg en bil från USA till Sverige nu? Har för mig att det kostade ca 20.000:- förr.
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Bayern.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
  • Kön: Man
« Svar #16 skrivet: januari 20, 2010, 20:00:12 »
Jag vet faktiskt inte vad det kostar. Det får bli en överraskning i så fall ...

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #17 skrivet: januari 20, 2010, 20:18:15 »
2004 kostade en transport från amerikanska östkusten till Bremerhafen i Tyskland ca 11000:-. Lägg till inflation och prisökningar så hamnar vi nog på närmare 20000 idag.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #18 skrivet: januari 20, 2010, 20:37:11 »
En detalj bara. Jag har betalt i dollar och betalar eventuella avgifter i dollar. Därför ser jag lite annorlunda på det. Alla utgifter här ser jag i förhållande till min nuvarande köpkraft, vilken är väsentligt bättre än vad jag hade i Sverige (för ordningens skull skall sägas att detta inte är tänkt att vara ett politiskt inlägg). Om det skulle landa på $3,000 så är det helt ok.

Utloggad Stephan735i

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 94
« Svar #19 skrivet: januari 20, 2010, 23:15:39 »
Inte bara i Sverige det finns kassa handlare med andra ord. Den konjaksfärgade inredningen är nog det snyggaste jag sett i en E34 dock. Hade den varit kombinerad med svarta paneler så kanske jag varit på väg över atlanten själv nu ;)

Kolfiberpaneler är mycket ovanligt och går inte att få från BMW längre. Det är busenkelt att byta paneler mot Vogelaugenhorn Graphit eller Schwarz. Dom senare kan vara svåra att hitta, medan graphit är vanliga.

Det finns en intressant icke M540i/M Sport i Nordamerika en Alpinweiss III med Nappa leder Denim och enda ex i Nordamerika med Vogelaugenhorn graphit:) Men det riktigt speciella med den är taket! Eftersom den har innertak i Nubuk Denim! Aldrig läst om någon E34 med Nubuk Denim. Tyvärr inga bilder.

Mixtus; Kommer bilderna på den Alpinweiss III M540i?

Stephan

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #20 skrivet: januari 21, 2010, 05:40:00 »
På begäran från Stephan är det dags att presentera en alpinvit M540. Faktiskt den enda vita som tillverkades i denna serie av 32 vagnar.

Först lite snabbfakta:

VIN: GA64881
Tillverkad: 950518
Färg: 300 Alpinweiss III
Klädsel: Amaretta Antrazit* (observera dock kommentar nedan)
Övrigt: LSD

Tyvärr så vet jag inte var bilen finns och jag vet inte heller vem som äger den. Jag vet inte heller vilket nummer den har. Däremot fick jag tag i några bilder av en annan M540-ägare. Tyvärr verkar det som att något märkligt har hänt under resans gång. Jag fick följande berättat för mig (fritt översatt, fritt berättat):

”Låt mig berätta den sorgliga berättelsen om GA64881: av någon anledning så ”strippades” bilen från den mesta M-utrustningen, inklusive hela M-klädseln. Därefter gjordes ett byte med en röd USA-specad E34 540i M Sport (GA65528). Jag kan knappt föreställa mig varför någon gör något så idiotiskt, men jag har bildbevis. Observera att den alpinvita M540i nu har en US-specad ”VIN sticker”, vilket måste vara en förfalskning eftersom bilen byggdes enligt kanadaspecifikation.”

Det verkar som att uppgifterna stämmer. Däremot blev jag lite konfunderad när jag kikade på den nuvarande inredningen i den vita bilen. Notera att det verkar finnas ASC+T, vilket den inte skall ha enligt specifikationen. Nåja, vi får väl se vad Stephan och Scheckheft har att säga. Mer skarpa ögon behövs.

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #21 skrivet: januari 21, 2010, 13:43:28 »
Kolfiberpaneler är mycket ovanligt och går inte att få från BMW längre. Det är busenkelt att byta paneler mot Vogelaugenhorn Graphit eller Schwarz. Dom senare kan vara svåra att hitta, medan graphit är vanliga.

Jag menade inte panelerna så utan snarare plastdetaljerna i inredningen som i nuläget är gröna. Vad heter det egentligen? Instrumentbräda, konsoller osv.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #22 skrivet: januari 21, 2010, 15:16:31 »

Är det bara jag som tänker på en epa-traktor när man ser detta  :o
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #23 skrivet: januari 21, 2010, 22:19:38 »
Vadå, blå långhårig klädsel är väl modernt? ;)
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #24 skrivet: januari 21, 2010, 22:20:13 »
Vad säger ni, köpläge?  :D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #25 skrivet: januari 21, 2010, 22:45:00 »
Du har verkligen fastnat för 540, Mixtus... :D

Du nämner flyttgods, betyder det att du är på väg hemåt?

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #26 skrivet: januari 21, 2010, 23:33:40 »
Nix, inte än på ett tag. Men jag försöker tänka framåt och som jag förstår det måste man äga bilen i minst ett år. Har inte lusläst reglerna, men jag får väl göra det någon gång i närtid.

För övrigt har jag inte helt lagt M5 Dinan på hyllan, men just nu siktar jag på M540. Jag försöker hitta någon i närområdet som jag kan kika på, men alla verkar befinna sig flera hundra mil bort. Mycket irriterande.

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
« Svar #27 skrivet: januari 22, 2010, 04:03:34 »
Nu är det full snurr i kontaktnätet.

Idag ringde jag ägaren till #1 för att gratulera till försäljningen. Vi hade en lång och trevlig pratstund sist så det kändes helt ok att ringa honom igen. Han blev mycket förvånad. "Men ... min bil står ju i garaget, den är inte såld? Kanske bilfirman har sålt den, men det känner inte jag till ..." Därefter sökte vi på nätet och det visade sig att firman tagit bort "sold". Mycket märkligt. Så bilen är kvar.

Ännu en pratstund, men jag lät antyda att priset låg för högt. Tydligen hade bilfirman satt priset med förklaringen att bilen var unik - #1 i en serie på 32. Vi diskuterade inte mer kring det. Däremot har jag efter lite bildtittande omvärderat Daytonaviolett något. Faktum är att färgen inte är så tokig på en välskött och välpolerad bil. Jag skulle dock vilja se färgen "live" på en bil. Det var ett tag sedan sist.

Och så har vi det här med #32.  Ikväll ramlade det in ett mejl från Hederlige Harry som tydligen har hittat mitt mejl (igen). Istället för att svara på mina frågor vädjar han till mina känslor:

"If you really care about this car then it will last you for another 20 years, thereby the price should not be the most critical part of you owning this vehicle or not. Can you put a price on satisfaction and pride of ownership?  ... I have driven this car regularly and can tell you that People who know cars can't stop looking at it and really notice that it is so different, imagine how your friends will re-act. I'm trying to make a 750.00 profit on the sale of this car. I can make that any day on any car even one I'm selling for 1,750."

Samma kille erkände på telefon att det var han som hade skrapat fälgen (se bilder tidigare i tråden). Man undrar ju vad det är för tomte. Bifogar ännu en superbild tagen av stjärnfotografen på Harry's.

Som tur är har jag fått lite andra kontakter, men jag vet ännu inte vart det leder.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #28 skrivet: januari 23, 2010, 23:46:11 »
Du måste (officiellt) ha ägt bilen minst ett år i USA innan du kan ta hem den som flyttgods.

Utloggad kaptenlöjtnant

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 359
  • 735i -89
« Svar #29 skrivet: januari 24, 2010, 09:38:51 »
Du måste (officiellt) ha ägt bilen minst ett år i USA innan du kan ta hem den som flyttgods.

Gäller reglerna per person i t.ex ett hushåll?
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Reklampartners