Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
juli 11, 2025, 12:55:55
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Övriga diskussionsforum
»
Övriga BMW-diskussioner
»
Medlemsprojekt
»
Biljakten
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
...
6
Gå ned
Författare
Ämne: Biljakten (läst 35452 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mixtus
Senior
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 368
Kön:
Biljakten
«
skrivet:
januari 20, 2010, 05:58:51 »
Det här medlemsprojektet handlar om att hitta en BMW, ett annorlunda projekt kan tyckas. Någon kanske tycker att det bara är att gå ner till handlaren runt hörnet, men så enkelt får det inte bli. För min del handlar det om att hitta något som har det där lilla extra och resan dit är nästan lika kul som bilen i sig. Kanske hittar jag inget exemplar som passar plånbok eller smak och i så fall får tråden ett snöpligt slut. Vi får se. Min tanke är hur som helst att bjuda på en eller annan bild eller berättelse under resans gång. Jakten efter en bil är ju halva nöjet, eller hur? Räkna inte med att jag hittar någon bil innan sommaren … det måste ta lite tid ...
Då börjar vi.
Sedan en längre tid tillbaka har jag letat efter något att sätta tänderna i och funderingarna har gått från E31 till E39, men det har inte dykt upp något som har varit tillräckligt intressant. Dessutom har jag retat mig på att BMW i Nordamerika inte fick ta del av BMW Individual, vilket gör att de där udda exemplaren som dyker upp i Europa har lyst med sin frånvaro.
Som vanligt finns det inga regler utan undantag. För inte så länge sedan hittade jag två för mig okända E34-modeller som såldes i begränsad upplaga i Nordamerika – 540i Sport (för USA) och M540i (för Kanada). Mer information om modellerna finns i denna tråd:
http://www.bimmerforum.se/index.php?topic=1340.15.
Där finns också fler länkar för den intresserade.
I takt med att jag har lärt mig mer om utförandena infann sig det bekanta BMW-suget så därför börjar jag med att kika efter en lämplig M540i. Det finns bara 32 exemplar så utbudet är inte alltför stort.
Loggat
Gemini__
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 3257
Kön:
SV: Biljakten
«
Svar #1 skrivet:
januari 20, 2010, 06:05:30 »
Ja, säg att du kommer lyckas hitta ett ex.
Underbara vagnar det där.
Håller dessutom med dig om att resan till att hitta sin drömvil är en mycket trevlig fas.
Loggat
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION
Mixtus
Senior
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #2 skrivet:
januari 20, 2010, 06:18:52 »
Varför inte börja med
som dök upp på marknaden helt nyligen?
Kort faktaruta (tack till Stephan som har bidragit med en del fakta):
VIN: GA64755
Tillverkad: 950412
Färg: 283 Daytonaviolett metallic
Klädsel: Amaretta Antrazit
Övrigt: LSD (Limited Slip Differential)
Den nuvarande ägaren har ägt bilen i tio år och den lär vara i mycket bra skick. Jag pratade med honom för några dagar sedan och hela EDC-systemet är bytt för tre år sedan (med bara 500 mil på mätaren sedan dess). Enligt uppgift kostade det närmare $10,000 (Kanada). Den har nya däck och är nyservad med ca. 210,000 km på mätaren. Mycket trevlig och seriös säljare. Problemet är bara att han begär $47,900, vilket med dagens kronkurs blir 328,619 kronor!
Här följer lite bilder.
Loggat
Mixtus
Senior
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #3 skrivet:
januari 20, 2010, 06:20:38 »
Avslutningsvis så fick jag igår reda på att bilen är såld! Vad slutpriset blev har jag ingen aning om. Betyder det att mitt sökande efter en M540i är meningslöst redan från start – hur kommer detta att påverka prisbilden?
Fortsättning följer, det finns fortfarande fisk i havet ...
Loggat
Gemini__
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 3257
Kön:
«
Svar #4 skrivet:
januari 20, 2010, 06:26:59 »
Oj, snabba puckar här.
Går det att ta reda på slutpriset månntro? Skulle vara intressant att ta del av nämligen.
Loggat
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Kön:
«
Svar #5 skrivet:
januari 20, 2010, 07:34:15 »
Trevligt med letande projekt Mixus, du får inte ta ner armarna på grund av att den snygg 540 är såld.
Den var måste jag säga mycket väl vårdad men tyvärr så kan det går ibland.
Fortsätt med letande, du får se att det kommer någonting nytt, det får man hoppas i alla fall.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Mixtus
Senior
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #6 skrivet:
januari 20, 2010, 15:23:45 »
I andra ändan har vi
som egentligen är den bil som fick mig intresserad för M540i. En fantastiskt vacker färgkombination och unik i sitt utförande. Bilen står för närvarande hos en handlare i Calgary.
Snabbfakta (åter igen tack till Stephan):
VIN: GA65021
Tillverkad: 950714
Färg: 490 Sonderlackierung "British Racing Green" 05-209-6852 B & K
Klädsel: Volleder Nappa Mexicogrün / Modena
Övrigt: LSD (Limited Slip Differential)
Jag har varit i kontakt med handlaren några gånger för att försöka få svar på alla mina frågor. Tyvärr ingen bra respons. Inget intresse att göra det där lilla extra för en kund. Dialogen har ungefår gått såhär:
"Vet du om EDC-dämparna är bytta?"
"Nej"
"Står det på några handlingar, du sade att det fanns några kvitton?"
"Jag vet inte"
"Men ... kan du titta? Vet du var bilen är servad, kan du ta reda på det?"
"Vet inte ... "
Ett ett antal dialoger på denna nivå gör ju inte precis att man skriker av förtjusning. Jag bad dem också ta några bilder och fick tillbaka det här.
Genom lite kontakter har jag fått tag i en person som bor i Calgary (en svensk) som kunde titta på bilen åt mig, men först ville jag veta om det gick att göra något på priset, som för närvarande ligger på $25,500 (Kanada). Men, eftersom de inte var beredda att diskutera ställde jag in hela övningen. Servicehistoriken är osäker, jag vet inte om EDC-dämparna är bytta och det finns flera andra frågetecken som gör att jag inte har lust att dra igång för stora växlar. Nu skall de tydligen kontakta en auktionsfirma som skall värdera bilen åt dem. Jag ger mig tusan på att den dyker upp på ebay så småningom och jag ger mig också tusan på att någon betalar vad de vill ha.
Här följer lite bilder på hur bilen såg ut i sina glansdagar. Så fantastiskt snygg!
Just det, något hade hänt med bakluckan, oklart vad. Så här ser bakluckan ut idag. Jämför med bilderna ovan.
Tyvärr så kommer jag att släppa denna bil för stunden. Den står flera hundra mil bort med en säljare som inte riktigt inger förtroende. Snyft ...
Loggat
andreas_lofgren
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 669
Kön:
<>
«
Svar #7 skrivet:
januari 20, 2010, 15:55:11 »
Inte bara i Sverige det finns kassa handlare med andra ord. Den konjaksfärgade inredningen är nog det snyggaste jag sett i en E34 dock. Hade den varit kombinerad med svarta paneler så kanske jag varit på väg över atlanten själv nu
Loggat
//Lövet
I garaget:
BMW Z4 3,0
Scheckheft
Trusted Member
Senior Medlem
Antal inlägg: 92
«
Svar #8 skrivet:
januari 20, 2010, 16:59:56 »
Vi kan väl ändå fastställa att myntfacket ökar bilens värde enormt och gör modellen mer lättsåld
Synd att #1 såldes ganska omgående. Om jag nu ska bedöma skicket på #1 och jämföra med min, så vinner nog #788. Inte för att skryta men på bilderna finns flera detaljer som är i bättre skick på min. Men det kanske är lite för mycket ot.
Fantastiskt är ändå prisnivån.
Angående #32: unik kombo men säljaren verkar inte sortera under kategorin seriös. Synd.
Hur som helst är det kul att följa din jakt efter en E34.
Loggat
Mvh
Scheckheft
Mixtus
Senior
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #9 skrivet:
januari 20, 2010, 17:09:01 »
Visst är det myntfacket som gör det, vi är helt överens.
Var det något särskilt du hittade på bilderna som gjorde att reagerade på skicket på #1? Alltid bra om man kan lära sig något nämligen.
Loggat
Scheckheft
Trusted Member
Senior Medlem
Antal inlägg: 92
«
Svar #10 skrivet:
januari 20, 2010, 17:16:13 »
I all hast:
Rostig list
http://www.glowfoto.com/viewimage.php?srv=img4&img=19-221240L&t=jpg&rand=2540&y=2010&m=01
blästrad framkjol + blästrade dimljus, min har ny rattkrans, lite släpp av dörrpanelen vid myntfacket. Petitesser kan tyckas, men jag är petig
Loggat
Mvh
Scheckheft
Mixtus
Senior
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #11 skrivet:
januari 20, 2010, 17:30:03 »
Tusan hakar! Jag tyckte jag hade gått igenom alla bilder, men missade listen!
Loggat
Fredrik M
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 2950
Kön:
«
Svar #12 skrivet:
januari 20, 2010, 17:49:27 »
Förstår att du är sugen, makalöst vackra bilar. Vet inte att jag sett den fälgen på en E34 tidigare men den sitter verkligen som en smäck på den modellen. Jag är även svag för det lilla positionsljuset på sidan av främre stötfångaren.
Hur funkar det med avgasintyg och så för import av en sådan bil? Det kan ju skilja en hel del mellan motorerna för europeiska och amerikanska marknaden.
Loggat
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023
Mixtus
Senior
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #13 skrivet:
januari 20, 2010, 17:58:37 »
Jag bor i USA så vid en flytt tillbaka till Sverige blir det flyttgods. Räknar inte med några problem i så fall.
Loggat
Fredrik M
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 2950
Kön:
«
Svar #14 skrivet:
januari 20, 2010, 19:21:18 »
Aha, ja då blir det ju en helt annan grej. Lycka till med jakten.
Loggat
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
...
6
Gå upp
« föregående