Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Ett stycke bilhistoria (F1) - den klasiska M10-motorn.

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Ett stycke bilhistoria (F1) - den klasiska M10-motorn.  (läst 3280 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
Ett stycke bilhistoria (F1) - den klasiska M10-motorn.
« skrivet: januari 18, 2010, 23:17:55 »
Tur man haft en F1-motor själv (nästan iaf). Nämligen i en gammal "panzerwagen" (518 E28). :D

Från "Massive Engines: BMW Turbo Power, Discovery channel"

http://videos.howstuffworks.com/discovery/31679-massive-engines-bmw-turbo-power-video.htm

http://videos.howstuffworks.com/discovery/31678-massive-engines-bmw-m10-turbocharger-video.htm

Satt väl en 1.5l-maskin baserad på en M10 i Nelson Piquets Brabham-BMW 1983 om jag inte missminner mig.


Utloggad kaptenlöjtnant

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 359
  • Karma: +0/-0
  • 735i -89
SV: Ett stycke bilhistoria (F1) - den klasiska M10-motorn.
« Svar #1 skrivet: januari 18, 2010, 23:26:11 »
1350hk... Duger!
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: Ett stycke bilhistoria (F1) - den klasiska M10-motorn.
« Svar #2 skrivet: januari 18, 2010, 23:29:31 »
Något mindre i min E28 dock... :D


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad kaptenlöjtnant

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 359
  • Karma: +0/-0
  • 735i -89
SV: Ett stycke bilhistoria (F1) - den klasiska M10-motorn.
« Svar #3 skrivet: januari 18, 2010, 23:34:05 »
Något mindre i min E28 dock... :D


Plötsligt är Vidars bil nästan, men bara nästan en dussinbil.

BMW M5 Power Car 1000HP


Det här med att använda begagnade motorer som även fått legat utomhus
har jag hört tidigare i något sammanhang, det är ju helt fantastiskt och
jag kan inte låta bli att undra var vi hade varit om inte regelverket inom
formel 1 hade stramats åt.
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Ett stycke bilhistoria (F1) - den klasiska M10-motorn.
« Svar #4 skrivet: januari 18, 2010, 23:43:03 »
Gud! vilka motorer!
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Ett stycke bilhistoria (F1) - den klasiska M10-motorn.
« Svar #5 skrivet: januari 21, 2010, 17:54:03 »
Det var väl t.o.m. så att man bottande bromsbänken vid något tillfälle med en kvalmotor? Bromsbänken sägs ha klarat 1400hk!  ;D

BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad 320iSE90

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma: +0/-0
SV: Ett stycke bilhistoria (F1) - den klasiska M10-motorn.
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2010, 23:38:46 »
Ahh, helt sjuka effekter måste jag säga. Måste ha varit skoj att ha stått bredvid banan och sett dessa monster prestera max när det begav sig.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: Ett stycke bilhistoria (F1) - den klasiska M10-motorn.
« Svar #7 skrivet: januari 26, 2010, 23:47:18 »
Underbara maskiner. Undrar hur lång den beräknade livslängden var.  :)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: Ett stycke bilhistoria (F1) - den klasiska M10-motorn.
« Svar #8 skrivet: januari 27, 2010, 00:10:40 »
Det är rena flug motor!
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad franke

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1109
  • Karma: +0/-0
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
SV: Ett stycke bilhistoria (F1) - den klasiska M10-motorn.
« Svar #9 skrivet: februari 17, 2010, 22:31:28 »
Riktigt imponerande  :o
Driver webshopen www.carstuff.se

 

Reklampartners