Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Lagstiftningen om vinterdäck  (läst 5271 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MadMax

• Gäst
Lagstiftningen om vinterdäck
« skrivet: januari 17, 2010, 15:59:26 »
Det har kommit en uppdaterad version av vinterdäckslagen. Vad gäller egentligen i det fallet att man kör med sommardäck till däckfirman när det är vinterväglag? Är det tillåtet?

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 258
SV: Lagstiftningen om vinterdäck
« Svar #1 skrivet: januari 17, 2010, 16:11:29 »
Lagstiftningen medger inget undantag för den situationen du nämner. Juridiskt sett finns det alltså ett utrymme för att du kan bötfällas. Det finns dock ingen prejudicerande dom och därför kan det finnas utrymme för en annan tolkning av lagstiftningen i tingsrätten/hovrätten.
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • Kön: Man
  • <>
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2010, 17:20:12 »
Om det kan ske UTAN FARA så är det tillåtet även fortfarande att ta sig till däcksfirman. Men då får det inte vara vinterväglag alls.

Fortfarande är det så att du får åka på sommardäck vintertid om det inte är vinterväglag. Med vinterväglag menas enligt de polisuttalanden som jag läst under +5 grader.

Krav på vinterdäck 1 december – 31 mars
När du kör personbil (klass I*), personbil klass II (husbilar) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil samt lätt buss är det krav på vinterdäck eller likvärdig utrustning under perioden 1 december–31 mars, om det är vinterväglag.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

MadMax

• Gäst
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2010, 18:29:43 »
Det betyder i klartext att om det är vinterväglag så riskerar jag att bötfällas om jag hör med sommardäck på väg till däckfirman för att lägga på vinterdäcken.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #4 skrivet: januari 17, 2010, 18:31:25 »
Helt korrekt.

Utloggad Jonne_racer

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 173
« Svar #5 skrivet: februari 26, 2010, 10:01:59 »
Det är väldigt många som missförstår det där med vinterdäckslagen.
Så fort det blir 1 dec så tror dom att man inte får köra med sommardäck.
Har blivit många tvister om det på mitt förra jobb och jag har hört att mina vänner råkat ut för samma sak.
Vinterdäckslagen gäller alltså vid vinterväglag.
Bmw 550iAM -06 Carbonschwarz metallic

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • <>
« Svar #6 skrivet: februari 26, 2010, 14:08:06 »
Vinterdäckslagen gäller alltså vid vinterväglag.

Det jobbiga är att det inte finns någon entydig definition av vad som är vinterväglag utan detta är upp till den enskilda polisen att avgöra. Vissa poliser kör tydligen stenhårt på att under +5 grader är vinterväglag oavsett om det är torrt eller inte. Med den logiken är det i stort sett alltid vinterväglag under perioden.
//Lövet

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: februari 26, 2010, 16:06:33 »
Polisens definition av vinterväglag är när det är snö, is eller frost på någon del av vägbanan eller angränsande vägar till den där bilen framförs.

Det finns sannolikt några domar i tingsrätten som behandlar ämnet. Om tingsrätten har funnit att polisens definition inte är juridiskt hållbar så borde polisens definition sannolikt ha ändrats. Det har den inte.

Jag har sökt efter några prejudicerande domar från hovrätten eller HD men det finns inga.

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • <>
« Svar #8 skrivet: februari 26, 2010, 16:45:16 »
...eller på någon del av vägbanan eller angränsande vägar till den där bilen framförs.

Den skrivningen blir lite halvjobbig. Vem definierar vad som är angränsande vägar? Alla vägar sitter ju ihop på ett eller annat sätt. Vart dras gränsen?

Jag tycker det hela känns lite halvskakigt juridiskt sett.
//Lövet

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: februari 26, 2010, 17:11:40 »
Polisens egna definitioner är ämnade att vara ett hjälpmedel men är inte att betrakta som ett juridiskt heltäckande dokument. OM frågan varit uppe i någon tingsrätt (vilket den har) så blir sannolikt polisens definition föremål för juridisk granskning och dessutom gör tingsrätten den juridiska bedömningen om det aktuella fallet innefattas av polisens definition. Min uppfattning är, oavsett utfallet i tingsrätten, att om polisens definition inte är lämplig att använda så hade polisen tagit bort den eller formulerat om den.

Polisens definition står fast och det är dessutom samma definition som används av transportstyrelsen.

Definitionen ger ju en viss möjlighet till olika tolkningar och visst kan man fråga sig var gränsen går när det gäller angränsande vägar. Min uppfattning är att t ex motorvägsavfarter -påfarter räknas som angränsande vägar. Detsamma borde gälla vägar som ligger i direkt anslutning till den vägen man kör på om det är så att man måste använda den vägen för att ta sig till sitt mål. Även om motorvägen är snöfri så kan det råda vinterväglag på den 70-väg som man måste köra på i ett senare skede för att ta sig till målet. I det fallet är det alltså vinterväglag som gäller.

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 258
« Svar #10 skrivet: mars 16, 2010, 23:52:57 »
Jag tror kilroys sammanfattning av rättsläget stämmer bra. Även jag har sökt efter domar i hovrätten utan att finna några. Däremot finns det några fällande domar i tingsrätten men ingen har överklagats.
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Reklampartners