Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Projektor vs TV  (läst 1787 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
Projektor vs TV
« skrivet: januari 16, 2010, 12:56:38 »
När det gäller användande av projektor är jag en riktig nybörjare. Jag är alltså intresserad av svar från er som använder projektor idag.

Är era dukar fast monterade? Hur stora dukar har ni? Kostnadsläget?

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
SV: Projektor vs TV
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2010, 13:12:09 »
Jag är också lite nyfiken på detta. Min första undran är vilket avstånd som krävs mellan projektor och duk?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad franke

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1109
  • E61 520d M-sport
    • Carstuff.se
« Svar #2 skrivet: januari 16, 2010, 14:28:10 »
Jag har en budgetduk som sitter rätt högt på väggen, i kombination men en 42" TV på en låg bänk.
Duken går att dra ner/upp manuellt som en rullgardin.

Dock blev det lite högt att ha det såhär, man får halvligga i soffan som det ska vara bekvämt för nacken.

Så jag kommer sätta duken på en sockel, så den hamnar ca 10cm ut från väggen, och på så sätt kan rulla ner den framför TV'n.

Min duk ingick i ett paket med min projektor, men säg att den kanske kostade 1000-1500kr annars. Projektorn är en LG BN-315, som fick väldigt bra betyg för sin prisklass http://www.bigscreen.se/tester/Projectors_2007/93_LGBN315.htm

Fäste från Kjell & Co http://www.kjell.com/?item=57315
Driver webshopen www.carstuff.se

Utloggad M635forever

• Trusted Member
  • Senior Medlem
  • Antal inlägg: 85
« Svar #3 skrivet: januari 16, 2010, 15:45:59 »
Jag använder mig av en ca 6 år gammal mellanbudgetduk, kostade då ca 3500:- ny.
Den mäter 120" i 4:3 formatet, och är en duk som sitter i automatmag, dvs kan rullas ut och in likt skolans karta de hade på 70/80 talet ::)
Kommer att införskaffa en ny duk efter jag renoverat en del av ytskiktet i mitt biorum, vilket kommer bli en spänd duk av dyrare kvalitet.
En fritt hängande duk blir ju tyvärr till slut lite vågig, och är högst irriterande vid filmer där man tex filmar vyer och glider med kamera horisontellt.

Hur långt ifrån man måste montera projektor, är högst individuellt beroende på fabrikat på proj + vilken storlek på duk man har.

Om man vill ha stor glädje av projektor, bör man kunna mörklägga rummet, dessutom bör man satsa på en full HD proj, vilket man idag får från 15k och uppåt.
MVH
Patrik Jansson,  Swe E24 M6/M635Csi register
Kör: M635CSi -84 // M5 E34 -89 // 535i -92

Reklampartners