Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Om parkeringsbiljetten blir insnöad?  (läst 3545 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nautilus

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 160
  • Kön: Man
Om parkeringsbiljetten blir insnöad?
« skrivet: januari 14, 2010, 20:32:09 »
Nu på vintern finns ju risken att parkeringsbiljetten blir insnöad om det snöar kraftigt. Jag drabbades själv av detta och tvingades rycka tag i parkeringsvakten som precis gett mig parkeringsböter. Hon rev boten så det löste sig. Borstar parkeringsvakterna inte av rutan om det snöar?

Utloggad Mixtus

• Senior
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 368
SV: Om parkeringsbiljetten blir insnöad?
« Svar #1 skrivet: januari 14, 2010, 20:39:19 »
Varför borsta av rutan när man kan få provision på antal utfärdade böter.  ;D

Skämt åsido, det låter verkligen grisigt. Tur att du hann få fatt i vakten i tid. Risken är annars att de administrativa kvarnarna drar igång och att man tvingas betala för att slippa betalningsanmärkning. Då får man ligga ute med pengar ett bra tag innan de betalar tillbaka.

Själv råkade jag en gång ut för att parkeringsmätaren angav fel tid i samband med sommartid/vintertid (mätaren ställdes inte om automatiskt).  Jag tvingades betala boten och därefter fick jag brevväxla ett tag innan de betalade tillbaka pengarna. Riktigt irriterande.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #2 skrivet: januari 14, 2010, 21:36:41 »
Den här frågan har ju minst två aspekter. Dels så handlar det om vilka regler parkeringsbolagen har då det snöar och dels finns det en juridisk aspekt.

När det gäller den första aspekten kan vi utgå från att parkeringsvakternas regler är klara, dom borstar bort snön från rutan.

Den andra aspekten är lite knivigare. Även om man betalt parkeringsavgift så har kanske inte parkeringsvakten sett din lapp. Anledningen kan vara att hon/han glömt att borsta av rutan. I det fallet så får man nog vara beredd på viss "brevväxling" med parkeringsbolaget tyvärr. Under tiden bör man betala P-boten eftersom den fortfarande juridiskt gäller som en P-bot till annat meddelats.

Utloggad kaptenlöjtnant

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 359
  • 735i -89
« Svar #3 skrivet: januari 14, 2010, 21:47:35 »
Rent spontant känns det som lurendrejeri, har du giltig biljett
placerad enligt alla konstens regler så borde det inte bli böter.

"Väl synlig innanför vidruta" heter det väl för det mesta och
skulle du improvisera och sätta den på sidorutan får du
garanterat böter.
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad Malabar

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 258
« Svar #4 skrivet: januari 15, 2010, 22:30:00 »
Vad kilroy menar är att P-boten är juridiskt giltig ända fram till att man kommit överens med parkeringsbolaget. Drar det ut på tiden så gör man bäst i att betala boten för att senare få pengarna tillbaka. Om inte så riskerar man att få en betalningsanmärkning.
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad kaptenlöjtnant

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 359
  • 735i -89
« Svar #5 skrivet: januari 16, 2010, 01:33:41 »
Vad kilroy menar är att P-boten är juridiskt giltig ända fram till att man kommit överens med parkeringsbolaget. Drar det ut på tiden så gör man bäst i att betala boten för att senare få pengarna tillbaka. Om inte så riskerar man att få en betalningsanmärkning.

Jag hänger med i resonemanget men var i hela friden sätter de boten då,
trycker de ner den i snön på huven bara?
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Reklampartners