Nu börjar då själva projektdelen...
Fredagen 18 september 2009:Så var det då - långt tidigare än jag trodde - dags för ett nytt projekt. Man får väl nästan säga att cirkeln nu är sluten; mitt bilintresse startade ju med en Alpina. Den här gången är det dock inte en B7 Turbo '80 (E12) som gäller utan istället en B10 V8 '97 som jag av en slump hittade hos en bilhandlare.
Har tyvärr inte fått leverans på bilen ännu (kommer ske inom två veckor), så jag har tyvärr inte mycket bilder att bjuda på för tillfället. Jag kan dock avslöja att bilen är i ett mycket gott skick, passerade idag under provkörningen 15 800 mil och har fullstämplad servicebok samt massor av annan dokumentation i form av kvitton och besiktningsprotokoll.
Den här bilen har jag alltså tänkt förädla ytterligare. Det kommer inte bli något extremt projekt i stil med min förra Nissan Skyline R34 GTR, utan snarare kommer projektet att bestå av en serie mindre men enligt mig smakfulla uppdateringar. För att lugna alla märkesentusiaster kan jag direkt tillstå att inga som helst förändringar kommer att göras som inte går att få ogjorda. Bilen ska när som helst kunna återställas i originalskick, vilket jag nu för tiden anser vara ett måste när det gäller en Alpina. Alla originaldelar kommer följaktligen att sparas och förvaras ordentligt sätt.
Senare i framtiden kommer det troligtvis byggas ett ordentligt avgassystem i rostfritt med fyra slutrör enligt modell liknande M5. Behålls bilen tillräckligt länge kanske det även blir vildare modifikationer, det fanns ju BiTurbo på föregående generations B10 men inte på denna generationen... Ännu. Vad som än händer är, som redan påpekats men tål att sägas igen, ledordet att allt ska kunna återställas i standardskick.
Återkommer senare med lite bilder på bilen samt övriga specifikationer, men det känns som att det här får räcka till att börja med.
Söndagen 20 september 2009:Då har projektet tagit sin början även om bilen ännu inte levererats. Idag har följande saker inhandlats:
Chromeline-lister till fram- och bakstötfångare
Chromeline-handtag till bakluckan
Skärmblinkers av modell Clear/Crystal
Baklyktor av modell Clear/Crystal
I övrigt har dagen till viss del spenderats med att sitta och skissera upp det framtida ljudbygget.
Tisdagen 22 september 2009:Idag har ytterligare lite delar till bilen inhandlats. Först och främst gäller det en ny huvudenhet; en BMW Business CD med MP3-kapabilitet som ska utgöra hjärtat i det framtida ljudsystemet. Dessutom blev det en hett efterlängtad uppsättning Alpina-emblem till motorhuv och baklucka samt en täcklucka till dragkroken.
Det går framåt, sakta men säkert... Får jag nu bara lite gamla Skyline-delar jag har liggandes sålda så blir det snart framlyktor och lite fler ChromeLine-detaljer också.
Måndagen 28 september 2009:Så vart det återigen en liten uppdatering; idag har ytterligare lite grejer beställts till bilen. Dels en uppsättning kromade grillnjurar av bred M5-modell och dessutom en uppsättning kromade strålkastare med Xenon och vita blinkers.
Känns gott att man kommit igång lite grand med att köpa och få hem grejer. En del har redan levererats och resten är mer eller mindre på väg. Det börjar bli en liten hög med delar i hallen nu som bara väntar på att få monteras på bilen. Nu är det inte så hemskt mycket som saknas innan exteriören börjar bli någorlunda klar i alla fall, och den största delen är väl ChromeLine-kitet.
Förhoppningsvis blir det också leverans på själva bilen innan denna vecka är slut, mer info om det kommer antingen ikväll eller under morgondagen. Anledningen till att leveransen dragit ut på tiden beror på att inbytesbilen håller på att fixas till lite och arbetet på den måste naturligtvis slutföras innan jag får den efterlängtade Alpinan utlevererad från bilförsäljaren.
Tisdagen 6 oktober 2009:Idag fick man äntligen hem den nya bilen! Vilken känsla! Har nog aldrig känt mig så här nöjd med en bilaffär, inte ens med R34:an. Men det är ju än så länge det, nu när ägandet påbörjas så ska det bli intressant att se hur mycket av ens forna otur med bilar sitter i.
Det hela har väl inte börjat på bästa sätt, får man väl tillstå. Man får också, i ärlighetens namn, tillstå att det troligtvis har en del med min egen otålighet att göra.
I förebyggande syfte har man ju beställt hem lite grejer till bilen som var tänkta att monteras på tämligen omgående. Bland annat nya strålkastare (Xenon med AngelEyes), skärmblinkers, baklyktor, etc. Att vara ute i god tid straffade sig denna gång, då det visade sig att de strålkastare jag beställde hem fordrar en nyare version av ballast till Xenon. Jaja, då får vi slänga ut lite mer pengar på att skaffa hem nya ballaster då. Hoppas bara de passar nu också...
Skärmblinkers, baklyktor, Alpina-emblem till motorhuv och bagagelucka samt de faceliftade kromnjurarna i grillen är däremot monterade nu. Tyvärr hann det bli så pass mörkt att det inte gick att knäppa av några bilder när jag var färdig. Ett gäng bilder ska däremot ordnas under morgondagen, då det råder lite av akut brist på dylika ting i denna projekttråden.
Torsdagen 7 oktober 2009:Här kommer nu slutligen lite bilder... Enbart för att de utlovats. Var egentligen inte vidare sugen på att plåta bilen idag, dels på grund av att den är otvättad och dels på grund av att jag ännu inte kunnat montera de nya strålkastarna. Till råga på allt tog batterierna i kameran slut efter bara ett fåtal bilder.
Jag ska ta lite fler bilder i helgen då jag förhoppningsvis både kunnat montera de nya strålkastarna och tvättat av bilen ordentligt. Tills vidare får ni i alla fall hålla till godo med följande:




Fredagen 9 oktober 2009:Fick idag levereans på de nya Xenon-ballasterna, och följaktligen har de nya strålkastarna kunnat monteras. Lite mek var det då ballsterna var lite fel storlek, men med hjälp ett par gamla handtag till en verktygsväska kunde de ändå fästas på plats mycket stabilt och utan att det ser dumt ut (hur ofta någon nu spanar in fästanordningen för Xenon-ballasterna).
Blev ett mycket stort lyft för bilens exteriör måste jag säga! Styrkan på halvljusen är nu 6000K, och därför återstår det ju att ordna så att dimljus och AngelEyes får samma utseende så att allt lirar bra ihop. Eventuellt är ett inköp på dimljusen redan på gång, och vad gäller uppdateringen av AngelEyes så söker jag för närvarande information. Är nämligen inte sugen på att byta hela ringarna, utan istället enbart de fem små lamporna som sitter i varje ring. Vi får väl se om mina undersökningar och förfrågningar ger resultat inom en någorlunda snar framtid.
Återigen hann klockan bli för mycket (och mörkret för mörkt) för att man vare sig skulle hinna tvätta bilen eller knäppa av några bilder. Är bara vädret liknande imorgon ska bägge delarna dock klaras av under dagen, och nya batterier till kameran har redan inhandlats. Troligtvis en större bilduppdatering imorgon alltså!
Lördagen 10 oktober 2009:Försökte ta lite utlovade bilder idag när bilen nu äntligen är nytvättad. Tyvärr är det ju så att inte ens det bästa objekt kan uppväga kombinationen av dåligt ljus, dålig kamera och framförallt dålig fotograf. Det får bli ytterligare en session framöver som polaren med sin bättre kamera får stå till tjänst med.





Ytterligare ett Xenon-kit á 6000K har inhandlats för att monterats i dimljusen, arbetet kommer att påbörjas under morgondagen. Ett par silverfärgade blinkerslampor till framblinkersen är också beställda. Utöver det ska även en uppsättning LED-lampor till skyltbelysningen där inhandlas.
Söndagen 11 oktober 2009:Ingen större uppdatering egentligen. Har nu monterat Xenon-konverteringen till dimljusen och resultatet blev mycket bra. Lite snyggare är det allt när dimljusen harmoniserar med halvljusen, även om man aldrig har de två tända samtidigt. En trevlig upptäckt i samband med detta var att jag inte behöver införskaffa dimljus med klarglas då detta redan satt monterat på bilen... Däremot skulle de kanske behöva slipas om och poleras lite för att få bukt med en del stenskott. Jag polerade upp dem lite grand med cleaner, polish och glass polish men det fick inte bukt med de värsta stenskotten. Att åtgärda dem får bli ett mindre projekt längre fram.
Vad gäller bilens belysning återstår nu endast att få till rätt ljus på skyltbelysningen bak samt på AngelEyes, och beträffande de senare verkar det tyvärr som att det blir till att byta hela ringarna. Inte för att jag fått några svar på mina efterforskningar angående att bara byta lamporna i ringarna, men jag tolkar detta som att ingen känner till något sätt att åstadkomma den förändring jag söker på det sätt jag vill. LED-ljusen till skyltbelysningen är redan beställda och förväntad leverans är någon gång under kommande vecka.
Fredagen 16 oktober 2009:Återigen dags för en mindre uppdatering då. Idag har jag installerat den nya huvudenhet som tidigare införskaffats i syfte att kunna spela brända skivor med MP3-filer. Efter en del strul beroende på avsaknad av nödvändiga verktyg gick det slutligen vägen och den nya enheten satt på plats som den skulle.
Ett funktionstest genomfördes naturligtvis men utföll inte helt till belåtenhet. Allting fungerar, men inte riktigt som det ska. När man lyssnar på radio eller en CD-skiva som sitter i den nya huvudenheten så är ljudet extremt lågt, även om man höjer volymen så pass att samtliga högtalare surrar. Vid denna volym kan man nätt och jämnt urskilja musiken och sången i de låtar man bränt på CD-skivan. Om man däremot sätter samma CD-skiva i den originalmonterade CD-växlaren i bagaget, så fungerar hela ljudsystemet klanderfritt, precis som före mitt ingrepp.
Kan tillägga att jag är mycket konfunderad... Utredning pågår.
Tisdagen 27 oktober 2009:Har inte hänt särskilt mycket på sistone på grund av pengabrist. En sak man har lärt sig när det gäller bilprojekt är att det alltid saknas tid eller pengar, oftast det senare. Tiden fanns dock denna gång, och därför har jag idag lagt lite av den varan på att CAD-rita mina framtida ventilkåpsplattor med Alpina-logo. Här är en liten bild på slutresultatet:

Inget vidare avancerat egentligen, bara en jäkla massa beräkningar då man ska utgå från en bitmapbild i formatet 16x198 pixlar. Nu är det klart i alla fall. Dessa ska sen fräsas ut som ett projektarbete i skolan, därefter delvis lackeras och kläs i kolfiber samt klarlackas innan de monteras på de befintliga ventilkåporna. Slutresultatet är tänkt att bli liknande det här, men med kolfiber över och under texten (de "tomma" utrymmena på föregående bild):

Ska fundera lite över vad mer man kan göra för grejer till bilen med hjälp av CAD och maskiner... Lite planer finns ju alltid, annars lär de nog funderas fram under vägen.
Fredagen 13 november 2009:Idag har bilen körts till vintergaraget, där den får stå varm och ompysslad tills dess att ett arbete medför att jag har råd att köra bilen igen. Naturligtvis började det snöa på vägen och det vart ganska halt tidvis, men allt löste sig till slut.