Koppling är en billig del jämfört med automatlådereparation. Riktigt tidigt kan det bli på E39 M5 (500mil) när BMW 1999 hade provkörningskaravan så försvann E39 M5 efter folk hade kört slut på koppling efter ca 500mil...
Vissa småbilar rasar vid 10000mil.
Normalt miltal på 540i/6 är 15-20000mil. Hörde om den enda Sv-sålda E39 540i/6 den rasade vid 11-11500mil. Kör man inte slut på svänghjulet så hamnar det på 7-8tkr för byte på mindre verkstad. Men regeln är PARKERA när det böra slira annars går svänghjulet.
Medan kostnaden för automatlådereparation hamnar på ca 20tkr på åtminstone E34 540iA (på mindre verkstad). Oljebyte var 15000mil gör att automatlådan håller och gällande BMW med 5HP30lådan backa försiktigt, ju äldre bil desto försiktigare.
E39 530dA och förstås 330dA E46 och 730dA E38 har överkänslig låda vad jag förstått, chiptrimning är no no, men även annars är den känslig.
Stephan