Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E38 - BMW 740iL -99  (läst 81836 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #105 skrivet: juli 23, 2012, 23:45:17 »
Snygg som en Gudinnan! Och snygga fäljar. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 125
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #106 skrivet: maj 31, 2013, 21:43:51 »
Jaha, då fick man en dag för ett par veckor sedan en mindre chock när det plötsligt plingade till och ilsket oranga bokstäver förtäljde "Transmission in fail safe mode".......

Fyrans växel var allt som funkade och samtidigt så försvann backljus och automatiskt tillslag av PDC, liksom autotilt av höger backspegel.

Bilen var körbar och gick förvånansvärt fint på bara fyran, bara lite seg just iväg från stillastående. Detta hände kl 16 en fredagskväll så det var ju kört att hinna åka till verkstan med bilen, det fick vänta till Måndag morgon.

Då blev det att åka in till min BMWhusdoktor (och då noterade jag att både felmeddelande och felet i sig försvunnit när bilen kallnat, för då funkade allt precis som vanligt igen, men återkom när bilen nått drifttemp) och läsa ut felkoder. Dessa sa Magnetventil 2 automatlåda, avbrott.

Nåväl, vad beror då det på? På själva magnetventilen, kabel, styrdon?

Luskade fram vilka mätvärden det skulle vara på stift 21 och 26 i kontakten på kablaget till styrdonet, det skulle vara 28 Ohm +/- 10 Ohm om allt var normalt. Och när motorn var kall så var det inom dessa värden, men när drifttemp nåtts och varningsmeddelandet kommit i displayen, så var det oändligt motstånd, vilket alltså indikerar att kretsen är bruten. Nu mättes ju detta på stiften i handsken som går ned till lådan, alltså hade jag nu kunnat utesluta styrdonet som felkälla. Bra.

Sen försökte jag att mäta på stiften på lådans kontakt för att se om felet förelåg även där, vilket då skulle utesluta kablaget ner till lådan som felkälla, men det var så in i baljan trångt att jag gav upp det.

Jag tog en rövare och ansåg att det högst sannolikt var så att felet låg inne i lådan, och inte utanför, därför att felet uppstod även om jag så bara stod på tomgång bara drivlinan nådde drifttemp.

Och det är bara en kabelstam som går in i lådan till en radda magnetventiler och tryckregulatorer, ink magnetventil 2. Man kan se hur det hela ser ut på bilderna i denna länk http://bimmerboard.com/forums/posts/1091413

Då jag redan länge funderat på ett oljebyte i lådan och fått pris på ca 3000-4000 kr för olja filter och arbete, vilket är en bra slant men oljan är ju dyr o s v, så började jag ju bli orolig för att detta skulle kunna bli ett redigt dyrt kalas.

Men när vi kollade priserna på delarna så visade det sig att magnetventilen kostade ca 600 kr, och kabelstammen i lådan ca 1700 kr, växelpengar typ...

Jag beslutade mig då för att låta min BMWhusdoktor (som är auktoriserad BMW-verkstad) fixa det hela, vilket så skulle bli byte av olja och filter i samband med att man byter kablaget och magnetventilen, för då är allt som kan ha med denna felkod att göra i lådan bytt. Fick en preliminär prisuppgift på 7000 kr ink. arbete 5-7 liter olja oljefilter oljetrågsmagneter magnetventil och kablaget, samt kontroll och återställning av felminnet m.m.

Nu är detta gjort och man informerade mig om att allt hittills tydde på att felet nu var avhjälpt och att allt hade sett bra ut i lådan i övrigt, inte något att anmärka på vad gäller föroreningar i lådan eller oljans skick.

Ska bli spännande att komma hem den 11/6 (är ute på havet på jobb just nu) och testköra bilen och se om allt funkar som det ska och om man märker nån skillnad på lådan, typ växlar bättre/mjukare med ny olja och om den låter annorlunda eller så.

Utloggad Nikk_e46

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 295
  • Taxidriver
Sv: E38 - BMW 740iL -99
« Svar #107 skrivet: juni 08, 2013, 10:19:00 »
Precis läst igenom tråden, dregglat ner mig över utrustningen, och avundats ditt engagemang i att fixa alla detaljer på bilen! :)
Mvh Niklas
BMW 318Ti -95 Hellrot

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #108 skrivet: juni 12, 2013, 15:18:39 »

Jag tackar för de glada tillropen ovan, och kan meddela att nu funkar växellådan som den ska igen. Felet var alltså magnetventilen.

Så nu har jag fått det åtgärdat med ny magnetventil och en ny kabelstam in i lådan, samt samtidigt fått 7 liter ny olja i lådan, nytt filter packningar och magneter i tråget. Blev två flugor, minst, på smällen då jag tidigare funderat på olje och filterbyte. Nu gick ju allt på ett och samma jobb så att säga så det blev inte så jäkla dyrt utan 7800 kr ink allt.

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #109 skrivet: juni 13, 2013, 01:07:56 »
Alltid lika trevligt att ta del av din tråd. Vad bra att allt löste sig förvånansvärt smidigt. Precis som du nämner var priset överkomligt dessutom.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #110 skrivet: juni 13, 2013, 01:11:18 »
Det måste vara en glädje för dig att bevara den som du gör, kan tänka mig att du är stolt över den. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #111 skrivet: juni 28, 2013, 20:21:00 »
Äh...  va fan, varför inte passa på att byta bensinpump och tankgivare när man ändå är i farten....

Skutan har haft en dos irriterande nyckfullheter sista tiden, ett tjyvstopp i en korsning så där bara rätt vad det var, och sen har jag märkt att den verkar en gnutta tveksam att starta, och här om sistens så  vägrade den starta, stendöd men glatt snurrande startmotor, när jag var i Västerås mitt emot Biltema. Givetiv drog jag ut batteriet och fiuck lubba till B-tema och köpa deras fetaste startkablar (billiga och redigt fina) och så kom jordens syndaflod från himlen, är det inte typiskt när man blivit stående med bilen...

Nåväl, efter lite bankande på tanken och startförsök med kablar från olika hjälpsamma bilar, så skuttade gamla bettan plötsligt gång igen och det blev att packa in väninna och gamla mor och susa hemåt fortast möjligt och hoppas att komma ända hem.

Hade ju ringt och kollat vad det skulle kosta att bärga pjäsen hem till Avesta, och svaret var 5000 spänn. Asch tu liebe oder mein gotd eller vad dysken skulle ha sagt... Glöm det på ren svenska.

Hem kom vi och när jag parkerat i garaget och slog av motorn och försökte starta direkt igen, så var den död, bara startmotorn snurrade på.

Efter att dagen efter ha kontrollerat om det fanns spänning till relä, pump och att reläet funkar, så är det nog bensinpumpen som det är störst sannolikt är boven i dramat. Den är aldrig bytt förut så efter 28 000 mil så är det ju inget märkligt att det kan vara dags.

Ny pump hämtad hos BMW för 3400 riksdaler, och en ny tangivarenhet för 885 kr på höger sida (där pumpen är placerad) är beställt. Blir byte så fort jag har fått hem delarna. Byter själv då de var fullbokade på verkstaden en tid framöver.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #112 skrivet: juni 29, 2013, 17:57:44 »
Haft precis samma problem med mina 750, först E32 med 2st pump i tanken (1 var kass) och därefter med 750 E38 med bara 1st pump i tanken, som tur i E38 är det mycket lätt att byta men tyvärr, det kosta en del. :(

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #113 skrivet: augusti 07, 2013, 02:04:11 »

En liten update igen då.....

Bränslepumpen bytte jag, samt höger tankgivare. Efter det så har bilen gått så det var nog bränslepumpen som trilskades när bilen blev stående i Västerås, och det är ju bra att den saken är ur världen.

Tyvärr visad det sig att det fortfarande kunde bli felvisning på tankmätaren, så idag kavlade jag upp ärmarna och bytte även tankgivaren på andra sidan, så ny var det väl då fan om inte det ska bli rätt på denna sak.

När jag ändå var i farten så fick jag för mig att klura vidare på det däringa vindbrusproblemet i höger bakdörr, i rutans övre kant som jag retat mig på i ett par år eller mer nu, men trots flera tidigare klurerier och tejptester här och var på utsidan för att försöka hitta orsaken, så har jag gått bet. Jag har förvisso anat var problemet var lokaliserat, och misstänkt orsaken men ändå inte förstått exakt hur det låg till.

Jag har även testat att lägga en vanlig självhäftande fönsterlist på sidorutans övre kant och köra upp rutan så denna list skulle ge extra tätning uppe i rutramen, men icke då.

Nåväl, idag gick det upp ett ljus i saken. Jag har tidigare noterat att rutlisten på höger sida gått mycket lättare att pilla ner ur rutramens överdel, än på vänstersidan, men inte fattat varför. Men idag så upptäckte jag att den svarta aluminiumlisten på rutramens utsida, den som håller gummilisten på fönsterramens översida, glappade i sidled när man klämde runt hela fönsterramen. Bort med listerna på ovan och undersidan av ramen och se där ja. De plåtclips som ska hålla denna alu-list in mot själva dörrens fönsterram, verkade inte vara helt kurranta utan man kunde se att de kunde glida in/ut när man klämde runt hela fönsterramens överkant.

Detta gör ju att när listen fjädrar ut så blir ju "graven" upp på undersidan där rutans övre list sitter, för bred och då klämmer ju inte denna list som den ska på glasrutans ytter/innerkant när rutan går upp i denna list.

Jubel i busken och en kort färd till min lokala BMW-verkstad och se på fan, de hade rätt clips hemma på hyllan, svindyra..... 7 spänn styck :) Köpte 10 styck och där på parkeringen utanför så listade jag ut hur man skulle pilla loss denna Alu-list och få bort de gamla trötta clipsen och montera nya och tillbaka med Alu-listen igen. Nu blev det betydligt trängre att få tillbaka den övre tätningen för glasrutan, kändes lika som på andra sidan, bra.

När operationen var klar så blev det att hota en kamrat till att köra bilen på landsvägen i dryga 100 knyck medan jag satt i baksätet med öronen på helspänn och bytte mellan höger och vänster sittplats och lyssnade efter vindbruset. Nu var det inget brus på högersidan i överkant på rutan utan lika tyst som på vänstersidan. Gudars så skönt.... :)

Jo, förresten, en sak till har jag ju hunnit med.

Jag berättade ju att jag fick byta en magnetventil i lådan, samt kablaget in till denna. Det innebar ju även att det blev ett olje- och filter-byte.

Efter det så försvann de där retsamma småknycken som ibland kunde uppstå när man bromsat i för t ex en rondell och sen ska gasa vidare genom den. Bra!

Men samtidigt så verkar lådan ha fått svårt att göra riktig lena växlingar 1>2 och 2>3 om man ligger och fiskör, utan det blir lite små "knyck" just i växlingen som om det inte blir rätt timing med momentsänkning m.m.

Klurat mycket på detta för det känns ju inte direkt premium och man upptäcker att en vanlig Passat 1,8T aut växlar mycket mjukare än denna lyxiga BMW, så kan vi ju inte ha det....

Så, i förrgår så fick jag nog och tänkte att det kanske hjälper om man lossar batteripolen några minuter så att adaptionsminnena för motor och låda raderas, och sen får den börja om från noll eller rättare sagt default fabriksvärden och sen adaptera om sig.

Så det blev stopp utmed en väg och loss med batterikabeln, sen på med den igen efter en stund. Och se på fan, genast så var de där silkeslena nästan omärkliga växlingarna tillbaka, och de små knycken som bortblåsta. Fan så skönt.....

Vad är på G nu då? Ja då haft lite svaga retsamma "klonk", en svag känsla av "glapp" i något i framvagnen, sannolikt på vänstersidan ett tag nu, så tror jag att jag ska chansa på att byta kärngningshämmarstagen på båda sidor, samt gummilagringen för själva K-hämmaren. De kostar inte mycket så det kan man chansa lite på. Tror inte de är bytta någon gång tidigare, i alla fall inte på länge. Blir att beställa delarna i morgon.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #114 skrivet: oktober 05, 2013, 23:39:03 »
Det var ett tag sen, hur har du det med pärlan, det verkar som att du vill behålla henne ett bra tag från över. ;)

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #115 skrivet: februari 02, 2014, 21:51:30 »
Snart är det vår igen, dags att börja småputsa lite på skutan på in och utsidan.....

Utloggad Darth Väder

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 180
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #116 skrivet: maj 20, 2014, 09:22:06 »
Mycket trevligt att få se denna i verkligheten på glassträffen :)
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #117 skrivet: maj 20, 2014, 09:48:08 »
Kommer vi att se din pärla på Mantorp?

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #118 skrivet: juni 17, 2014, 22:41:59 »
Mycket trevligt att få se denna i verkligheten på glassträffen :)

Tack för det, men så märkvärdig är den inte med sin skabbiga lack full av stenskott i fronten och hyfsat vardagsskick i övrigt.

Men den har ju trots allt det mycket ovanliga kylskåpet och skrin för kristallglas, skapligt välutrustad...  ;)

Utloggad Dr Tinnitus

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
E38 - BMW 740iL -99
« Svar #119 skrivet: juni 17, 2014, 22:42:50 »
Kommer vi att se din pärla på Mantorp?

Vet inte, när var, eller är, detta ”Mantorp” då? Vet var det ligger men när går det av stapeln då?

Reklampartners