hej jag råkar ha en E39 och ville uppgradera ljudet, men också hålla original utseende, jag satsade ganska stort med en kraftig slutsteg och extrabatterier osv, men får lågnivån så använde jag en hög till lågnivå omvandlare, ( märket SPL på dbakuten ),
högnivån kopplade jag in på bakre hatthylle högtalare ( direkt bakom huvudenheten så kopplade jag in mig på båda bakre högtalare), och drog små högtalarkablar längs golvet på förarsidan bak till bagaget, där hade jag min hög till lågnivå omvandlare (anledningen till at jag inte hade omvandlaren framme vid huvudenheten var att jag hade en fm modulator där redan och jag ville ha så kort lågnivå kabel som möjligt då lågnivå är mer utsatt för störningar, brus i ljudet)
strömmen till omvandlaren kopplade jag till parkeringsljuset bak ( när ljuset lyser så är omvandlaren aktiv)
omvandlaren hade också 12v remote till slutsteg, och den kände av att spelas det ingen musik så stänger den av steget ( sparar lite ström)
detta är en ganska så universal sätt att få lågnivå till en slutsteg , och hålla originalutseendet
och jag är väldigt nöjd med mitt upplägg, funkar som den ska hela tiden, bra ljudkvalitet , inga bekymmer
( har hört om vissa "kina" omvandlare som har dåligt ljudkvalitet, eller i värsta fall tar all effekt ifrån högnivån så bakre högtalare spelar inte längre, )...