Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: ** kilroys V75-tråd 2010 **  (läst 5072 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
  • Kön: Man
SV: ** kilroys V75-tråd 2010 **
« Svar #15 skrivet: april 08, 2010, 14:03:34 »
Jo, det var TV4. Professorn (Bengt-Erik Larsson) är fortfarande aktiv och är en duktig tippare på V75.

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #16 skrivet: april 08, 2010, 22:07:31 »
Aldrig tyckt att trav är särskilt spännande men skvallret och systembiten gör att jag kommer följa tråden. Är extremt förtjust i statistik analys.
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #17 skrivet: april 09, 2010, 01:01:00 »
Är man statistiskt intresserad, vilket man bör vara när det handlar om trav, är travsporten full av möjligheter. Få sporter innehåller så mycket statistik som trav. Varje startlista innehåller massor med statistik och intresse för statistik är en av grundpelarna när det gäller hästar.

Som med allt annat så gäller att kan man inte tolka statistiken så bör man strunta i den.

Somliga funderar över om antalet rätt är rakt matematiskt proportionellt mot antalet rader man tippar. Svaret är NEJ. Trav är inte detsamma som Lotto vilken är en matematisk spelform. Trav är en spelform som bygger på kunskap men som självklart har en matematisk del.

Finns det ingen matematisk proportionalitet mellan antal tippade rader och antalet rätt? Det finns det naturligtvis men den beror på massor av olika variabler, t ex...

- Antalet spikar

- Systemuppbyggnaden (dvs säga hur man fördelar strecken i dom olika loppen)

- Personligt färgade variabler

En personligt färgad variabel kan vara att man konsekvent tippar 2 hästar i varje lopp (7 lopp, 128 rader) och att man då konsekvent streckar dom två lägst rankade hästarna i varje lopp. Den spelaren (spelare A) kommer alltid att lyckas sämre än den spelaren (spelare B) som konsekvent streckar dom två högst rankade hästarna i varje lopp.

Om man nu tänker sig att ovanstående spelare A utökar sitt system så att han istället streckar dom tre lägst rankade hästarna (2187 rader) så kommer hans resultat knappast att förbättras alls. Om spelare B gör likadant kan han däremot räkna med en viss förbättring av resultatet men förbättringen står inte i matematisk proportion till den ökade systemkostnaden. Spelare B kommer heller aldrig att gå med vinst.

Finns det då något "optimalt" läge för en spelare som vill gå med vinst? Rent matematiskt - NEJ. Kan man vara säker på att ett stort system på 100.000 rader (kostnad 50.000:-) går med vinst sett under ett längre perspektiv och under förutsättning att du är en normalduktig spelare? Svaret är - NEJ. Ett system för 50000:- måste, sett över en längre period, dra in mer än 50.000:- per vecka för att gå med vinst. Antag att du vecka 1 prickar in V7an och den ger totalt 10.000:-,  nästa vecka prickar du in den igen och då ger den 20.000:-, nästa vecka missar du V7an och får bara in 3.000:- på sexor och femmor. Detta innebär att du vecka 4 måste få in en V7a som ger 167.000:- för att du inte skall gå med förlust.

Långt ifrån alla stora system klarar dessa förutsättningar. Jag spelar själv ett stort andelssystem (100.000 rader) åt en ATG-butik i Malmö. Det systemet går visserligen med vinst men samtidigt vet jag att ibland kan det gå 3-4 veckor i rad då systemet går med förlust.

Mitt privata system är på ca 10.000 rader och imorgon skall jag berätta varför jag valt just nivån 10.000 rader.

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #18 skrivet: september 17, 2010, 12:26:33 »
Det har varit tyst i den här tråden ett tag. Det beror delvis på att jag spelar lite mindre på V75 under juni, juni och augusti och dels på att tillskottet i familjen har tagit en del av min tid.

Begreppen tur och otur förs ofta fram som viktiga parametrar inom travsporten. Ingenting kan vara mer felaktigt. Tur och otur är inget annat än andra ord för bristande kunskap och dåliga förberedelser. Det finns V75-spelare som under 20 års spelande knappt vunnit en krona och det finns V75-spelare som i princip vinner pengar varje vecka.

Däremot kan tur eller otur självklart ha stor betydelse vid enstaka tillfällen. Ett exempel är när jag för något år sedan fick in en V75a som gav ~ 7000 riksdaler på 7 rätt. I sista loppet hade jag 10 hästar kryssade, 50 meter från mål leder en 35-oddsare (som jag hade kryssat) med favoriten 5 meter bakom. V75an kändes helt hemma när plötsligt 35-oddsaren rullar till och tappar travet, skrämd av en fågel som flyger förbi tätt inpå hästens huvud. Hästen galopperar över mållinjen, favoriten vinner till oddset 1.77. Hade istället 35-oddsaren vunnit så hade V75an gett ~ 140000:- istället 7000:-.

Motsatsen har naturligtvis också inträffat. För några år sedan satte jag V5an på Jägersro när favoriten i klar ledning i sista loppet galopperar och diskas och istället vinner en 24-oddsare vilket innebär att min utdelning på 5 rätt blir 36000:- istället 2900:- om favoriten vunnit.

Den typen av tur/otur brukar enligt min uppfattning jämna ut sig för den som spelar regelbundet.

En mycket vanlig form av "otur" beror på att den som spelar hela tiden gör systematiska fel. Jag kan i sammanhanget inte undvika att nämna tidningen Sydsvenskans travredaktör Anders Engman (det gäller även hans polare Sören Englund (SE) som "hjälper" ( ;D) honom ibland). Anders Engman (AE) tippar alltid väldigt mainstream dvs favoritbetonat och jag har aldrig sett honom spika en häst som inte är favorit. AE (precis som SE) har en sjuklig förkärlek för tvåhästarslopp vilket gör att både AE och SE sannolikt för all framtid placerat sig i amatörernas skara. Tvåhästarslopp är till för den inbitne amatören som tror att man fördubblar vinstchansen när man kompletterar favoriten med ytterligare en häst. Det gör man väldigt sällan men däremot fördubblar man alltid systemkostnaden.

Både AE och SE har dessutom flera andra amatörmässiga "hyss" för sig vilket gör att deras resultat är katastrofalt dåliga.

Fortsättning följer... ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
« Svar #19 skrivet: oktober 10, 2010, 00:07:17 »
Jag håller på och överför material från min gamla V75-sajt till den nya. Där kommer jag att publicera mina V75-tips med kommentarer. Jag kommer också fortsätta att sälja hela system om 5000, 10000 och 20000 rader vilket motsvarar 2500/5000/10000 riksdaler i veckan.

Reklampartners