Det har varit tyst i den här tråden ett tag. Det beror delvis på att jag spelar lite mindre på V75 under juni, juni och augusti och dels på att tillskottet i familjen har tagit en del av min tid.
Begreppen tur och otur förs ofta fram som viktiga parametrar inom travsporten. Ingenting kan vara mer felaktigt. Tur och otur är inget annat än andra ord för bristande kunskap och dåliga förberedelser. Det finns V75-spelare som under 20 års spelande knappt vunnit en krona och det finns V75-spelare som i princip vinner pengar varje vecka.
Däremot kan tur eller otur självklart ha stor betydelse vid enstaka tillfällen. Ett exempel är när jag för något år sedan fick in en V75a som gav ~ 7000 riksdaler på 7 rätt. I sista loppet hade jag 10 hästar kryssade, 50 meter från mål leder en 35-oddsare (som jag hade kryssat) med favoriten 5 meter bakom. V75an kändes helt hemma när plötsligt 35-oddsaren rullar till och tappar travet, skrämd av en fågel som flyger förbi tätt inpå hästens huvud. Hästen galopperar över mållinjen, favoriten vinner till oddset 1.77. Hade istället 35-oddsaren vunnit så hade V75an gett ~ 140000:- istället 7000:-.
Motsatsen har naturligtvis också inträffat. För några år sedan satte jag V5an på Jägersro när favoriten i klar ledning i sista loppet galopperar och diskas och istället vinner en 24-oddsare vilket innebär att min utdelning på 5 rätt blir 36000:- istället 2900:- om favoriten vunnit.
Den typen av tur/otur brukar enligt min uppfattning jämna ut sig för den som spelar regelbundet.
En mycket vanlig form av "otur" beror på att den som spelar hela tiden gör systematiska fel. Jag kan i sammanhanget inte undvika att nämna tidningen Sydsvenskans travredaktör Anders Engman (det gäller även hans polare Sören Englund (SE) som "hjälper" (

) honom ibland). Anders Engman (AE) tippar alltid väldigt mainstream dvs favoritbetonat och jag har aldrig sett honom spika en häst som inte är favorit. AE (precis som SE) har en sjuklig förkärlek för tvåhästarslopp vilket gör att både AE och SE sannolikt för all framtid placerat sig i amatörernas skara. Tvåhästarslopp är till för den inbitne amatören som tror att man fördubblar vinstchansen när man kompletterar favoriten med ytterligare en häst. Det gör man väldigt sällan men däremot fördubblar man
alltid systemkostnaden.
Både AE och SE har dessutom flera andra amatörmässiga "hyss" för sig vilket gör att deras resultat är katastrofalt dåliga.
Fortsättning följer...