Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Stökig start på nya året  (läst 2189 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Stökig start på nya året
« skrivet: januari 01, 2010, 11:51:43 »
Bråk, fylleri, bränder, trafikolyckor och förlupna nyårsraketer. Starten på det nya året var stökig på många håll i Sverige. I Hallstahammar omkom en 60-årig kvinna i en bilolycka.

Kvinnan avled när två fordon frontalkrockade på länsväg 252 av okänd orsak. Ytterligare två personer - en 63-årig man och en 21-årig kvinna - fördes allvarligt skadade till sjukhus i olyckan, enligt Ann-Charlotte Israelsson på polisen i Västmanland.

Även i Gunnarskog i Värmland inträffade en svår bilolycka. En personbil körde av oklar anledning in i ett träd och en man fördes medvetslös och allvarligt skadad till Arvika sjukhus.

I Kalmar misshandlades två män allvarligt i två separata händelser. Båda blev skurna i ansiktet och fick föras till sjukhus. I ett av fallen, som inträffade utanför ett bageri, greps en misstänkt gärningsman.

Anhölls för våldtäkt
Många andra fall av misshandel, rån och andra våldsbrott rapporterades runtom i Sverige. I Karlstad anhölls en 22-årig man för våldtäkt sedan två unga kvinnor anmält att de våldtagits på en privat fest.

Länsvakthavande polisbefälet Inger Qvennerstedt i Stockholm kunde på morgonen blicka tillbaka på fler än 700 händelser som inträffat under mindre än fyra timmar.

-Det är väldigt mycket, och vi har haft väldigt mycket att göra hela natten och morgonen, sammanfattar hon.

Samma sak rapporterade Anders Nilsson, länsvakthavande polisbefäl i Skåne och Blekinge. Från klockan 21 på nyårsaftonen till klockan 04.30 på nyårsdagens morgon hade man registrerat nästan 600 händelser, 19 gripna och 62 omhändertagna.

Tio utan bostad
Många bränder inträffade också under decenniets första timmar. I Vimmerby blev tio personer utan bostad efter en brand i ett flerfamiljshus. Och strax utanför Jönköping fick fyra personer föras till sjukhus sedan en nyårsraket satt fyr på en balkong. Ingen av dem var dock allvarligt skadad.

I Norrköping fördes däremot en sjuårig pojke till sjukhus med ett skadat öga sedan han träffats av en raket.

Vid femtiden på morgonen kunde Johan Ljung, biträdande länsvakthavande polisbefäl i Västra Götaland, konstatera att inledningen på det nya året fört med sig mycket jobb. Fler än 300 händelser hade rapporterats efter midnatt, bland annat greps en man som misstänkt för att ha våldtagit en kvinna på en restaurang i centrala Göteborg.

Källa. TT

Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
SV: Stökig start på nya året
« Svar #1 skrivet: januari 01, 2010, 12:04:39 »
Man får kanske skilja på olyckshändelser som är trafikrelaterade och olyckshändelser och våldsbrott som är mer relaterade till just nyårsfirandet.

I Malmö har vi dock konstaterat att det nya förbudet mot raketer och fyrverkerier medförde betydligt mindre okynnessmällande innan nyårsafton.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: januari 01, 2010, 12:13:25 »
Misstänker att om några år det blir raketer och fyrverkerier förbud i hela Sverige även nyårsafton.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad ecm_z28

• Junior
  • Senior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
« Svar #3 skrivet: januari 01, 2010, 13:46:31 »
visst är de kul att spränga skit i luften men så som de ser ut idag..

nåja visst de finns folk som städar men de brukar ta ett bra tag innan de är rent överallt..

540iA -00 Brukis
320iM -85 Enthusiastbil

Utloggad kilroy

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3747
« Svar #4 skrivet: januari 01, 2010, 14:00:20 »
Resterna av nyårsfirandet brukar ligga kvar några dagar även om kommunens städpatruller är ute redan tidigt på morgonen och städar.

Att helt förbjuda fyrverkerier vore lite synd, det hör till att smälla lite raketer just på nyårsafton. Resten av året är dock bra med förbud enligt min uppfattning.

Reklampartners