Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW avslutade de senaste 10 årens medverkan i F1  (läst 2150 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
BMW avslutade de senaste 10 årens medverkan i F1
« skrivet: december 27, 2009, 13:07:45 »
BMW avslutade de senaste 10 årens medverkan i F1 varav fyra som eget team med att ta poäng i säsongsfinalen på den nya och spektakulära Yas Marina Circuit i Abu Dhabi.

BMW Sauber visade från början den här helgen att man var konkurrenskraftiga. Båda förarna gick vidare till Q3 och kvalade där in som sjua och åtta i racet. Målet för det här racet var att avsluta med att ta sig om Williams i konstruktörsmästerskapet. Det krävdes poäng i loppet, och med Kubica på sjunde startplats och Heidfeld bredvid på åttonde plats var oddsen goda.

Nick Heidfeld lyckades bäst och kunde utnyttja både bilen och strategins fulla potential. Heidfeld höll jämna steg med bilarna i toppen trots en lång första stint. Det gjorde att han kunde klättra efter det försrta depåstoppet och han låg till sist på en femteplats. En känslosam Heidfeld, som kört för teamet i sammanlagt sju säsonger, berättade efteråt att det var svårt att hålla koncentrationen uppe de sista varven.
- Det är väldigt känslosamt just nu, avslöjade han. Jag hade svårt att koncentrera mig under de sista varven och fick verkligen ta mig samman för att hålla koncentrationen uppe till målgång.

Heidfeld var nöjd med femteplatsen som också innebär att BMW till slut tog sig om Williams i konstruktörsmästerskapet.
- Jag är mycket glad över femte plats idag. Det var ett bra race där jag kunde få ut max ur bilen vilket gav oss fyra viktiga poäng. Det räckte för att uppfylla vårt mål att ta oss om Williams i mästerskapet. Efter att ha haft lite otur de senaste racen kunde jag verkligen utnyttja allt idag. Jag kunde under en lång tid hålla jämna steg med Brawn. Vår strategi idag var att satsa på en lång första stint och det gav utdelning och i takt med att det blev mer däcksgummi i banan blev det ännu roligare att köra. Det här är ett bra avslut på vår sista säsong tillsammans i teamet, avslutade Heidfeld som nu jagar nytt kontrakt för nästa säsong. Heidfeld fick för övrigt en F1-bil av Peter Sauber som tack för totalt sju säsonger i teamet.

Liksom Nick Heidfeld var även Kubica snabb i racet och matchade Brawnbilarnas fart. Polacken, som nästa år kör för Renault, körde en bra första stint. Tyvärr tappade han fart i andrastinten och fick till sist nöja sig med en tiondeplats.
- Idag förlorade jag mitt race i den andra stinten där jag inte alls fick till farten, förklarade Kubica. Bilen fungerade väldigt bra i första stinten och vi höll ett bra tempo, men på nya däck efter depåstoppet försvann allt grepp. Banan blev snabbare men jag kunde inte komma i närheten av de andra förarnas fart, vilket var väldigt konstigt. Min fight med Buemi var tuff och ganska farlig, vi var nära att köra ihop i chikanen. Han blockerade mig sen flera gånger och tryckte mig av banan så jag snurrade. Han lämnade inget som helst utrymme. Jag vill avsluta med att tacka hela teamet för de senaste fyra åren, jag hoppas möta dem på gridden igen nästa år, avslutade Kubica.

Mario Theissen var nöjd med hur teamet avslutade en säsong som varit mycket tuff och passade på att tacka hela teamet för en bra insats.
- Än en gång en stark helg för vårt team när vi avslutade säsongen. Nick kunde från åttonde plats stadigt ta sig upp genom fältet tack vare en mycket bra prestation. Robert hade otur tre gånger under racet, efter varje depåstopp kom han ut bakom en långsammare bil och på grund av kollisionen med Buemi tappade han en plats. Desto viktigare är däremot att vi med dagens resultat tog ytterligare en placering i konstruktörsmästerskapet. Därmed avslutade vi en mycket tuff säsong med ett par starka resultat. Ett stort tack till hela teamet – både de här på banan idag och de i München och Hinwil, avslutade Theissen sin sista helg som chef för BMW Sauber F1.

BMW tackar avslutningsvis:
Teamets samtliga partners för deras stöd
Fansen för deras entusiastiska support
Motståndarna för deras respekt
Förarna för deras fokusering
Teamet för deras samlade insats

samt media för deras opartiskhet.

BMW SauberF1 i F1:

Januari 2006: BMW SauberF1 visar i Valencia för första gången upp sig som nytt team. BMW SauberF1.06 körs på bana för första gången och teamets förare är Nick Heidfeld, Jacques Villeneuve och Robert Kubica som är test- och reservförare.

March 2006: BMW SauberF1 ställer sig på gridden i Bahrain för sitt första GP.

March 2006: Teamet tar sina första VM-poäng i säsongens andra race när Villeneuve slutar sjua I Malaysias GP.

April 2006: I säsongens tredje GP tar båda förarna poäng för första gången. Heidfeld slutar fyra och Villeneuve slutar sexa i Australien.

Augusti 2006: Heidfeld tar teamets första pallplats och Robert Kubica gör sin F1-debut i Ungerns GP. 

Augusti 2006: Sebastian Vettel blir teamets fredagsförare. 

Oktober 2006: Vindtunnel i Hinwil går over till tre skift. Ett år tidigare var den bara aktiv i ett skift om dagen.

Oktober 2006: BMW SauberF1 slutar femma i konstruktörsmästerskapet i sin första säsong.

Januari 2007: BMW Sauber F1.07 presenterades i Valencia. Heidfeld och Kubica fortsätter som teamets förare. Sebastian Vettel är reservförare och Timo Glock anställs som teamets andra testförare.

Juni 2007: I Kanada tar Heidfeld teamets första andraplats. I samma race klarar sig Kubica närmast utan skador efter en fruktansvärd olycka.

Juni 2007: Vettel ersätter Kubica i Indianapolis och tar sin första VM-poäng.
Oktober 2007: BMW SauberF1 avslutar sin andra säsong med 101 poäng och på tredje plats i mästerskapet, vilket blir en andraplats när McLaren-Mercedes diskas.

Slutet av 2007: Utbyggnaden av fabriken i Hinwil blir klar och personalstyrkan ökas med 150 personer.

Januari 2008: BMW Sauber F1.08 presenteras på BMW Welt i München. Kubica och Heidfeld fortsätter som teamets förare.

Februari 2008: Christian Klien och Marko Asmer bekräftas som reserv- och testförare.

Mars 2008: Heidfeld har snabbaste racevarv i Malaysia, första gången teamet noterar snabbaste varv i ett GP.

April 2008: Kubica tar i Bahrain teamets första pole position.

April 2008: Efter Bahrains GP – säsongs tredje race – leder teamet för första gången mästerskapet.

Juni 2008: Kubica går i mål som segrare för Heidfeld i Kanadas GP vilket är teamets första seger efter 42 GP. Kubica leder nu förarmästerskapet. 

November 2008: Efter en blandad andra säsongshalva avslutar teamet mästerskapet med 136 poäng och totalt 11 pallplatser vilket räcker till en tredjeplats i mästerskapet. Förarna slutar fyra och sexa i förarmästerskapet. 

Januari 2009:  F1.09 presenteras i Valencia. Kubica, Heidfeld och Klien fortsätter som förare. Lågkonjunkturen märks av för första gången med genomgående mer blygsamma presentationer av teamen.

Juli 2009:  BMW Group bekräftar att man lämnar F1 efter säsongens slut. Resurserna som frigörs ska istället gå till utveckling av ny teknologi och projekt som främjar miljön.

September 2009: BMW AG bekräftar att teamet säljs till Qadbak Investments Ltd. 

November 2009: BMW SAuber F1 kör sitt 70:e och sista GP i Abu Dhabi Grand Prix. 
Saubers bästa resultat som oberoende team mellan 1993 och 2005 var sex tredjeplatser.

Tillsammans med Brabham tog BMW sex segrar mellan 1982 och 1985. Den sista segern men den legendariska turbomotorn togs 1986 tillsammans med Benetton. Under Williamseran mellan 2000 och 2005 tog BMW totalt tio segrar.

1983 vann Nelson Piquet i en Brabham-BMW förarmästerskapet. Innan BMW SauberF1 debuterade i F1 hade BMW totalt 19 GP-segrar och 33 pole position i F1.

Resultat, Abu Dhabi Grand Prix 1/11:

1. Sebastian Vettel        Red Bull-Renault   55 varv
2. Mark Webber        Red Bull-Renault        + 17.857
3. Jenson Button        Brawn-Mercedes        + 18.467
4. Rubens Barrichello   Brawn-Mercedes        + 22.735
5. Nick Heidfeld      BMW Sauber              + 26.253
6. Kamui Kobayashi     Toyota                 + 28.343
7. Jarno Trulli        Toyota                 + 34.366
8. Sebastian Buemi         Toro Rosso-Ferrari + 41.294
9. Nico Rosberg       Williams-Toyota         + 45.941
10. Robert Kubica        BMW Sauber           + 48.180
11. Heikki Kovalainen    McLaren-Mercedes     + 52.798
12. Kimi Räikkönen     Ferrari                + 54.317
13. Kazuki Nakajima      Williams-Toyota      + 59.839
14. Fernando Alonso        Renault            + 1:09.687
15. Vitantonio Liuzzi        Force India-Mercedes + 1:34.450
16. Romain Grosjean      Renault               + 1 varv
17. Giancarlo Fisichella    Ferrari            + 1 varv
18. Adrian Sutil         Force India-Mercedes  + 1 varv

DNF:
Lewis Hamilton, Jaime Alguersuari

Förarmästerskapet efter race 17:

1 Jenson Button  Brawn GP 95p
2 Sebastian Vettel Red Bull 84p
3 Rubens Barrichello Brawn GP 77p
4 Mark Webber Red Bull 69,5p
5 Lewis Hamilton McLaren  49p
6 Kimi Räikkönen Ferrari 48p
7 Nico Rosberg Williams 34,5p
8 Jarno Trulli Toyota 32,5p
9 Fernando Alonso Renault 26p
10 Timo Glock  Toyota  24p
11 Heikki Kovalainen McLaren 22p
12 Felipe Massa Ferrari 22p
13 Nick Heidfeld BMW 19p
14 Robert Kubica BMW 17p
15 Giancarlo Fisichella Force India/Ferrari 8p
16 Sébastian Buemi Toro Rosso 6p
17 Adrian Sutil Force India 5p
18 Kamui Kobayashi 3p     
19 Sébastian Bourdais Toro Rosso 2p

Konstruktörsmästerskapet efter race 17:

1 Brawn GP  172p
2 Red Bull 153,5p
3 Ferrari 70p
4 McLaren-Mercedes 71p
5 Toyota 59,5p
6 BMW-Sauber 36p
7 Williams 34,5p
8 Renault 26p
9 Force India 13p
10 Toro Rosso 8p

Tävlingskalender F1 2009:

1 Australiens GP29/3   
2 Malaysias GP5/4   
3 Kinas GP19/4   
4 Bahrains GP26/4   
5 Spaniens GP10/5   
6 Monacos GP24/5   
7 Turkiets GP7/6   
8 Storbritanniens GP21/6   
9 Tysklands GP12/7   
10 Ungerns GP26/7   
11 Europas GP23/8   
12 Belgiens GP30/8   
13 Italiens GP13/9   
14 Singapore GP27/9   
15 Japans GP4/10   
16 Brasiliens GP18/10   
17 Abu Dhabi GP1/11
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad 320iSE90

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 288
SV: BMW avslutade de senaste 10 årens medverkan i F1
« Svar #1 skrivet: december 27, 2009, 13:47:07 »
Intressant info och dessutom bra sammanställt, det tackar vi för.

Niklas

• Gäst
« Svar #2 skrivet: januari 02, 2010, 13:46:11 »
Utmärkt information!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
  • Kön: Man
« Svar #3 skrivet: januari 02, 2010, 18:32:43 »
Imponerande Alain!  :) Här fanns ju mer fakta från ett race än i dåtidens utmärkta F1-bevakning i Teknikens Värld.

BMW har f.ö. sålt tillbaka stallet till grundaren Peter Sauber och Sauber har till slut fått en plats på startgridden sedan det mystiska Qadback avskrivits som köpare. Sauber kör nästa år med motorer från Ferrari.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners