Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Vilket chip till 540ia-98?  (läst 2695 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sjöblom!

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
Vilket chip till 540ia-98?
« skrivet: december 25, 2009, 19:04:53 »
Tjenare!
Klurar på om  man skulle ta och chip'a bimmern frammåt våren.. Tänkte bara kika vilket chip som är det "bästa", där dom inte överdrivit effektöknings siffrorna osv..
någon som har bra tips?

mvh

Utloggad Gemini__

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 3257
  • Kön: Man
SV: Vilket chip till 540ia-98?
« Svar #1 skrivet: december 25, 2009, 19:18:19 »
Personligen skulle jag undvika att montera ett simpelt chip.

Skulle välja något som är anpassat för just min bil, som detta t ex:

http://www.tsmotor.com/sida.php?id=23

"Skillnaden mellan andra "trimchips" och UNICHIP är att med UNICHIP optimeras varje bil för sig. Det är inte bara ett chip som är justerat på en bil och sedan används på andra liknande bilar."

Men om det inte är av intresse finns en hel drös av företag som säljer chip. Men då jag inte vet vilka som är leverantörer till aktörerna på den svenska marknaden överlåter jag den frågan till någon annan.

Välkommen till forumet förresten.

Mvh:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #2 skrivet: december 26, 2009, 11:27:58 »
Välkommen på bimmerforum! ;)
Kan tänka mig att det är en E39 du har med 286 Hk, frågan är, är det värt att lägga ut 3500-4000 för 22 Hk mer? du har redan en mycket bra motor i den men om jag satt i din plats och skulle vilja har storre effekt då skulle jag utan tveckan skaffa mig en M5, Ok, du tänker mycket dyrare men tänk också vilken leksak du får mellan händerna, M5 är en riktig power.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad frayze

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • REDNECK RACING
    • full presentation av bilen
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2010, 23:03:11 »
Du blir väl framför allt av med fartspärren på 250km/h vid chippning? effektmässigt tror jag inte på chip till sugmotorer men att ta bort fartspärren, det är roligare utan den vill jag lova!

Utloggad Davve

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 1586
« Svar #4 skrivet: mars 05, 2010, 16:45:03 »
Du kommer förhoppningsvis att märka av en väldigt liten effektökning och en liten sänkning av din förbrukning, förutom borttagen fartspärr då. Har själv testat att chippa några bilar och på sugisarna gav det i ena fallet (525i 24V -91) framför allt jämnare acc och mätbart lägre förbrukning, effekten vete f-n, man kanske lite, lite piggare. På en gammal E30 325i märkte jag inget annat än flyttat varvstopp.
Två chippade turbo har jag haft/har, j-kla vilket lyft!  8)

Vilket chip du ska skaffa har jag ingen aning om, och i ditt fall är det väl frågan om programmering istället för att fysiskt byta något? Just att någon kopplar upp sig med dator på bilen skulle få mig att undvika mindre nogräknade ställen, tråkigt om något pajar.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Reklampartners