Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Störe hjul?  (läst 5862 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 769
  • Kön: Man
Störe hjul?
« skrivet: december 23, 2009, 00:16:28 »
Här är en fråga som jag inte har behövt fundera på tidigare. Av den enkla orsaken att jag har inte haft någon nyare bil med önskemål att montera större hjul på. Så för framtida planer.

Vad ställer det till för bekymmer att montera stora hjul på en nyare bil?
Och då menar jag en BMW 1990 och nyare
Rebell Design !

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
SV: Störe hjul?
« Svar #1 skrivet: december 23, 2009, 00:55:24 »
Det beror ju mycket på hur stora hjul du tänker stoppa dit, går man upp en eller två storlekar ex. från 15 till 17 tum innebär det givetvis en försämring av komforten eftersom den lägre profilen dämpar sämre. På den positiva sidan får du en stadigare bil eftersom däcket inte flexar så mycket i sidled.

Nu går man ju oftast upp i bredd samtidigt som man ökar fälgstorleken, bredare däck ger högre rullmotstånd och därmed högre förbrukning. En del påstår att man får högre förbrukning även om man behåller däcksbredden, det där har jag inte fått ihopa riktigt. Tror mer att gummiblandning och mönstrets utformning spelar roll då.
Jag utgår här att man köper fälgar av bra kvalitet som inte väger onödigt mycket, för vikten spelar givetvis roll den med. Inte bara på bränsleförbrukningen utan även på acceleration och väghållning. Den ofjädrade vikten skall hållas låg.

Så det är lite vad man är ute efter, sportigare vägegenskaper = bra med något större hjul, komfort = inte bra med större hjul.

Sen är det inte bara att stoppa dit vad som helst, något många verkar ha noll koll på. Rullomkretsen får inte ändras något nämnvärt (+-5%) eftersom det riskerar att ta i och främst för att inte hastighetsmätaren skall visa fel.

Finns räknare för detta på webben, här är en. http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

Jag sätter upp ett exempel.
Standard dimension 195/65 R15 = Rullomkrets 199.3 mm

195/60 R16 = Rullomkrets 201.1 vilket är OK
195/55 R16 = Rullomkrets 195.0 något för litet men fortfarande OK enligt lagen.
205/55 R16 = Rullomkrets 198.5, OK
205/50 R17 = Rullomkrets 200 OK
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #2 skrivet: december 23, 2009, 02:05:12 »
Jo det är ju allt skälvkart.

Men Jag pratar om man skulle få lust (mot bättre vetande) att montera större hjul än 5%.
Vilka mer bekymmer än att hastighetsmätaren visar fel kan man man räkna med, på nyare bilar?

Tänk nu på att jag kommer från en tid då el andvändes till att ge kraft till tändsystemet och belysa gatan.

PS: dom sista 15 till 20 åren har jag endast skruvat med hojar från 1947-49. Och före det skruvade jag med bilar från 73 och äldre. Så Jag har! Noll koll när det gäller att modifiera nyare fordom  8)
Rebell Design !

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #3 skrivet: december 26, 2009, 16:58:05 »
Större hjul än 5% mer än original kan ju tänkas ge följande effekter.

Högre toppfart eftersom man får en högre utväxling.
Sämre accelaration av samma anledning.
Risk att hjulen tar i skärmkanterna.
Risk att hjulen tar i fjäder/dämpare.
Risk att hjulen slår i innerskärmen.
Högre bränsleförbrukning?

Utloggad ecm_z28

• Junior
  • Senior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
« Svar #4 skrivet: december 26, 2009, 17:41:08 »
Större hjul än 5% mer än original kan ju tänkas ge följande effekter.

Högre toppfart eftersom man får en högre utväxling.
Sämre accelaration av samma anledning.
Risk att hjulen tar i skärmkanterna.
Risk att hjulen tar i fjäder/dämpare.
Risk att hjulen slår i innerskärmen.
Högre bränsleförbrukning?

det räcker med att du går ifrån 205/50/15 till 195/40/17 på en e30 vilket ska motsvara ungefär samma rullomkrets för att få mycket mer ofjädrad vikt, vilket inte är bra ur någon synpunkt igentligen förutom att större fälg är snyggare enligt vissa.. själv åker ja 17" på min e30 och tycker de ser bra ut, men när det ska nötas däck har ja 15" fälgar.. mest för att man tappar så mkt på större fälg.

till TS : det är inget styrsystem som brukar strular så länge du inte ändrar rullomkretsen till olika fram och bak åker du 4wd kan det ibland strula då gäller det att ha samma omkrets runt om..

men det är olika känsligt på olika bilar..
540iA -00 Brukis
320iM -85 Enthusiastbil

Utloggad Carlee

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 21
« Svar #5 skrivet: december 26, 2009, 19:11:41 »
Men varför skulle du (mot bättre vetande) montera hjul med större omkrets? Det är ju varken svårt eller dyrt att få tag i fälgar och däck med rätt omkrets och bredd. Om du hittar ett par hjul du funderar på att köpa så starta en tråd här med frågan "passar dessa hjul min bil" så kan jag garantera att du har ett korrekt svar innom 30 minuter.

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
    • malvefors.se
« Svar #6 skrivet: december 26, 2009, 19:12:54 »
det räcker med att du går ifrån 205/50/15 till 195/40/17 på en e30 vilket ska motsvara ungefär samma rullomkrets för att få mycket mer ofjädrad vikt, vilket inte är bra ur någon synpunkt igentligen förutom att större fälg är snyggare enligt vissa.. själv åker ja 17" på min e30 och tycker de ser bra ut, men när det ska nötas däck har ja 15" fälgar.. mest för att man tappar så mkt på större fälg.

till TS : det är inget styrsystem som brukar strular så länge du inte ändrar rullomkretsen till olika fram och bak åker du 4wd kan det ibland strula då gäller det att ha samma omkrets runt om..

men det är olika känsligt på olika bilar..

Men det borde ju bero väldigt mycket på vilken fälg man stoppar dit med. Köper man Breyton fälgar som är ruskigt tunga tvivlar jag inte en sekund på att vikten på hjulet blir högre än med standard grejor. Men med en lågviktsfälg borde det gå att åtminstone inte få högre total vikt på hjulet trots större fälg. Standardfälgar är ju inte särskilt lätta heller, frånsett vissa M fälgar då.

Edit:
Kan ju tillägga att mina 18" ATS fälgar väger mycket mindre än original 17" BMW fälgar. Speciellt de jag fick med som vinterhjul till bilen, Style 73. Sommarhjulen låg på Style 79 fälgar. Inte riktigt så tunga men väger ändå mer än ATS fälgarna.

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: december 28, 2009, 18:12:16 »
Men varför skulle du (mot bättre vetande) montera hjul med större omkrets? Det är ju varken svårt eller dyrt att få tag i fälgar och däck med rätt omkrets och bredd. Om du hittar ett par hjul du funderar på att köpa så starta en tråd här med frågan "passar dessa hjul min bil" så kan jag garantera att du har ett korrekt svar innom 30 minuter.
Nu är det ju så att nyare bilar är det inga problem med att hitta lämpliga storlekar. Medan på bilar tidigt 90 tal, är det en annan fråga.
Min bedömning är nog att 19" är bra nog, men jag gillar inte allt för låg profil. Så det är därför som jag är nyfiken. Liksom bara undrar allmänt  ;)
Rebell Design !

Utloggad Carlee

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 21
« Svar #8 skrivet: december 28, 2009, 23:25:12 »
Nu är det ju så att nyare bilar är det inga problem med att hitta lämpliga storlekar. Medan på bilar tidigt 90 tal, är det en annan fråga.
Min bedömning är nog att 19" är bra nog, men jag gillar inte allt för låg profil. Så det är därför som jag är nyfiken. Liksom bara undrar allmänt  ;)
Okej vad är det för bil du har? Trots att det är en tidig 90-tals BMW så kan mååånga på detta forum berätta exakt vad du ska ha för offset, max bredd på fälgarna och lämpliga däckdimensioner typ i sömnen ;) Nästan även jag trots att jag bara ägt en enda BMW, om inte annat kan jag enkelt ta reda på det. Svart bälte i Google du vet ;)

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #9 skrivet: december 28, 2009, 23:46:36 »
Jag äger ingen BMW  ;)
Rebell Design !

Reklampartners