Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: E34 - Varvtalet hänger kvar vid växling  (läst 6052 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Turbovin

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
E34 - Varvtalet hänger kvar vid växling
« skrivet: december 17, 2009, 23:40:17 »
Tjena!

Ger detta forum ett försök och hoppas på en trevligare upplevelse än Autopower ;)

Nåja har en 525i Touring -93 och när man varvar ur den ordentligt så tar det nån sekund extra innan varvtalet sjunker när man växlar.

Enormt irriterande, inte ska det väl sitta så tungt svänghjul i de här bilarna? Har provat smörja upp gasspjället utan att det hjälpte. Vad kan det annars va, tomgångsmotor som är igenkletad, för hårt spänd gasvajer?
BMW 525i Touring -95 (med lamelldiff)
BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual
Subaru Impreza STI Type R -00

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
SV: Varvtalet hänger kvar vid växling
« Svar #1 skrivet: december 18, 2009, 15:17:38 »
Vi hoppas att du upplever oss som trevliga, Turbovin. Jag hoppas också att någon av våra medlemmar kan svara på din fråga så fort som möjligt!

Utloggad colamange

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
SV: Varvtalet hänger kvar vid växling
« Svar #2 skrivet: december 18, 2009, 15:45:04 »
det låter som att det skulle kunna vara gasspjällsgivaren. sitter längst ut på gasspjället mot kylaren på min m5, vet inte var den sitter på din men leta där i krokarna. den går att lossa och flytta runt lite (sitter med 2 skruvar) och på så sätt justera. testa att flytta den lite och se om det hjälper

Utloggad MrB

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 769
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalet hänger kvar vid växling
« Svar #3 skrivet: december 18, 2009, 16:05:23 »
Nu är jag ju ingen BMW expert, men jag kan ju lite om motorer.
Gasar man hårt och släpper gasen, blir det efter gasspjället ett bra undertryck nån sekund. Har man då liten läka. Kan det bli som du beskriver.

Prova med att ha bilen på tomgång, spruta med startgas där det kan dra tjuvluft. Går motorn upp i varv har du hittat läckan.
Rebell Design !

Utloggad Turbovin

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalet hänger kvar vid växling
« Svar #4 skrivet: december 18, 2009, 16:45:22 »
Kanon tackar, då har jag lite saker att kika på iaf :)

Har för övrigt lite pendlande tomgång ibland också så det pekar väl ännu mer på en vakumläcka kanske :)
BMW 525i Touring -95 (med lamelldiff)
BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual
Subaru Impreza STI Type R -00

Utloggad MrB

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 769
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalet hänger kvar vid växling
« Svar #5 skrivet: december 18, 2009, 16:54:37 »
Japp! pendlande tomgång = vakumläcka
Rebell Design !

Utloggad Ghostrider

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 490
  • Karma: +0/-0
SV: Varvtalet hänger kvar vid växling
« Svar #6 skrivet: december 18, 2009, 16:54:53 »
Kanon tackar, då har jag lite saker att kika på iaf :)

Har för övrigt lite pendlande tomgång ibland också så det pekar väl ännu mer på en vakumläcka kanske :)

Pendlande tomgång kan absolut tyda på en läcka. Meddela gärna hur det går!

Utloggad colamange

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Karma: +0/-0
SV: Varvtalet hänger kvar vid växling
« Svar #7 skrivet: december 18, 2009, 17:21:51 »
har du pendlande tomgång så att den går upp/ner hela tiden så tyder det mer på vacuumläcka, men om tomgången ibland står på 800 och ibland t.ex 1000 men ändå är jämn så lutar det mer åt spjällägesgivaren.
berätta hur det gick!

Utloggad Turbovin

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalet hänger kvar vid växling
« Svar #8 skrivet: december 18, 2009, 21:40:56 »
Har provat med startgas idag utan lycka. Släppte upp gasvajern något samt provade att justera spjällägesgivaren. Kan inte påstå att det blev speciellt mycket bättre. Tyckte inte det blev så stor skillnad på hur snabbt motorn tappade varv med annat läge på spjällägesgivaren, tyckte mest tomgången höjdes bara.

Det är inte alltid min tomgång pendlar, det är mest när bilen nästan är uppe i arbetstemp. Då kan den pendla lite mellan 500-700 varv ungefär.

Tror fortfarande på tomgångsmotorn, har haft Saabar med liknande problem och då har det hjälpt att rengöra den. Tyvärr har BMW en förkärlek till att sätta tomgångsmotorn rakt under insuget. Sådär smidigt att komma åt :) Får ta och ge det ett försök nån dag om jag orkar.
BMW 525i Touring -95 (med lamelldiff)
BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual
Subaru Impreza STI Type R -00

Utloggad MrB

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 769
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalet hänger kvar vid växling
« Svar #9 skrivet: december 19, 2009, 23:54:18 »
Synd, men som jag sa! Jag är ingen BMW expert.

Hoppas någon annan här har ett tips för att lösa ditt problem
Rebell Design !

Utloggad Turbovin

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma: +0/-0
  • Kön: Man
SV: Varvtalet hänger kvar vid växling
« Svar #10 skrivet: december 20, 2009, 18:26:32 »
Det kan ju absolut va en vakumläcka ändå, min erfarenhet är att det inte alltid är så lätt att hitta med startgas heller. Tyvärr är det ju inte så många vakumslangar som är så synliga tycker jag, mycket verkar va dolt under insuget. Sprutade in där under ordentligt men ingen reaktion.
BMW 525i Touring -95 (med lamelldiff)
BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual
Subaru Impreza STI Type R -00

 

Reklampartners