Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Torkarblad flat-blade eller konventionella ?  (läst 19632 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #15 skrivet: januari 03, 2012, 23:12:51 »
Flat-blade är nice

Jag letade efter det men hittade inte. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Dieselkungen

  • Projektmedlem
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 931
  • Karma: +18/-0
  • Kön: Man
  • https://www.facebook.com/Vtech-Tuning-G%C3%B6tebor
    • Vtech Tuning
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #16 skrivet: januari 03, 2012, 23:13:51 »
Jag letade efter det men hittade inte. :(

dom har väl på bmw i mölndal
Bmw 430D Dieselmonstret 2.0
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #17 skrivet: januari 03, 2012, 23:29:17 »
Bosch är ett säkert kort. Köpte alltid Bosch när de fanns till vettiga priser på Eko och var altid nöjd. Förvisso konventionella blad, men ändå. Eko blev sedermera CityGross och Bosch-bladen försvann tyvärr.
Snygga? Hur snyggt är ett torkarblad?  ;)

Om vi pratar förr om åren fanns det faktiskt "snygga" torkarblad.  :D  Det jag tänker på då är t ex korrekta spoilers osv. Till M5:an passar inget annat än original (rent utseendemässigt), även om det är usla (min erfarenhet) Bosch originalblad. Medans det till E38:an ser bra ut med modernare diton. Dessa flat-blade ser mer eller minder ut att vara stöpta i en och samma form även om det finns vissa skillnader emellanåt även där.  ;)
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #18 skrivet: januari 03, 2012, 23:51:04 »
Visst inte att BMW Mölndal har flat-blade.
Förhoppningsvis behöver jag inte byta mina bosch inom 2 år
Kan inte påstor att dom är snygga men dom torka bra och
för mig är det viktigast. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #19 skrivet: januari 04, 2012, 11:30:24 »
Förhoppningsvis behöver jag inte byta mina bosch inom 2 år
De håller så länge alltså? Hur många mil om året kör du? Även på vintern?
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #20 skrivet: januari 04, 2012, 12:20:31 »
Dom jag hade var precis 2 år och jag kör ca 1500mil per år.
Det var verkligen dags för mig att byta, kunde inte se så bra när det regnade på kvällar.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #21 skrivet: april 25, 2012, 11:55:18 »
Leif L
Vet att Biltema kanske inte passar in att nämnas i detta forum men jag har kommit på att istället för att betala dyra blad från BMW, Autoexperten, Mekonomen eller annan tillbehörs firma så är det helt OK att köpa kompletta blad från Biltema. Dom ska vara 660 mm (kostar ca. 60 kr) och håller nästan lika länge som de dyra, har gjort detta de senaste tre åren för min E39'a och har fungerat vinter som sommar, fungerar även i autobahn hastigheter. Hur gör man då detta, jo byt bara gummit genom att klippa till längden för respektive höger som vänster, lite pill är det men det kan det vara värt.
Ett litet tips (antar att jag inte är ensam att göra på samma sätt), något som irriterat mig på vintern är att står bilen ute med kupevärmare så rinner smält vattnet på vindrutan ner till nedre delen av rutan och torkarna fryser fast (ibland är det rena glaciären), kör upp torkarna till toppläge och stoppa dom där då bilen ställs för dagen så kan man enkelt ge sig på isen utan att skada torkarbladen.
Visst kan man fälla upp armarna men det är inte bra för fjädrarna som sitter i armarna.
När det ändå handlar om torkare, är det någon som har ett bra tips om hur man ska fixa svarta lacken på torkararmarna som alltid spricker och ramlar av vid första leden samt vid bladinfästningen, det skämmer utseendet på pärlan. Jag har testat en massa saker men "rosten" kommer snabbt tillbaka, nya armar är förvisso grejen men varför byta ut sådant som fungerar och de nya får ju snart samma problem.
BROR
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #22 skrivet: april 25, 2012, 12:26:32 »
Bror.

Du ska veta att det inte är olämpligt att prata om Biltema på detta forum  ;), det finns bra saker som det finns dåliga saker att köpa som i andra affärer som på Mekonomen eller Autoexperten som du nämnde.

Jag kollade Biltema innan utbyttes av mina torkarblad men tyvärr, de hade inte det till min E39, köpte mina på Mekonomen, tyvärr, dyrare. :(

Jag hade gärna testat med Flat-blade men tyvärr fanns inte eller. :(
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad BROR

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 251
  • Karma: +11/-0
  • Kön: Man
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #23 skrivet: april 25, 2012, 15:01:34 »
Alain
Det är riktigt att Biltema inte har specifikt det som passar på E39'an men som jag beskrev så byter man bara gummit på dina gamla "bladhållare" (kan man kalla dom för det), kanske, det är lite pilligt som jag beskrev. Det viktiga är bara att man köper de längsta torkarna.
BROR
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Leif L

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 538
  • Karma: +10/-0
  • Kön: Man
    • www.e28klassiker.se
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #24 skrivet: april 25, 2012, 19:29:09 »
Leif L
Vet att Biltema kanske inte passar in att nämnas i detta forum men jag har kommit på att istället för att betala dyra blad från BMW, Autoexperten, Mekonomen eller annan tillbehörs firma så är det helt OK att köpa kompletta blad från Biltema. Dom ska vara 660 mm (kostar ca. 60 kr) och håller nästan lika länge som de dyra, har gjort detta de senaste tre åren för min E39'a och har fungerat vinter som sommar, fungerar även i autobahn hastigheter. Hur gör man då detta, jo byt bara gummit genom att klippa till längden för respektive höger som vänster, lite pill är det men det kan det vara värt.
Ett litet tips (antar att jag inte är ensam att göra på samma sätt), något som irriterat mig på vintern är att står bilen ute med kupevärmare så rinner smält vattnet på vindrutan ner till nedre delen av rutan och torkarna fryser fast (ibland är det rena glaciären), kör upp torkarna till toppläge och stoppa dom där då bilen ställs för dagen så kan man enkelt ge sig på isen utan att skada torkarbladen.
Visst kan man fälla upp armarna men det är inte bra för fjädrarna som sitter i armarna.
När det ändå handlar om torkare, är det någon som har ett bra tips om hur man ska fixa svarta lacken på torkararmarna som alltid spricker och ramlar av vid första leden samt vid bladinfästningen, det skämmer utseendet på pärlan. Jag har testat en massa saker men "rosten" kommer snabbt tillbaka, nya armar är förvisso grejen men varför byta ut sådant som fungerar och de nya får ju snart samma problem.
BROR


Hej Bror!
Finns mycket bra på Biltema, det gör det...att det finns bara torkargummit att köpa som man trär på är en bra idé...det fanns ju förr på mackar och bildelsföretag att köpa endast gummit.
Att Biltema har det är ju positivt...dessutom billigare om man som du lägger ner lite arbete.


Angående färg till torkararmarna, efter att man slipat dem rena från ev rost och ojämnheter så så lacka dem med rostskydds färg = grundprimer därefter köpa en burk mattsvart motorfärg som tål upp till 600 grader eller annat alternativ Hammarlack´s mattsvarta som också tål mycket, men det viktiga är grundjobbet.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #25 skrivet: december 28, 2012, 13:20:17 »
Bilema har ryckt upp sig ordentligt vad gäller torkarblad. Dagen då fästena sprack på dem innan montering är borta. Dock, deras förra modell av flatblade var bättre än den som de har nu.
Och det verkar helt klart som om kvaliteten på Biltemas torkarblad åter är nere på gamla tiders låga nivå!  >:(  Jag har på Omegan nu avverkat tre konventionella blad bara under hösten fram tills nu där samtliga blad gått sönder! Inget fel på gummit men vad hjälper det när bladen inte håller ihop? Köp ej!


Flatbladen håller dock bra men på Volvon lättar de från rutan i farter över 120km/h. Ska prova några annat snart på denna.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #26 skrivet: december 28, 2012, 13:52:21 »
Var kan man köpa flat-blade till BMW som håller?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad CarpeDiem

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1168
  • Karma: +26/-0
  • Tyskbils-tok :P
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #27 skrivet: december 28, 2012, 18:45:43 »
Kan nån vara snäll och förklara vad det är för skillnad på konventionella och flat-blade? :)
BMW - När du älskar att köra ;)
Biltransport? Skicka PM

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #28 skrivet: december 28, 2012, 23:52:54 »

Flatblade – Det moderna Torkarbladet

Flatblade är det senaste inom torkarblad. Torkarbladen är på grund av den ledlösa, men spänstiga uppbyggnaden, följsam över hela rutan. Den inbyggda spoilern sitter över hela torkarbladet och hjälper till att få ett bra tryck över rutan oavsett hastighet. Flatblade- torkarblad sitter originalmonterat på många bilmärken sedan början på 2000-talet.



Det är inga problem att byta från ett torkarblad i metall till moderna flatblades

Flatblade:

 * Jämn torkning
 * Bra aerodynamik
 * Låg ljudnivå
 * Tilltalande utseende

Konventionellt – Beprövat Torkarblad

Det konventionella torkarbladet, även kallat ”metallblad” har länge funnits på marknaden och är en beprövad teknik som sällan sviker. Bra länkar/fjäderfunktion i uppbyggnaden av det konventionella torkarbladet är viktigt för att få korrekt tryck mot rutan, bra torkförmåga samt livslängd. Vanligt att stor plastspoiler sitter monterat på förarsidan (om så är original/möjligt), för att säkerställa korrekt tryck och funktion.



Konventionellt:

 * Jämn och bra torkning
 * Pålitlig och beprövad konstruktion
 * Mycket stryktålig

http://wipers.se/varatorkarblad/vadarflatblade
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Torkarblad flat-blade eller konventionella ?
« Svar #29 skrivet: december 30, 2012, 16:42:40 »
Till Er som testade flat-blad, vad säger ni om dessa?
Är det verkligen värt att köpa dess om man jämför med konventionella?
Det verkar som att flat-blad är lite känsligare, eller?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners