En del av detta är kanske lite "offtopic" så ursäkta för det, kan bara inte låta bli att skriva.
Skulle vara kul att se en färsk undersökning, antar att okunnigheten ökat, kommentarerna på Auto Motor Sport var från 2010, det var en del tuffa ordväxlingar som egentiligen inte gav så mycket, kul ändå.
Faktum ar att BMW kanske behöver bygga volym bilar för att ekonomin att bygga "riktiga"

bilar ska finnas, läste en artikel i Auto Motor Sport för några nummer sedan om krisen i bilbranchen, dom tre tyska enligt artikeln klarar sig skapligt just nu men börjar känna av minskad försäljning.
Sedan kan man ju diskutera fram / bakhjuls drift, det mesta som läggs till framhjulsdiftens fördelar är väghållning / framkomlighet och en massa annat (vaddå, en jätteklump framför framaxeln), jag har en teori (är nog inte ensam om detta), biltilverkarna spar helt enkelt tillverknings kostnader med kompakta drivpaket sedan kompenserar man med en massa elektronik som låter bilen bli stabil.
Förvisso finns ju elektroniken i bakhjulsdrivna bilar så egentligen är ju alla bilar likställda, idag.
Jag har själv haft en del framhjulsdrivna bilar, SAAB V4, Fiat 128 (det som va roligt med den var att den gick att tokvarva på växlarna)

till Volvo 850 (var faktiskt ganska bra, ändå)

men har aldrig kommit underfund men fördelarna med framhjulsdrift (kan kanske användas som jordfräsar).
Innan 850'n avverkade jag en 240 och en 740, hade aldrig några problem med dessa, inte ens på vintern.
Men det är väl lite så som det ofta är nuförtiden, de som vill ha lite körglädje och har koll, väljer bil efter det, och resten väljer transportmedel (gärna märke med status) utan en tanke på teknik (tyvärr är det det som säljer), herregud vad mycket skumma små"bilar"

det finns idag.
Tankar:
Det sladdar med bakhjulsdrivet men det vet man ju, eller.
Och bumsen sladdar om man tar bort kopplet, det vet man ju, hur kul är det att sladda med en framhjulsdriven(styr sladden mad gasen där om du kan)

och ska det sladda måste man rycka i handbromsen.
Visst ja, tänkte inte på "vanligt" folk, pratar man på detta sätt idag med "vanligt" folk så undrar dom vad man pratar om, tittar på en som man är ett UFO

när man nämner att det är roligt att KÖRA bil och glädjen i det.