Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Byte kylarvatten m.m. på bmw 316 touring e30 -94  (läst 3407 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jesper_91

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
Byte kylarvatten m.m. på bmw 316 touring e30 -94
« skrivet: april 05, 2010, 18:37:47 »
Hej! ska bl.a montera motorvärmare å elfläkt å tänkte därför byta kylarvatten samtidigt.

då till min fundering, jag har ingen instruktionsbok om hur jag ska göra när jag fyller på/luftar systemet så jag undrar hur jag ska göra?

vet en polare som fick nån luftficka vid pumpen så toppen gick pga värmen så vill gärna undvika det.

Motorn är en M40B16

tacksam för bra svar!

//Jesper

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: Byte kylarvatten m.m. på bmw 316 touring e30 -94
« Svar #1 skrivet: april 05, 2010, 20:50:00 »
Se gärna till att en ny luftskruv till hands, den är av plast. För mig gick den av senast och jag fick vänta en da extra...  ::)

* Se till att värmen i kupén står på max så att hela kylvätskesystemet är öppet så att säga.
* Ha gärna bilen lyft i fronten, luft vandrar uppåt och du luftar längst fram i fronten på kylaren.
* Fyll på kylvätska sakta, det minskar luftfickorna.
* Fyll på till rätt nivå, ev. en liten bit över då nivån sjunker när bilen startar och vätska sugs runt i sytemet.
* Starta bilen!
* I början kan du ha locket till expansionskärlet av och fylla på efter hand samt öppna luftskruven och massera slangarna till och från kylaren. För bästa effekt, lossa luftskruv och kläm till på slangen (en i taget då man inte är en bläckfisk...) och dra åt luftskruven innan du släpper slangen.
* När bilen varit igång ett tag, när du ser att temp-mätaren börjat röra på sig, skruva på locket till expansionskärlet.
* När övre slangen är riktigt varm och temp-mätaren står i mitten har termostaten öppnat och det är i detta läget du får ur den sista luften. Man kan väl säga att all luft är ute när det slutar spotta och fräsa luft vid öppen luftskruv och bara kommer ren kylvätska. Öppna och stäng i omgångar tills du känner dig säker på sista luften är ute.

Min erfarenhet säger mig att M40 (och M42) är ganska enkel och tacksam att lufta. Så gör bara som i beskrivningen så ska det gå bra.

Har vid ett annat tillfälle luftat en M50 enbart genom fylla på kylvätska, köra med full värme, och lossat luftskruven så att lite kan komma ut och köra en kort runda tills motorn varit genomvarm och sedan stanna och bara dra åt luftskruven. Funkade klockrent faktiskt. Men har ej provat på någon annan motor på detta sätt.

Lycka till!
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Jesper_91

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
SV: Byte kylarvatten m.m. på bmw 316 touring e30 -94
« Svar #2 skrivet: april 05, 2010, 23:56:21 »
ok tack så mycket för en utförlig beskrivning! :)

MVH//Jesper

Utloggad Jesper_91

  • Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma: +0/-0
SV: Byte kylarvatten m.m. på bmw 316 touring e30 -94
« Svar #3 skrivet: april 06, 2010, 20:38:08 »
förresten hur mkt vätska ska de va i systemet? =)

 

Reklampartners