Se gärna till att en ny luftskruv till hands, den är av plast. För mig gick den av senast och jag fick vänta en da extra...

* Se till att värmen i kupén står på max så att hela kylvätskesystemet är öppet så att säga.
* Ha gärna bilen lyft i fronten, luft vandrar uppåt och du luftar längst fram i fronten på kylaren.
* Fyll på kylvätska sakta, det minskar luftfickorna.
* Fyll på till rätt nivå, ev. en liten bit över då nivån sjunker när bilen startar och vätska sugs runt i sytemet.
* Starta bilen!
* I början kan du ha locket till expansionskärlet av och fylla på efter hand samt öppna luftskruven och massera slangarna till och från kylaren. För bästa effekt, lossa luftskruv och kläm till på slangen (en i taget då man inte är en bläckfisk...) och dra åt luftskruven innan du släpper slangen.
* När bilen varit igång ett tag, när du ser att temp-mätaren börjat röra på sig, skruva på locket till expansionskärlet.
* När övre slangen är riktigt varm och temp-mätaren står i mitten har termostaten öppnat och det är i detta läget du får ur den sista luften. Man kan väl säga att all luft är ute när det slutar spotta och fräsa luft vid öppen luftskruv och bara kommer ren kylvätska. Öppna och stäng i omgångar tills du känner dig säker på sista luften är ute.
Min erfarenhet säger mig att M40 (och M42) är ganska enkel och tacksam att lufta. Så gör bara som i beskrivningen så ska det gå bra.
Har vid ett annat tillfälle luftat en M50 enbart genom fylla på kylvätska, köra med full värme, och lossat luftskruven så att lite kan komma ut och köra en kort runda tills motorn varit genomvarm och sedan stanna och bara dra åt luftskruven. Funkade klockrent faktiskt. Men har ej provat på någon annan motor på detta sätt.
Lycka till!