Jag tycker att det vore rimligt att fortkörning vid vägarbeten ska klassas som mer än bara fortkörning. Det är människor som jobbar väldigt nära passerande bilar som sätter sina liv på spel. Att köra t.ex. 50km/h vid en tillfällig 30km/h -gräns vid ett vägbygge anser jag vara betydligt grövre än motsvarande hastighetsöverskridelse på "normal" väg. Irriterar mig fruktansvärt på detta dagligen då jag åker igenom flera kilometer vägarbete varje dag, E4an skall dras om i Sundsvall och gå över en bro istf genom stan.
Statistiken är rätt tydlig här, 90% av dom som blir påkörd i 50km/h dör, 90% av dom som blir påkörd i 30km/h överlever. Även om man kör lite över hastighetsbegränsningen vid ett vägbygge för att man tycker att man har kontroll, så kan man inte förutsätta att vägarbetaren alltid har det. Lätt att råka kliva ut ett steg fel okontrollerat och hamna på körbanan, oavsett det är hans "fel" eller inte vill man inte leva med att ha dödat någon annan för att man kört för fort. Risken för en påkörning sjunker också i paritet (fast med en viss exponientiel utväxling) med hastigheten.
Fortkörning vid vägbyggen ska inte bara beläggas med böter utan en utredning om vårdslöshet i trafik skall göras enligt mig, det görs idag men mest bara om det varit en olycka med dödlig utgång.