Det beror ju mycket på hur stora hjul du tänker stoppa dit, går man upp en eller två storlekar ex. från 15 till 17 tum innebär det givetvis en försämring av komforten eftersom den lägre profilen dämpar sämre. På den positiva sidan får du en stadigare bil eftersom däcket inte flexar så mycket i sidled.
Nu går man ju oftast upp i bredd samtidigt som man ökar fälgstorleken, bredare däck ger högre rullmotstånd och därmed högre förbrukning. En del påstår att man får högre förbrukning även om man behåller däcksbredden, det där har jag inte fått ihopa riktigt. Tror mer att gummiblandning och mönstrets utformning spelar roll då.
Jag utgår här att man köper fälgar av bra kvalitet som inte väger onödigt mycket, för vikten spelar givetvis roll den med. Inte bara på bränsleförbrukningen utan även på acceleration och väghållning. Den ofjädrade vikten skall hållas låg.
Så det är lite vad man är ute efter, sportigare vägegenskaper = bra med något större hjul, komfort = inte bra med större hjul.
Sen är det inte bara att stoppa dit vad som helst, något många verkar ha noll koll på. Rullomkretsen får inte ändras något nämnvärt (+-5%) eftersom det riskerar att ta i och främst för att inte hastighetsmätaren skall visa fel.
Finns räknare för detta på webben, här är en.
http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.aspJag sätter upp ett exempel.
Standard dimension 195/65 R15 = Rullomkrets 199.3 mm
195/60 R16 = Rullomkrets 201.1 vilket är OK
195/55 R16 = Rullomkrets 195.0 något för litet men fortfarande OK enligt lagen.
205/55 R16 = Rullomkrets 198.5, OK
205/50 R17 = Rullomkrets 200 OK