Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: massor gult kladd i motorn!  (läst 15979 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
massor gult kladd i motorn!
« Svar #15 skrivet: februari 24, 2013, 19:59:14 »
Oj, såg att det kunde tolkas fel. Jag syftade på att jag tidigare skrev att jag skulle ta fram prisuppgifter på vad mitt byte av vevhusventilationen gick på. Detta då ts efterfrågade detta. Inte riktat mot din prisuppgift.  :)
 
Mitt oljestickrör var förresten helt igensatt. Försökte först rengöra men insåg att det var lönlöst. När man ändå är och river där är det skönt med nya delar.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Daniel_ 80

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 231
  • Karma: +0/-1
  • Kön: Man
massor gult kladd i motorn!
« Svar #16 skrivet: februari 24, 2013, 20:05:00 »
Oj, såg att det kunde tolkas fel. Jag syftade på att jag tidigare skrev att jag skulle ta fram prisuppgifter på vad mitt byte av vevhusventilationen gick på. Detta då ts efterfrågade detta. Inte riktat mot din prisuppgift.  :)
 
Mitt oljestickrör var förresten helt igensatt. Försökte först rengöra men insåg att det var lönlöst. När man ändå är och river där är det skönt med nya delar.

Mitt oljesticksrör var inte det minsta igensatt, men tänkte plocka bort det framöver och lossa returröret och borra upp hålet och sen tigsvetsa tillbaka röret.

Utloggad Jiiimmy

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma: +0/-0
massor gult kladd i motorn!
« Svar #17 skrivet: februari 24, 2013, 22:43:51 »
Så färligt är det inte, hade likadant under mitt lock, detta kan vara p.g.a att du kör för lite då det bilda kondens.
Är det gul eller rötfärg på motorlampa som ljuser?


röd! vadårå?

Utloggad Jiiimmy

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma: +0/-0
massor gult kladd i motorn!
« Svar #18 skrivet: februari 24, 2013, 22:47:18 »

Om du öppnar oljelocket när motorn är igång så ska du höra en skillnad i motorgång om vevhusventilationen fungerar som den ska.
Gör du inte det så är det dags att byta vevhusventilation, och jag rekommenderar att du byter till Cold Climate vevhusventilation, kostar runt 1400kr på Schmiedmann.

Ett tips för framtiden om du har varmgarage är att du öppnar huven och lossar på oljelocket när du parkerar bilen (när det är kallt ute alltså) så släpper du ut kondensen.

Har du inte tummen mitt i handen så är det inte så svårt att byta vevhusventilation, dock lite trångt.


tusen tack för svaren!
men om ja byter vevhusventilation, kommer motorlampan slockna då?

mvh jimmy

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
massor gult kladd i motorn!
« Svar #19 skrivet: februari 25, 2013, 01:04:20 »
Där du lämna bilen kommer dem att kolla om det är vevhusventilationen som är boven.
De kommer att läsa felkoder där de kan se varför tändes motorlampa, efter reparation kommer dem att släcka lampan i systemet (nollställning)
När du vet vad är boven, fråga vad detta kommer att kosta dig innan de börja med reparationen så du kanske sliper en kall dush. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Omlin

  • Fullt Medlemskap
  • ***
  • Antal inlägg: 40
  • Karma: +1/-0
massor gult kladd i motorn!
« Svar #20 skrivet: februari 25, 2013, 16:37:39 »
Där du lämna bilen kommer dem att kolla om det är vevhusventilationen som är boven.
De kommer att läsa felkoder där de kan se varför tändes motorlampa, efter reparation kommer dem att släcka lampan i systemet (nollställning)
När du vet vad är boven, fråga vad detta kommer att kosta dig innan de börja med reparationen så du kanske sliper en kall dush. ;)
Men om han vill göra allt själv?

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
massor gult kladd i motorn!
« Svar #21 skrivet: februari 25, 2013, 17:14:36 »
Han inte kan tvinga dig att göra allt själv, bara att han förklara vad är det för fel efter undersökning, därefter är det upp till dig om vad du vill göra eller vad han får göra. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners