Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: strulig 528 e39  (läst 8069 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickenord

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
strulig 528 e39
« skrivet: augusti 07, 2012, 21:47:59 »
hej vet någon om vevaxelsensorn kan gå sönder om kamaxelsensor är paj bytte vevaxelsensorn i mars och kamaxelsensorn förra veckan men bilen strular forfarande svårstartad ena dan och sen som vanligt nästa är trög när jag ska gasa

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
strulig 528 e39
« Svar #1 skrivet: augusti 07, 2012, 22:58:28 »
Välkommen på bimmerpower.org! Mickenord.  ;)

Det behöver inte vara vevaxelsensor som är problem.
Det kan vara givare som sitter på katalysator som lämna fel info.
Kör du med öppet luftfilter?

Det kan vara LMM där silvertråden är smutsigt
Testa med att starta motorn, koppla av kontakt vid LMM, om motorn går sämre då är det inge fel på LMM, om den går på samma sätt då behöver du göra någonting åt.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad mickenord

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
strulig 528 e39
« Svar #2 skrivet: augusti 07, 2012, 23:24:39 »
ok det testade jag idag att koppla ur lmm och det märktes ingen skillnad  får testa med rengöring köpte ett sportluftfilter förut som sitter i orginalburken

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
strulig 528 e39
« Svar #3 skrivet: augusti 07, 2012, 23:57:47 »
Om du är säkert att det inte finns nånt skillnad då har du förmodligen hittat felet.
Skulle rekommendera dig att lägga tillbaka originalfilter.
Hör av dig när du är klart.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad mickenord

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
strulig 528 e39
« Svar #4 skrivet: augusti 08, 2012, 06:12:17 »
Hej igen vad rengör man lämpligast lmm med

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
strulig 528 e39
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2012, 08:03:06 »
Du kan använda en LMM rengöringsspray eller en elektronikrengöringsspray, finns någonting som heter CRC spray
Sprayen får inte innehålla någon olja eller dylikt som stannar kvar på LMM'en efterrengörning.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad mickenord

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
strulig 528 e39
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2012, 08:08:53 »
hittat crc air-sensor cleaner som är till lmm på mekonomen ska testa den först få se om det hjälper och tillbaka med orginalfilter

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
strulig 528 e39
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2012, 08:26:16 »
Jag hade mycket problem med kam och vevaxelsensorerna på en Z3 med samma typ av motor som i din bil. Symptomen då var alltid att bilen gjorde kraftiga ryck under gång, aldrig att bilen var svårstartad. Av någon märklig anledning var ryckandet värre när det var riktigt varmt ute med.

Du bör även kolla givaren för yttertemp, om bilen tror att det är 30° varmt ute när det i själva verket är 10 - 15° kommer den inte att chocka tillräckligt och detta kan ge symptom som att den blir svårstartad.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
strulig 528 e39
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2012, 14:50:15 »
En upplysning som är värt att kolla ifall att det inte är problem med LMM.  ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
strulig 528 e39
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2012, 16:49:56 »
Har du kört diagnos på den efter bytena av sensorerna? Det är så mycket som kan vara fel så en diagnos är det bästa i mitt tycke innan man börjar chansa på att byta delar på chans.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
strulig 528 e39
« Svar #10 skrivet: augusti 08, 2012, 17:04:42 »
Inge dum ide med diagnosen, bättre att vara på säkra sida.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad mickenord

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
strulig 528 e39
« Svar #11 skrivet: augusti 16, 2012, 08:30:54 »
hej nu är vevaxelgivaren bytt och bilen går som en dröm bytte faktiskt den i mars bmw orginal men man vet aldrig med elektronik kanske la av när kamaxelgivaren gav upp

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
strulig 528 e39
« Svar #12 skrivet: augusti 16, 2012, 08:59:31 »
Det verkar som om de där givarna mår bra av att bytas samtidigt, jag bytte först den ena, sedan den andra, efter ett tag började den första strula igen och då byttes bägge samtidigt. Efter detta gick bilen fint i alla fall det halvåret som hann passera innan jag sålde bilen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

 

Reklampartners