Fördelarna med att införa vissa åldersbegränsningar tror jag är bra, baserat på egna erfarenheter och iaktagelser. Personligen var jag inte mogen att köra en motorcykel med 150Hk när jag var 18, tveksamt om jag är det nu med 38 år på nacken, men ålder är en fördelaktig faktor vid snabba riskbedömanden som man konfronteras med i trafiken. Det är ett godtagbart sätt med åldersbegränsningar för att sålla bort de största riskfaktorerna enligt mig.
Däremot tror jag att jag hade varit väldigt säker på vägarna med tung lastbil och tungt släp redan vid 18. Det är lite här det är svårt, det är så otroligt individuellt. Är i princip född i en traktor och började (sommar)jobba 12-timmarsskift med torvbrytning när jag var 14. Körde bil till och från jobbet (men det är väl preskriberat nu).

Erfarenhet av tunga fordon finns mer eller mindre inprogrammerat men jag har inget C-körkort, trots att jag troligen behärskar detta bättre än många färska C-kortsinnehavare som fått sin lapp via skolan eller militärtjänsten.
Krångligt verkar det bli, och ännu krångligare är det i verkligheten egentligen. Ska man dra till sin yttersta spets så borde det krävas en psykoanalys parallellt med själva testerna i trafikregler och körkunnighet. Mycket av trafikincidenterna och frustrationerna man möter i trafiken beror faktiskt på att vissa förare är instabila rent psykiskt. Inkluderar mig själv där om jag hade suttit på en extrem motorcykel...