Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 3-serien => Ämnet startat av: Arben skrivet mars 06, 2013, 19:11:15
-
vart i hela fanskapet sitter batteriet på bmw 320d touring e91? blir ju galen! -.-'
-
vart i hela fanskapet sitter batteriet på bmw 320d touring e91? blir ju galen! -.-'
Om det inte finns under luckan till bagaget, gör en koll under baksätet.
-
Batteriet sitter till höger i bagageutrymmet under verktygslådan.
Det sitter en låsknapp på väggen till höger. ;)
-
* Okej, jag har kollat bagageluckan på högersidan och jag har ingen verktygslåda, där finns ingen låsknapp eller något annat liknande som man "trycka" på
* Under baksätet har jag ABSOLUT ingen aning om hur jag får upp sätet
Och en sak till, när det gäller att byta däck från vinter till sommardäck. BMW har ju en speciell "bult" som lossar en speciellt mutter på själva däcket i sig, vart hittar jag just den "bulten", jag har kollat upp om den finns på vänster sida av bagageutrymmet och höger sida (på högersida har jag bara ett nät där jag lägga undan typ ngt som rör sig under färd)
Jag ber om ursäkt över att jag ställer en massa frågor och sådant, men jag måste få veta det mesta innan jag börjar köra mina 350mil i sommar :)
-
Vet inte om det är lika som på e46, men för mig satt batteriet under ett plastskydd på höger sida i bagageutrymmet..
Låsmuttern bör väl ligga i verktygslådan.. har du ingen/hittar inte nån ändå, kolla med din lokala BMW verkstad de borde ju ha nån som passar :)
-
Men just denna verktygslådan borde ju fan sitta på bilen ngnstans iaf men vart det vette fan, ngn som vet?
Vet inte om det är lika som på e46, men för mig satt batteriet under ett plastskydd på höger sida i bagageutrymmet..
Låsmuttern bör väl ligga i verktygslådan.. har du ingen/hittar inte nån ändå, kolla med din lokala BMW verkstad de borde ju ha nån som passar :)
-
Det skulle vara intressant att veta var är batteri placeringen på en E46.
Kanske får du ett bättre och säkra svar om du slår en signal till BMW. ;)
-
http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=238198
Kanske det hjälper? :)
-
http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=181731
Batteriet ;)
Tur att man har lugnt på jobbet så man kan googla runt lite ;)
-
Ännu trevligare att du är på bimmerpower under arbetstid och får betalt för det. 8)
Tack för hjälpen. ;)
-
Jaha, då är jag med. MEN jag har bara en av alla de saker som finns med på den bilden...
[url]http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=238198[/url] ([url]http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=238198[/url])
Kanske det hjälper? :)
-
Om du tittar på bilden, den som ligger överst av allt på vänster sida det är en typ fet elr hur fan man ska förklara :S
[url]http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=238198[/url] ([url]http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=238198[/url])
Kanske det hjälper? :)
-
Dragöglan?
Jadu då vettefasiken ;) Kan du höra med den du köpt bilen av? Hen kanske glömde att bifoga den vid affären? Alt. hör med bmw, är det orginal låsbultarna så har de säkert så du kan köpa :)
Alain: Hehe jo visst är det bra? ;)
Tjänar ju dock mer när jag inte har tid att surfa ;D
-
Aa, just det dragöglan kanske den heter. Jag har nu kontaktat KVD, vilket det var där jag köpte bilen, och dom sa det att vi kommer ringa upp dig inom 48h med svar eller något sånt :S
hoppas på det bästa iaf
Däremot, batteriet har jag hittat, det låg visst på höger sida av bagageutrymmet (helt jävla sjukt vilka ställen en bil kan ha egentligen :o )
På åtserseende gubbar ;D
Dragöglan?
Jadu då vettefasiken ;) Kan du höra med den du köpt bilen av? Hen kanske glömde att bifoga den vid affären? Alt. hör med bmw, är det orginal låsbultarna så har de säkert så du kan köpa :)
Alain: Hehe jo visst är det bra? ;)
Tjänar ju dock mer när jag inte har tid att surfa ;D
-
Så jag ringde till KVD angående verktygslådan.
Gissa vad jag får för svar?
- Jo, ett simpelt nej.
Men det löser sig ska ni se ;)
********
Nu till något annat!
- Det gäller att byta olja och rensa oljefiltret
Kan man göra det på egen hand, eller MÅSTE man lämna in den på service? Är det svårt? Vilka slags verktyg behöver jag använda mig utav? Finns det något som jag borde tänka på innan jag börjar med detta jobb? Finns det några slags "kugg" platser som jag borde passa mig för :P ?
Jag bugar och bockar för all information och hjälp som jag får utav er allihopa :)
-
rensa oljefilter?? d låter farligt... tycker du borde lämna in bilen faktiskt... att byta motorolja och oljefilter e d enklaste man kan göra på en bil.
vill inte låta nedlåtande men om du har så lite kunskap om bilar ska du lämna in den så d inte blir värre, ja jobbar som bilmek och har sett många hemska saker folket gör mot sina bilar när dom inte kan.
-
Jag använde lite fel ord där med att just "rensa" oljefiltret, men byta ut den iaf :p det behöver lite hjälp med om vart det sitter någonstans :)
rensa oljefilter?? d låter farligt... tycker du borde lämna in bilen faktiskt... att byta motorolja och oljefilter e d enklaste man kan göra på en bil.
vill inte låta nedlåtande men om du har så lite kunskap om bilar ska du lämna in den så d inte blir värre, ja jobbar som bilmek och har sett många hemska saker folket gör mot sina bilar när dom inte kan.
-
Först, kör motorn varmt så att allt olja gå ner av sig själv, Därefter ex vis kör på en bensin station Q8 där du kan meka själv.
Kör in på en ramp där du kan lyfta upp bilen.
Öppna motorhuvud, leta och skruva du av locket på oljefilterhuset nr 2 på skissen därefter är det bara att dra ut filtret.
Vad det gäller att bytta olja, lyfta upp bilen, i mitten under motor kan du se en behållare där det samla oljan, finns en bult antingen under eller snett på kant, skruva av den utan tappa den, finns också en koppar packning, du måste köpa en ny, ofta har Q8 sådana men bättre att du fråga först i kassa.
När det är tömt, sätt tillbaka bulten med packning och spänn bulten som det ska.
Sänk ner bilen, lägg filtret i behållare, skruv på locket med gummipackning.
Fyll på olja helsyntet 5W40, kolla på din handbok hur mycket det ska vara. Sätt på locket och så är det klart.
Efter ett par mil, kolla på oljenivån igen i fall att det skulle sakna.
Tänk att det ska vara diesel motorolja inte bensin motorolja, det är inte samma.
Obs!! Blanda inte behållare från motorolja och behållare från växellådsolja, många ha gjort det misstaget.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg577.imageshack.us%2Fimg577%2F4453%2F2108871.jpg&hash=40297b91a2cdd71209fdad27d0334179a754fedb) (http://imageshack.us/photo/my-images/577/2108871.jpg/)
-
Jag bugar och bockar för all information som du skrev till mig Alain. Men en annan fråga, vet Du vart jag kan få tag på den speciella bulten som lossar muttrarna på däcken när man ska byta till sommardäck? Förutom hos BMW, alltså hos en annan :)
-
Till fälgbultar, finns en gammal klassik, en fälgkors med 4 olika storlek. ;)
Tänk att du kanske har en låsbult på varje fälg, nyckel om man kan kalla det så ska finnas i verktyg fack som tillhör bilen.
http://www.clasohlson.com/se/se/F%C3%A4lgkors/Pr306117000;jsessionid=9CCBA31252DDBA618A3FB9CB178A830E.prodccom4?gclid=CMu4wuvx9LUCFaF3cAodTDkA4Q& (http://www.clasohlson.com/se/se/F%C3%A4lgkors/Pr306117000;jsessionid=9CCBA31252DDBA618A3FB9CB178A830E.prodccom4?gclid=CMu4wuvx9LUCFaF3cAodTDkA4Q&)
-
Läste ditt PM, det verkar som jag missuppfatade med bulte till att låsna bultar.
Du menar nyckel till låsbulten?
Det berör på om det är original eller inte, om det är original är det bara att köra till BMW och beställ en ny som passar till din bil.
Kan du lägga upp en bild så att man ser hur bulten på fälgen ser ut?
-
Annars kanske du kan få tag i nyckeln på någon bilskrot
-
Annars kanske du kan få tag i nyckeln på någon bilskrot
Värt att testa och se om du hitta en sådan som exakt passa dina bultar.
-
God Kväll
Det var ett tag sen man var inloggad här hos Er. Bilen går bra, har inte haft några problem med den än så länge iaf ;) så det gäller att bara tuta och köra!
Men nu är som så att far min är helt hysterisk över att rörelsesensorn där fram inte verka funka även om bilen har dom där slags "hålen" som går till sensorn.
Min fråga är alltså, hur startar jag just den framsensorn på bilen? Hittar er i boken...
Tackar för svar
-
Det var ett tag. ;)
På BMW finns en special system som gör att man först måste baka med bilen i typ fickparkering, därefter när man kör framåt och finns en parkerad bil framför då starta fram parkering sensor.
Detta system är gjort för att slippa höra den pip-pip varje gång man sitter i bilköer.
Testa att parkerar så med din far bil och se om det funka.
Hör av dig.
-
Om du inte har gjort det ännu så borde du köpa en Haynes servicehandbok till din bil, med hjälp av denna boken så kan du sedan utföra ditt oljebyte på bilen, och även utföra andra enklare reparationer och kontroller av bilen.
http://www.motorboken.se/product.php?product_id=11762§ion1_id=101§ion2_id=205#.UYL0i4I7Y34 (http://www.motorboken.se/product.php?product_id=11762§ion1_id=101§ion2_id=205#.UYL0i4I7Y34)
Ett väldigt vanligt fel när man inte har så mycket vana av att skruva med bilar är att man drar åt bultar alldeles på tok för hårt och i vissa fall kan detta sluta med mycket dyra reparationer, exempel på sönderdragna gängor som blir dyrt (tändstift, oljeplugg, avtappningen för kylarvatten)
så jag rekommenderar även att du inhandlar en momentnyckel, en billig rackare från Biltema duger alldeles utmärkt till dessa arbeten.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/ (http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/)
Och är du osäker på något, så fråga hellre här på forumet än att chansa. Inga frågor är för dumma, vi har alla börjat någonstans.
-
Först, kör motorn varmt så att allt olja gå ner av sig själv, Därefter ex vis kör på en bensin station Q8 där du kan meka själv.
Kör in på en ramp där du kan lyfta upp bilen.
Öppna motorhuvud, leta och skruva du av locket på oljefilterhuset nr 2 på skissen därefter är det bara att dra ut filtret.
Vad det gäller att bytta olja, lyfta upp bilen, i mitten under motor kan du se en behållare där det samla oljan, finns en bult antingen under eller snett på kant, skruva av den utan tappa den, finns också en koppar packning, du måste köpa en ny, ofta har Q8 sådana men bättre att du fråga först i kassa.
När det är tömt, sätt tillbaka bulten med packning och spänn bulten som det ska.
Sänk ner bilen, lägg filtret i behållare, skruv på locket med gummipackning.
Fyll på olja helsyntet 5W40, kolla på din handbok hur mycket det ska vara. Sätt på locket och så är det klart.
Efter ett par mil, kolla på oljenivån igen i fall att det skulle sakna.
Tänk att det ska vara diesel motorolja inte bensin motorolja, det är inte samma.
Obs!! Blanda inte behållare från motorolja och behållare från växellådsolja, många ha gjort det misstaget.
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fimg577.imageshack.us%2Fimg577%2F4453%2F2108871.jpg&hash=40297b91a2cdd71209fdad27d0334179a754fedb[/url]) ([url]http://imageshack.us/photo/my-images/577/2108871.jpg/[/url])
Jag har alltid fått med en ny kopparbricka med det nya oljefiltret. fast det kanske skiljer mellan olika tillverkare, (Jag brukar köpa Mahle)
-
Om du inte har gjort det ännu så borde du köpa en Haynes servicehandbok till din bil, med hjälp av denna boken så kan du sedan utföra ditt oljebyte på bilen, och även utföra andra enklare reparationer och kontroller av bilen.
[url]http://www.motorboken.se/product.php?product_id=11762§ion1_id=101§ion2_id=205#.UYL0i4I7Y34[/url] ([url]http://www.motorboken.se/product.php?product_id=11762§ion1_id=101§ion2_id=205#.UYL0i4I7Y34[/url])
Ett väldigt vanligt fel när man inte har så mycket vana av att skruva med bilar är att man drar åt bultar alldeles på tok för hårt och i vissa fall kan detta sluta med mycket dyra reparationer, exempel på sönderdragna gängor som blir dyrt (tändstift, oljeplugg, avtappningen för kylarvatten)
så jag rekommenderar även att du inhandlar en momentnyckel, en billig rackare från Biltema duger alldeles utmärkt till dessa arbeten.
[url]http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/[/url] ([url]http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Hyls--och-Dragverktyg/Momentnycklar/Momentnyckel-10987/[/url])
Och är du osäker på något, så fråga hellre här på forumet än att chansa. Inga frågor är för dumma, vi har alla börjat någonstans.
Kunde inte sagt det bättre själv !! Ber om ursäkt ifall jag lät lite nedlåtande i mitt inlägg tidigare.
Men det var väldigt goda råd Daniel skrev upp här ovan. Att köpa en reparationshandbok och momentnyckel och kanske lite enklare "special" verktyg så som tändstiftshyllsor i olika storlekar (14mm,16mm,21mm), liten 1/4 tums hylssats och 1/2 tums hylssats spilloljedunk, tratt mm.
Parkeringssensorernas funktion beskrev Alain väldigt bra.
Mvh Vazze_t
-
Ett litet tillägg:
När man har köpt reparationshandböcker och läser i dessa så ser vissa saker väldigt enkla ut, på en lite äldre bil är det dock sällan så enkelt som boken visar. Saker sitter fast, skruvar kan vara runddragna. i dessa fall så räcker oftast inte den enkla verktygssatsen till (utan du behöver speciella tänger, vinkelslip, gängtappar, och framförallt erfarenhet hur saker ska angripas. Därför kan det vara bra att rådfråga på exempelvis detta forumet innan man ska göra saker.
Jag kan berätta lite om min mekardag :) Jag är ingen bilmekaniker utan en hobbymek (en envis sådan) haha.
Planen packa om mina bromsok fram samt byta bromsslangar. Räknade med 2-3 timmar för detta jobb, dock slutade det med att det tog hela dagen.
en bromsslang gick inte lossa (varken med värme, rörtänger, svetstång, bromsrörsnycklar) så det slutade med att jag fick kapa bromsröret och dra ett nytt rör.
Sen mot slutet när jag var rätt trött och lite snabbt skulle lufta systemet och byta bromsvätskan, så tömde jag behållaren på bromsvätska och trycksatte behållaren (och tryckte in luft i ABS/ASC och främre ledningarna) Måttligt roligt när jag insåg att jag glömt fylla på ny vätska. mycket slit innan jag fick detta bra igen.
-
Håller med om äldre maskiner och verktyg, ofta folk som håller med äldre bilar, ägarna tillverka egna verktyg som passa till dessa.
När man är trött, man ska gå lägga sig så man slipper misstag som med att glömma fulla på broms olja.
Hoppas att allting fungerar som det ska. ;)
-
Håller med om äldre maskiner och verktyg, ofta folk som håller med äldre bilar, ägarna tillverka egna verktyg som passa till dessa.
När man är trött, man ska gå lägga sig så man slipper misstag som med att glömma fulla på broms olja.
Hoppas att allting fungerar som det ska. ;)
Ja, jag hade gärna lagt mig och fortsatt imorgon. min garaget/verkstan vi har ligger en mil från min bostad, så i såfall hade jag fått lämna bilen och be någon kompis hämta mig. Men det löste sig nu är systemet luftat :)
-
Hej,
juh med att ämne är "allt möjligt" kanske jag kan skriva lite om mej själv och varför jag är med på bimmerpower. Jag är i grunden datatekniker, men min hobby har alltid varit att meka med olika fordon tex. mopeder, gräsklippare, bilar, motorcyklar mm. När jag tröttnade på datorer ville jag byta jobb och då tänkte jag bilar kanske kan vara roligt då sökte jag arbete på en bildemontering (bilskrot) och där började det hela på allvar. Med min bakgrund som datatekniker har man mycket elkunskaper inom analog och digital elektronik. Så att jag åtog mej bilar som skulle provstartas för att kunna konstatera om motorn är i bra skick, frontskadade bilar där man fick gå igenom kabelhärvor till motor och läsa mycket elscheman för att få ihop dom för en provstart.
Efter nåt år tröttnade jag på att "bara" plocka isär bilarna och sökte arbete på bilverkstad som underhållsmekaniker. Där fick jag mycket erfarenhet och utbildning. Så att i dagsläge är jag en utbildad fordonstekniker :)
Varför jag är med på bimmerpower är att redan som mycket ung fastnade jag för BMW en bil som håller en speciell klass med bra konstruktion, pigga och roliga bilar både att äga och att meka. Här är jag mest för att hjälpa "hobby" mekar och folk med olika problem på sina BMW. Jag började själv som hobbymek och vet hur svårt det kan vara att få ihop nånting man inte vart med om tidigare och då hade jag inte tillgång till olika forum (då hade man internet me 33,6kbps modem, inga forum och ladda ner en bild tog halva dagen)
Utan att missuppfattas så vill jag nästan säga att jag är lite anti hobbymekar som bara vill komma undan billigt o försöker ge sej på saker och ting bara för att spara nån krona. Dessa ofta mekar med dåliga verktyg (spara pengar) gör bultarna runda, drar sönder gängor mm. Har sett många många skräckexempar på det genom åren i en bilverkstad.
SÅ BE OM HJÄLP HANDLA RIKTIGA VERKTYG OCH LÄS PÅ INNAN NI GER ER PÅ GREJER PÅ ERA BMW!
Vi här på bimmerpower hjälper gärna med det vi kan (många här är bra på många olika saker)!
Tackar Alain & Crew för ett jääävla bra forum !!!
-
Oj-oj-oj! Sant som du säger och en sådan berättelse är det inte ofta att man läser det och vi på bimmerpower tackar dig mycket för ditt förtroende för forumet, man får nästa ett dropp i ögonen (glädje dropp). ;)
Vi på bimmer försöker att vara trevliga på alla sätt och viss och bemöta medlemmar med respekt, det är ju tack våra medlemmar att vi lever vidare.
Med ett inlägg som den skulle du kunna starta en tråd i Blogg och Medlempresentation så att den inte försvinner med tiden.
Tack! Vazze_T
-
Okej jag har nu ett problem med bilen!
Jag tänkte byta olja idag, jag hitta själv "oljebulten" som sitter under bilen och oljefiltret som finns under motorhuven.
MEN...när jag väl fick loss oljelocket till filtret och ville ta bort det så gick den inte av, jag har ingen aning om hur jag får bort den, någon som vet hur man får bort den?
-
Okej jag har nu ett problem med bilen!
Jag tänkte byta olja idag, jag hitta själv "oljebulten" som sitter under bilen och oljefiltret som finns under motorhuven.
MEN...när jag väl fick loss oljelocket till filtret och ville ta bort det så gick den inte av, jag har ingen aning om hur jag får bort den, någon som vet hur man får bort den?
Nu har jag aldrig bytt oljefilter på en E91 Diesel, men det är väl bara "lirka lite" på filtret och dra ut det?
-
Nu har jag aldrig bytt oljefilter på en E91 Diesel, men det är väl bara "lirka lite" på filtret och dra ut det?
"Lirka lite" fan betyder det xD ?
-
"Lirka lite" fan betyder det xD ?
Vicka lite på filtret, ungefär som du gör med en vinkork på en flaska som varit öppen där du satt tillbaka korken tillfälligt :)
-
Vicka lite på filtret, ungefär som du gör med en vinkork på en flaska som varit öppen där du satt tillbaka korken tillfälligt :)
jahaaaaa :D
jag ska försöka lite senare ikväll å byta ut den lilla rakarn, tack!
-
jahaaaaa :D
jag ska försöka lite senare ikväll å byta ut den lilla rakarn, tack!
Glöm inte smörja o-ringarna med lite olja när du skruvar dit det nya
filtret. Och dra inte åt locket för hårt så det går sönder.
-
Alltihopa gick hur bra som helst, jag blev lite frustrerad över att jag inte fick ut oljefiltret under 20 minuter hahaha men det löste sig efter tag :P
Nu är iaf oljan och oljefiltret bytt, nästa steg blir att dra sig till närmsta verkstad och "nollställa" datorn i bilen angående oljan!
Tack för era förslag :)
-
Alltihopa gick hur bra som helst, jag blev lite frustrerad över att jag inte fick ut oljefiltret under 20 minuter hahaha men det löste sig efter tag :P
Nu är iaf oljan och oljefiltret bytt, nästa steg blir att dra sig till närmsta verkstad och "nollställa" datorn i bilen angående oljan!
Tack för era förslag :)
Går även göra detta själv. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=384430 (http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=384430)
-
Går även göra detta själv. [url]http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=384430[/url] ([url]http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=384430[/url])
Det verkar bus enkelt, jag testa det. Men jag tänkte mig mer på den här "odometer" knappen, vilken var det? -.^
-
Det verkar bus enkelt, jag testa det. Men jag tänkte mig mer på den här "odometer" knappen, vilken var det? -.^
http://resetservicelight.com/wp-content/uploads/2012/08/Reset-service-light-indicator-BMW-E90.jpg (http://resetservicelight.com/wp-content/uploads/2012/08/Reset-service-light-indicator-BMW-E90.jpg)
-
[url]http://resetservicelight.com/wp-content/uploads/2012/08/Reset-service-light-indicator-BMW-E90.jpg[/url] ([url]http://resetservicelight.com/wp-content/uploads/2012/08/Reset-service-light-indicator-BMW-E90.jpg[/url])
jaha xD tack än en gång :)
-
MEn som den här grabben säger i klippet så ska man trycka in knappen en gång, men borde inte motorn gå igång då?
-
Parkeringssensor
Hej igen allihopa!
Som ni ser så kör jag en BMW 320D TOURING E91, 2010. Jag undrar varför inte min parkeringssensor där fram inte funkar när jag närmar mig en vägg eller när jag kör in bilen i garaget eller någt annat liknanade?
Hur kan jag se om dem funkar eller inte?
Kan man stänga av och sätta på dom när man vill?
Tackar så mycket för svar så fort som möjligt :)
P.S - Jag har kollat i boken och hittar ingenting :/
-
Det är normalt, om du vill att den ska fungerar du måste först baka till exempel i en fickparkering och därefter köra framåt då fungerar fram parkeringssensor. ;)
Detta är gjort så för att undvika att höra pip-pip hela tiden när du befinner i trafiken. ;)
Testa får du se.
-
Men går det att få den att vara igång hela tiden, för med tanke på att det är min pappas BMW så vill han gärna ha den igång när han väl kör in den i garaget så att den ska varna honom om han kör för nära kanten, han vill helst inte behöva backa och sen köra fram...
-
Har aldrig hört att det kan gå som permanent men hör med BMW annars får din far baka in i garaget.;)
-
Räcker väl med att stanna och lägga i backen för att aktivera dem? Sen köra framåt sakta..
Om de är igång hela tiden så kommer han som alain skriver bli tokig i tex kö-körning... och betänk även på vintern då det brukar bli snö över dem... ;)
-
Alarm
Tjena, som titeln lyder. Jag har haft bilen ett tag nu och jag har alltid funderat på vart i helvete finns alarmet på bilen? Jag låser ju den med nyckeln och den blinkar å sen så låser den sig. Men som jag hade på min gamla Volvo s60 så hade den en röd lampa som blinkade men det har ju inte Bmw. Hur vet jag om att min bil har alarm och vart finns just den här röda lampan som lyser?
Tackar för svar
-
I princip, det blinkar i knappen där du ändra ställningen under inne bakspegel men vet också att på nyare modell, finns inge larm länge, det är borta från fabriken p.g.a att folk inte bryr sig länge om en bil tutta eller inte och kan också vara störande.
Om din är från 2010 då kan det vara så.
Vet att man kan köpa separat.
-
Det var väl jävligt onödigt tycker jag!!! :@
En polare sa så att om du vill testa om du verkligen har alarm eller inte så veva ner en ruta, lås bilen, vänta någon minut, och öppna dörren inifrån...funkade ej...ytterligare ett annat exempel: tryck på låsknappen 2 gånger :S
-
Jag nästa kan garanterar att du inte har nånt larm på din pärla men testa kan inte skada.
-
Resa utomlands, bilkontroll!!!
Det är som så att vi har nu bestämt att vi ska åka utomlands, det vill säga till hemlandet (berättar ej vart)
Men innan vi kan börja köra våra 200 mil så behöver vi gå igenom lite saker på bilen. Pappa har kollat igenom lite saker på den med mig, men vi behöver lite extra "förslag" på vad vi ska tänka på att titta riktigt noga på/i. Som vissa utav er vet så har vi bytt olja så jag tror inte att oljan skulle vara några problem (men vi har kollat den ändån :P )
Vad brukar Du/Ni titta extra på när ni ger er ut på en sådan lång färd?
Tackar för svar :)
Här får ni också en bild på pärlan!
-
Tänk också att olika länder ha olika regler, alltid bra att veta: http://www.bilsemester.net/lander.asp (http://www.bilsemester.net/lander.asp)
Berätta gärna vad du gör under semester tid. ;)
-
Okej, tack ska du ha. Men jag tänkte mig mera på bilen vad jag borde kolla på innan vi åker, är det något speciellt jag borde titta på som jag inte vet?
-
Motor Temperatur
Hej. Eftersom jag inte fick svar på min förra fråga så tänkte jag ställa en annan till er. Hur kan jag se vad motorn har för temperatur under färd?
-
Inte vet exakt hur mycket är temp men kan tänka mig 90 grader (kanske någon som vet?)
Nålen till tempmätare på min peka rakt upp, går den över då dags att kolla upp.
-
Men hur kan jag se vad det är för temperatur som man kan se på gamla bilar?
-
Exakt som på gamla bilar kan du nog aldrig se motortemperaturen eftersom BMW valt att plocka bort visningen av denna.
Finns dock en hel del gömda funktioner i displayen, jag har inte orkat plöja genom denna så jag vet inte om kylvätsketemp/oljetemp är med.
http://e90.wetpaint.com/page/BC+hidden+menus (http://e90.wetpaint.com/page/BC+hidden+menus)
-
På nyare bilar man behöver inte veta hur hög eller låg är tempen annars är det lätt att monterar en sådan vattentempmätare.
http://www.forsellmotor.se/vattentempmatare-trail-tech-tto-p-3301-c-826.aspx (http://www.forsellmotor.se/vattentempmatare-trail-tech-tto-p-3301-c-826.aspx)
Eller här:
http://www.dalhems.com/ProductList.aspx?group=73f60961-5c0e-43e5-b2d3-740745ffed06 (http://www.dalhems.com/ProductList.aspx?group=73f60961-5c0e-43e5-b2d3-740745ffed06)
-
Bilden kanske e suddig men jag undrar hur jag kan fixa just handtaget po bilden for den har lossnat?