Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
Modellrelaterade diskussionsforum => 5-serien => E34 1988 1996 => Ämnet startat av: demoeye skrivet oktober 02, 2012, 18:03:10
-
har som sagt en bmw 530iA -93 v8 som går "bluddrigt" när den är kall.... men när värmemätaren stiger förbi det blåa så går bilen bra igen....ibland måste man stänga av bilen för att den skahoppa igång "rätt" igen.... kan det vara tempgivaren tro? Tacksam för hjälp
-
Skulle ju kunna vara yttertempgivaren som visar för hög temperatur och så får inte motorn den "choke" den behöver när den är kall. Men kolla även hur ditt fördelarlock ser ut, händer att de spricker och så blir det kondens med påföljande kontaktsvårigheter.
-
Skulle ju kunna vara yttertempgivaren som visar för hög temperatur och så får inte motorn den "choke" den behöver när den är kall. Men kolla även hur ditt fördelarlock ser ut, händer att de spricker och så blir det kondens med påföljande kontaktsvårigheter.
borde den inte vara svår startad då.. utan choke så att säga
-
borde den inte vara svår startad då.. utan choke så att säga
Inte nödvändigtvis, vi hade en 325i -04 där yttertemp mätaren visade helt galet. Trots det startade den alltid snällt och fint men gick ju oftast lite snålt i början och ville gärna stanna och gå lite ojämnt. Speciellt när motorn var kall.
Borde gå att kontrollera givaren på något sätt. Är ju trist att byta i onödan.
-
Hmmm… verkar som givaren sitter i hjulhuset på passagerarsidan.
(https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bimmerfest.com%2Fforums%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D52093&hash=252f7994554ee1134d75c501ac5c4bdd531e1eaa)
Men jag blir inte klok på om den endast används för tempmätaren i instrumentpanelen eller om den även används för motorelektroniken. Men alla bilar som inte har manuell choke borde väl hålla koll på yttertemperaturen, eller?
-
Hmmm… verkar som givaren sitter i hjulhuset på passagerarsidan.konstigt ställe att ha en givare på... :o
([url]https://www.bimmerpower.org/proxy.php?request=http%3A%2F%2Fwww.bimmerfest.com%2Fforums%2Fattachment.php%3Fattachmentid%3D52093&hash=252f7994554ee1134d75c501ac5c4bdd531e1eaa[/url])
Men jag blir inte klok på om den endast används för tempmätaren i instrumentpanelen eller om den även används för motorelektroniken. Men alla bilar som inte har manuell choke borde väl hålla koll på yttertemperaturen, eller?
...men bilenverkar gå "tjockt"... ingen power i motorn typ
-
Går den på alla cylinder? hur har du det med stift eller som tänker Fredrik med fördelarlocket? kondens in när du startar?
Tack för bilden! Fredrik, bra att veta var den sitter. ;)
-
ska kolla upp detta... tack så länge
Går den på alla cylinder? hur har du det med stift eller som tänker Fredrik med fördelarlocket? kondens in när du startar?
Tack för bilden! Fredrik, bra att veta var den sitter. ;)
-
Hmmm… verkar som givaren sitter i hjulhuset på passagerarsidan.
Men jag blir inte klok på om den endast används för tempmätaren i instrumentpanelen eller om den även används för motorelektroniken. Men alla bilar som inte har manuell choke borde väl hålla koll på yttertemperaturen, eller?
Jag är rätt säker på att den givaren inte har något att göra med kallstartsfunktionen på motorn. Den information som behövs tas i första hand från kylvattentempen och i andra hand insugstempen (som tas i luftmängdsmätaren).
-
Givaren till kylvattnet är en termistor som ändrar resistans i förhållande till temperatur. Det är enkelt att mäta upp med en multimeter och kokande resp. isvatten. Har ingen manual (där dessa värden brukar stå) till din motor men kan kolla i lite andra manualer, -det brukar vara samma givare på flera modeller.
-
.....alltså tillbaka till tempgivaren..... som sitter jätte bra till :o
Givaren till kylvattnet är en termistor som ändrar resistans i förhållande till temperatur. Det är enkelt att mäta upp med en multimeter och kokande resp. isvatten. Har ingen manual (där dessa värden brukar stå) till din motor men kan kolla i lite andra manualer, -det brukar vara samma givare på flera modeller.
-
Jag hade visst en manual. :-)
Tempgivaren till kylvattnet ska 5v matning som du kan mäta upp i kabeln.
Sen skall resistansen vid -10grader vara 7-11,6kohm och vid +80grader 0,27-0,40kohm.
Jag hade fel om placeringen på insugstempen, den sitter i insuget tydligen på din motor.
Hittade dock ingen data på den nu, hann inte mer än skumma igenom manualen.
-
ok... tack så mycket....ska försöka hitta en mätare... ska skicka bilder på mitt "garage" imorgon, så får ni en uppfattning om hur "lätt" jag har det ;)
Jag hade visst en manual. :-)
Tempgivaren till kylvattnet ska 5v matning som du kan mäta upp i kabeln.
Sen skall resistansen vid -10grader vara 7-11,6kohm och vid +80grader 0,27-0,40kohm.
Jag hade fel om placeringen på insugstempen, den sitter i insuget tydligen på din motor.
Hittade dock ingen data på den nu, hann inte mer än skumma igenom manualen.
-
Jag är rätt säker på att den givaren inte har något att göra med kallstartsfunktionen på motorn. Den information som behövs tas i första hand från kylvattentempen och i andra hand insugstempen (som tas i luftmängdsmätaren).
Som jag misstänkte men inte lyckades hitta någon riktigt info på, tur vi har någon som kan sina saker här. ;D
-
Insugsmembranen? Ett ganska vanligt fel på M60.
-
Insugsmembranen? Ett ganska vanligt fel på M60.
borde inte bilen gå dåligt hela tiden isf.
-
hittade felet :D ...
-
Men då måste du ju berätta! ;)
-
jo men visst :P ..det är rätt så vanligt på m60... ventilkåpspackningen.... oljan rinner ner till stiften. antagligen "brändes" det bort vart eftersom
nya på väg från schmiedmanns.. 202kr st
det blir att ta fram fixit lådan till helgen. ;) Men då måste du ju berätta! ;)