Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!

Modellrelaterade diskussionsforum => 7-serien => E32 1987-1994 => Ämnet startat av: HD91 skrivet januari 29, 2010, 09:05:14

Titel: E32: M5 3.6 bränslepump till E32 740i?
Skrivet av: HD91 skrivet januari 29, 2010, 09:05:14
Behöver göra en vedbodlösning (man tager vad man haver) på min brors vinterbil. Fungerar detta tro? Måste fixa till den redan i helgen och rätt pump står inte till buds. Jag vet att M5 3.8 har samma pump som 740n och eftersom det är samma tank i M5 3.6 som 3.8 lurade jag på om det går att få dit den pumpen så att bilen blir körbar?
Har kollat alla detaljer och mätarmaturen, sil och hållaren till bränslepumpen är exakt samma på M5 3.6 och M5 3.8 samt på 740i = bolt on?
Finns det nån tveksamhet kring detta i så fall? Pumpen är ju gjord för att förse 315hk med bensin, så den borde väl inte vara för klen? Det exakta trycket sköts väl av regulatorn där framme.
Vad tror ni? Inte en idé jag gillar, men nu är det tidsbrist och 3.6-pumpen är den enda jag har i lager. Ser även att på ebay säljs pumpar som sägs passa alla dom här tre bilarna.
Titel: SV: M5 3.6 bränslepump till E32 740i?
Skrivet av: Gemini__ skrivet januari 29, 2010, 11:51:36
Måste du få i ordning bilen i helgen och pumpen passar rent fysiskt ser jag inga tveksamheter till att utföra denna operation. Kör du lugnt och sansat (tills du har fått reda på exakt vad som gäller) så har du iaf en fungerande bil (förhoppningsvis).
Titel: SV: M5 3.6 bränslepump till E32 740i?
Skrivet av: Galant turbo skrivet januari 29, 2010, 19:52:07
Bara att köra om du får dit den rent fysiskt. Jag stoppade i en Walbro255 i en 740, den pumpen har kapacitet för runt 500hk och det vart inga problem med bränsletrycket. Flödade troligen rätt bra i returen dock, hehe

Kan vara samma pump t.o.m. kanske? Är i regel marginal när det gäller storlek på bränslepumpen och som du säger tar regulatorn hand om det, sen byter ju du åt "rätt" håll  :)
Titel: SV: E32: M5 3.6 bränslepump till E32 740i?
Skrivet av: HD91 skrivet februari 06, 2010, 13:46:22
Nu har jag gjort bytet. Passade perfekt. Pumparna var inte identiska, men snarlika. Högst upp var det annan design på M5-pumpen, men slangar och el passade direkt på ändå.
Startade gjorde den också och gick normalt till 5000 rpm.

Men nu förstår jag att det varit två fel på bilen. Den går inte bra på tomgång när den blir varm. Rycker och bråkar. Tyckte mig även känna en viss tendens till ryck på delgas uppe i fart. Så här var den när den gamla pumpen levde också, så det beror inte på bytet.
Vad kan det vara? Insugsmembranet? Men kan den rycka till uppe i fart då också? Har för mig jag läst att det är ett tomgångsproblem?
Titel: SV: E32: M5 3.6 bränslepump till E32 740i?
Skrivet av: HD91 skrivet februari 11, 2010, 19:23:43
Bytte membran = bilen går jämnt igen.
Men efter rejäl provkörning så pallar visst inte 3.6-pumpen att förse V8:an med soppa  ??? Allt väl vid normal körning men vid fullgas är det slut vid 5500 rpm på 4:an (5vxl aut). Varvtalet stannar liksom av och tar sig inte längre. Märkligt tycker jag?
Titel: SV: E32: M5 3.6 bränslepump till E32 740i?
Skrivet av: kilroy skrivet februari 11, 2010, 19:41:27
Du menar att flödet inte räcker? Borde det inte märkas också genom att motorn går sämre vid fullgas?
Titel: SV: E32: M5 3.6 bränslepump till E32 740i?
Skrivet av: Galant turbo skrivet februari 11, 2010, 20:26:01
M5-pumpen skall leverera soppa till mer effekt så den skall räcka till mer än väl. Har du inte tätt bränslefilter? Eller igensatt katalysator?

Antingen är det något fel på pumpen eller så har du ett annat fel på bilen.
Titel: SV: E32: M5 3.6 bränslepump till E32 740i?
Skrivet av: franke skrivet februari 11, 2010, 20:31:28
...vid fullgas är det slut vid 5500 rpm på 4:an (5vxl aut). Varvtalet stannar liksom av och tar sig inte längre.

Ren nyfikenhet, vilken hastighet blir det?
Gott att membranet hjälpte, hade börjat med att byta soppafilter, andra har haft den lösningen på samma problem.
Titel: SV: E32: M5 3.6 bränslepump till E32 740i?
Skrivet av: HD91 skrivet februari 11, 2010, 21:06:30
Ja, det är märkligt. Känns som bilen inte går fortare (har tyvärr inte koll på hastigheten då det var ägaren som körde men 220 går det nog iaf), men växlar man till 5:an så börjar den dra lite igen, men det känns segare i hög fart än vad det ska vara. Det vibrerar inte nåt, bara slutar dra.
Fullgas på de lägre växlarna är helt normalt, det är i hög landsvägsfart som det börjar krångla.
Kan iofs tänka mig kattarna. Aldrig bytt på 29000 mil. Bränslefilterna är nya liksom stiften, luftfilter, membranet mm. Pumpen ska ju vara mer än väl tilltagen som sagt och den funkade bra i den M5:an den satt i innan den skrotades. Surrar även tyst och fint nere i tanken hörde jag. Ett konstigt problem. Har sällan mött en bil som går kanon på vissa växlar och segt på andra. Iofs kan ju pumpen ha råkat ut för nåt då den legat ett bra tag, men känns långsökt. Hur undersöker man om kattarna täppt igen? Kan man banka på systemet och höra om några lösa delar studsar runt därinne?