Vad ska man välja för olja
Huvudregeln är alltså att gå efter den API- eller ACEA-klassning tillverkaren rekommenderar. Det är det viktiga, om den olja du väljer är syntetolja eller mineralolja har ingen större betydelse alls. Sen väljer man viskositet efter den miljö bilen skall användas i. Faktorer som; vinter, sommar, extremt hård körning är faktorer som spelar in.
Att använda en högre klassning på oljan än rekomenderat i motorn behöver inte vara slöseri, särskilt inte när priserna på olja är väldigt olika. Man kan t ex köpa 4 liter syntetolja av med hög klassning och bra kvalitet från bl. a. Rusta eller Biltema. För samma pengar kan man köpa en lägre klassad olja av sämre kvalitet med ett känt märke på, t.ex. Castrol eller Mobil1. De är absolut inga dåliga oljor, de är precis så bra som klassningen säger. I det här fallet får man faktiskt inte vad man betalar för.
Den uppmärksamme reagerar ju här och tänker att klassningen är ju i ganska stora steg så en olja kan ju vara i det undre skiktet, eller i det övre och ändå vara i samma klass. –Visst det är helt riktigt. Men har du valt en olja som är av den rekommenderade klassningen som är tillräckligt bra. Är du osäker så ta en högre klassad billig olja. Då har du garanterat en bättre olja än den dyrare märkesoljan i den lägre klassningen.
Motoroljans basolja kommer oftast från Exxon, Shell är ett annan leverantör, sen finns det inte direkt några fler. Additiver till motorolja finns det bara en leverantör av, Lubrizol. Dom säljer additiver i paket skräddarsydda för att uppfylla specifika klassningar. De paketen är inte oändliga till antalet och oavsett motoroljetillverkare (som det finns väldigt många av) så är det i regel samma paket och samma basolja som används. Det är oftare än vad man vill tro samma sak i förpackningarna, oavsett pris eller märke.