Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Viken motorolja.  (läst 21574 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Viken motorolja.
« Svar #15 skrivet: januari 21, 2012, 04:56:07 »
Vad ska man välja för olja
Huvudregeln är alltså att gå efter den API- eller ACEA-klassning tillverkaren rekommenderar. Det är det viktiga, om den olja du väljer är syntetolja eller mineralolja har ingen större betydelse alls. Sen väljer man viskositet efter den miljö bilen skall användas i. Faktorer som; vinter, sommar, extremt hård körning är faktorer som spelar in.

Att använda en högre klassning på oljan än rekomenderat i motorn behöver inte vara slöseri, särskilt inte när priserna på olja är väldigt olika. Man kan t ex köpa 4 liter syntetolja av med hög klassning och bra kvalitet från bl. a. Rusta eller Biltema. För samma pengar kan man köpa en lägre klassad olja av sämre kvalitet med ett känt märke på, t.ex. Castrol eller Mobil1. De är absolut inga dåliga oljor, de är precis så bra som klassningen säger. I det här fallet får man faktiskt inte vad man betalar för.

Den uppmärksamme reagerar ju här och tänker att klassningen är ju i ganska stora steg så en olja kan ju vara i det undre skiktet, eller i det övre och ändå vara i samma klass. –Visst det är helt riktigt. Men har du valt en olja som är av den rekommenderade klassningen som är tillräckligt bra. Är du osäker så ta en högre klassad billig olja. Då har du garanterat en bättre olja än den dyrare märkesoljan i den lägre klassningen.

Motoroljans basolja kommer oftast från Exxon, Shell är ett annan leverantör, sen finns det inte direkt några fler. Additiver till motorolja finns det bara en leverantör av, Lubrizol. Dom säljer additiver i paket skräddarsydda för att uppfylla specifika klassningar. De paketen är inte oändliga till antalet och oavsett motoroljetillverkare (som det finns väldigt många av) så är det i regel samma paket och samma basolja som används. Det är oftare än vad man vill tro samma sak i förpackningarna, oavsett pris eller märke.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10073
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Viken motorolja.
« Svar #16 skrivet: januari 21, 2012, 09:04:35 »
Oj-oj-oj! Vilken berättelse :o sover du inte på natten eller är du redan vaken så tidigt?
Mycket bra info för dem som inte vet!
Det tackar vi för. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Viken motorolja.
« Svar #17 skrivet: januari 21, 2012, 09:51:08 »
Fin sammanställning Galant.  :)  Jag är absolut ingen expert på oljor men mitt sunda förnuft har nog sparat några kronor. Har alltid nöjt mig med rätt klassning (oftast högre) och sedan inte tänkt så mycket på vad för märke som står på förpackningen. Och min lilla Compact har plågats hårt med både Biltema och Pennsoil (Rusta) utan att gå i sönder.  ;)


En sak jag dock aldrig förstått är varför Biltemas 5W50 tappar oljetryck vid varm motor. Den ska ju enligt viskositetsklassen stå emot värme bättre. Jag har gjort denna erfarenhet i två helt olika bilar, BMW 728i -86 och Pega 205 GTI -89. Den tappade ca 2kg tryck vid varm motor i båda fallen. Det finns fler som gjort samma erfarenhet som jag, i ett fall jag läst om med vevlageroljud som följd!  :o  Biltemas vanliga 5W40 gör inte så här, och det är den jag sedan erfarenheten köper när jag handlar olja där.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Viken motorolja.
« Svar #18 skrivet: januari 21, 2012, 12:31:36 »
Tack för den utförliga informationen.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Viken motorolja.
« Svar #19 skrivet: januari 21, 2012, 15:11:18 »
Oj-oj-oj! Vilken berättelse :o sover du inte på natten eller är du redan vaken så tidigt?
Mycket bra info för dem som inte vet!
Det tackar vi för. ;)
Jag vaknade nyss, hehe Var i garaget och drack öl innan jag gick in här så jag var lite slirig i natt.  ;D
Informationen om olja skrev jag som sagt för flera år sen så detta är bara klippt och klistrat.
Det har hänt en del sen dess, och jag hänger inte med så bra nu som då. Men vad jag förstår
så är det vanligare nu med helt syntetiskt framställda oljor.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Viken motorolja.
« Svar #20 skrivet: januari 21, 2012, 15:22:22 »
Fin sammanställning Galant.  :)  Jag är absolut ingen expert på oljor men mitt sunda förnuft har nog sparat några kronor. Har alltid nöjt mig med rätt klassning (oftast högre) och sedan inte tänkt så mycket på vad för märke som står på förpackningen. Och min lilla Compact har plågats hårt med både Biltema och Pennsoil (Rusta) utan att gå i sönder.  ;)


En sak jag dock aldrig förstått är varför Biltemas 5W50 tappar oljetryck vid varm motor. Den ska ju enligt viskositetsklassen stå emot värme bättre. Jag har gjort denna erfarenhet i två helt olika bilar, BMW 728i -86 och Pega 205 GTI -89. Den tappade ca 2kg tryck vid varm motor i båda fallen. Det finns fler som gjort samma erfarenhet som jag, i ett fall jag läst om med vevlageroljud som följd!  :o  Biltemas vanliga 5W40 gör inte så här, och det är den jag sedan erfarenheten köper när jag handlar olja där.

Jag skulle inte kalla mig expert heller, men när jag skrev detta var jag bra påläst. Angående Biltemas 5W50 har jag personligen bara bra erfarenheter. Men det har varit på bilar som inte körts särskilt hårt. Det verkar ju onekligen lite märkligt att 5W50 uppför sig så, jag har inga teorier om vad det kan bero på.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10073
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Viken motorolja.
« Svar #21 skrivet: augusti 26, 2012, 18:32:22 »
Mycket intressant läsning som man kan läsa om och om ingen utan tröttna av det, speciellt när det är dags att byta oljan. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Viken motorolja.
« Svar #22 skrivet: augusti 26, 2012, 20:12:39 »
Ta det för vad det är, lite allmän information bara. Det var några år sen jag skrev detta som sagt och det händer en hel del.
Numera är det inte Statoil som levererar oljan till Biltema t.ex.

Men grundregeln är väldigt enkel: Välj olja med en kvalitetsklassning som instruktionsboken säger, eller välj en högre klassning. Är bilen 10-15 år är risken stor att det inte ens finns så dålig olja att köpa idag. Viskositetsklass väljer man efter väder och vind. ;)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10073
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Viken motorolja.
« Svar #23 skrivet: november 21, 2013, 00:47:04 »
Till den som missade den tråd och undrar vad ni ska välja för olja. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners