Warning: ob_start(): class 'Closure' does not have a method '__invoke' in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499

Notice: ob_start(): failed to create buffer in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 499
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i

Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Min evighets projekt - förädling av BMW 518i  (läst 80057 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt - förädling av BMW 518i
« skrivet: januari 25, 2013, 23:43:40 »
Juli 2009 har jag efter mycket men och om köpt mig en BMW som påminde mig väldigt mycket om min första bil som var en BMW 518i 1982.
Bilen var i princip orörd! Gått 160080 km vid inköp 2009.07.03
 All dokumentation finns från 1988.02.18 då den bytte ägare, följande 2 ägare var inom samma familj med ägarbyte 1998/99.
Inget extra utrustning på denna! El speglar och tacklucka var det enda lilla extra.
Bränsletanken behövdes byta, så gott som alla bussningar gnälliga, lacken lite "bort glömd" o ingen servo!
Nåja... Nostalgi för mig!
Tanken bytes ut, lacken polerades upp, bytte ut alla bussningar och även eftermonterade styrservo!
Men där kan man inte bara stanna! Det var dags för nya idéer!

Då jag tycker i skrivande stund, att dom 103 hästar som ska finnas där i motorn är inte så värst pigga o dåvarande min vardags bil Skoda Fabia TSI med 105hk var roligare att köra känns det som denna BMWn behöver få sig lite uppgradering!

1: Liten budget "trimning" av motorn M10B18K - ingen turbo, inga eftermarknads dyra delar utan bara BMW delar ska användas här! Siktar på ca 125hk från nuvarande 103.
2: Ljud uppgradering - old school men inget värsting med massa högtalare mm.
3: Utrustnings uppgradering - c-lås, farthållare ska eftermonteras o kanske nåt mer om jag hittar det jag vill ha.

1 och 2: AVSLUTAD.


3: Pågår

I höstas köpte jag ett stycke motor från Fiddes Garage som skulle göra min 518i en aning piggare.
Dessvärre, denna M10B20 var inte så fresh som jag hoppats, massa sörja i undersidan på ventil kåpan, massa skit i så gott som hela toppen, glapp! i  ventil axlarna åt alla håll o kamaxeln har blivit modifierat till "skräp 250" för nockarna var så slitna så man kunde känna kanter o repor med nageln!
Pricken över i-et var massa små sprickor i hela toppen - gått överhettad?

Kolvarna var svarta o sned slitna på sidorna, kolvbultar var det glapp i o massa svart skit runt om så klart!
Tråget var det inte mycket att prata om o på oljepumpens sil var det bara några små öppningar för oljan o det hela började som en besvikelse....

Nåja... Fick nöja mig med bara vevaxeln som var i väldigt bra skick!
Denna fick sig lite omvårdnad o går självklart att köra på! 0,04mm slitage som max!
Lite konstigt då hela motorn gav 1,5l olja o 1/3 hink med svart sörja o annat bortskrapad skit!!!!



Så småningom fick jag tag på liknande kolvar som i B20 men dessa passar inte så bra då det är mindre förbränningsrum i E12:ans topp samt det blir för låg komp.



Motorn är nu demonterad - toppen är renoverad.
Egentligen krävdes det inte mycket jobb då den var väldigt fin men fick en liten genomgång än då!

Fick ett tips att blanda 50/50 acid plus med diesel o låta den ligga några (ca 18) timmar.
Acid Plus är ett surt rengöringsmedel för aluminium.

Efter badet


Klar efter genomgången! Inga större begrepp krävs eller planing.
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #1 skrivet: januari 25, 2013, 23:44:40 »
Diffen fick en genomgång, nya packningar o ny lucka med bussningen - den gamla var sliten av bussningen i fästet/upphängningen.


Så ser det ut i dags läge... Alla kablar o slangar som är ovanpå insuget har jag tänkt mig gömma under om längden räcker.


Alla lösa alu kåpor ska poleras, har tänkt mig borstat aluminium look men det krävs en del precision o det inte lätt med alla håll o fästen.
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10052
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #2 skrivet: januari 26, 2013, 00:54:22 »
Trevligt att du är tillbaka med ny projekt! Grabber.
518 är en trevlig motor att jobba med eller renoverar, du har lite gran att göra, kanske klart till sommar?
 
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #3 skrivet: januari 26, 2013, 10:53:43 »
Jag hoppas vara färdig i april men har lite svårt att få tag i rätta delar.

BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #4 skrivet: januari 26, 2013, 12:41:01 »
Detta ska följas. Kul med mycket bilder och den detaljerade beskrivningen.
Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Dieselkungen

  • Projektmedlem
  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 931
  • Karma: +18/-0
  • Kön: Man
  • https://www.facebook.com/Vtech-Tuning-G%C3%B6tebor
    • Vtech Tuning
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #5 skrivet: januari 26, 2013, 12:52:07 »
ska den turbo konverteras kanske ;)
Bmw 430D Dieselmonstret 2.0
Vtech Tuning Göteborg
0732-681144


Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Deprecated: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in /www/bimmerpower.org/public_html/Sources/Aeva-Embed.php on line 378

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2013, 13:27:13 »
ska den turbo konverteras kanske ;)
Ne ne ne... originalt skall det vara!

Så här har det gått 2012
BMW 518i VS BMW 3502

I år planerar jag köra utan kaffetermos! :D
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #7 skrivet: januari 26, 2013, 13:34:35 »
Diffen fick en genomgång, nya packningar o ny lucka med bussningen - den gamla var sliten av bussningen i fästet/upphängningen.

Diggar detta projekt!  :)  Dels har jag själv haft två E28 518 (den ena dock en konverterad 520) och dels är jag mer glad för gamla bilar då de i mina ögon är ärligare (äkta och mer lättskruvade). Detta blir en i mina ögon perfekt vardagskärra, ekonomisk och gammelbilsglädje.
Du gör absolut rätt i att byta diffbussningen! På en av mina tappade jag hela diffklumpen i backen när bussningen inte orkade mer. Jag är tacksam att det hände 50m hemifrån i låg fart och inte lite tidigare när jag marchade hem från jobbet i 120km/h...  :o  Blev en hyffsat omfattande reparation då diffen tryckte ner avgaset på bälgen till drivknuten så det smälte hål på den. Slutade med att jag fick ställa på sommarbilen den vintern.  >:(


Så det var du som körde Master Starter med den röde E28´n? Modigt att ställa upp mot alla kompetenta medtävlare!  :)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad TopRetz

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 943
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Kvinna
  • BMW M3 "TopRetz"
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #8 skrivet: januari 26, 2013, 15:00:24 »
Kul att se ditt 518 projekt, med bilder och film  :)
BMW M3 E92

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #9 skrivet: januari 26, 2013, 16:37:00 »

Den ska köras bara på sommaren o kanske får min revange på Master Starter 2013 då jag var totalt utklassad men det var skoj o tydligen uppskattades av publiken! ;)
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #10 skrivet: januari 26, 2013, 16:49:06 »
Det händer inte så mycket just nu då jag saknar bra värme i garaget...

Plockade bort insuget o kollade kablage, en del kablar kan gå under insuget istället för lite här o där, 2 eller 3 av dom måste förlängas men kräver nya skor o skydd ändå.


Det finns fördelar med små motorer! ;)


Dock kan man känna sig lite utsatt.


Känns inte som cylindrarna behöver ytterligare bearbetning. Eller jo, lite...
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #11 skrivet: januari 26, 2013, 18:30:50 »

Diggar detta projekt!  :)  Dels har jag själv haft två E28 518 (den ena dock en konverterad 520) och dels är jag mer glad för gamla bilar då de i mina ögon är ärligare (äkta och mer lättskruvade). Detta blir en i mina ögon perfekt vardagskärra, ekonomisk och gammelbilsglädje.
Du gör absolut rätt i att byta diffbussningen! På en av mina tappade jag hela diffklumpen i backen när bussningen inte orkade mer. Jag är tacksam att det hände 50m hemifrån i låg fart och inte lite tidigare när jag marchade hem från jobbet i 120km/h...  :o  Blev en hyffsat omfattande reparation då diffen tryckte ner avgaset på bälgen till drivknuten så det smälte hål på den. Slutade med att jag fick ställa på sommarbilen den vintern.  >:(


Så det var du som körde Master Starter med den röde E28´n? Modigt att ställa upp mot alla kompetenta medtävlare!  :)


Så här såg ut min! Håll rakt genom!!!

BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #12 skrivet: januari 26, 2013, 23:27:34 »
Jag har också haft en e28 518, -gedigen och trevlig bil! Gjorde en simpel etanolkonvertering på min (på den tiden det lönade sig) och den gick bra på det.

Hur tänkte du göra för att höja effekten? Trimkam och portning? Min erfarenhet av högkompressionskolvar på M10 är att de inte direkt ger någon ökning av toppeffekten men ett trevligare låg och mellanregister. Fast det är ju ofta viktigare än spetsig toppeffekt.  :) Detta var iofs på en 2002 med Tii-insprutningen och även med dubbla Weber 45or. Men grundmotorn är densamma.

Men det finns ingen nackdel med högre kompression så länge man inte kommer nära gränsen för spikning.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Grabber

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 356
  • Karma: +6/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #13 skrivet: januari 27, 2013, 09:36:28 »
Hur tänkte du göra för att höja effekten? Trimkam och portning?
M10B20 vevaxel o insprutnig/lmm
M20B20 vevstakar med om svarvade/borrade vev håll (vad den delen nu heter) då m10 är 48mm o m20 45mm
Original topp med org kolvar som kanske ska svarvas lite i toppen.

Som tidigare skrev siktar jag på 125hk, mestadels för att kunna dra släpp utan att ha "fullastad lastbil effekt" o lite mer prestanda som kan matcha Skodan (1,2TSI 105hk)
BMW - Beroende Med Wilja

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10052
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Min evighets projekt BMW 518i
« Svar #14 skrivet: januari 27, 2013, 12:49:51 »
Kanske du kan köra upp på våren till BMW träff i GBG? ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners