Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: M5 2000  (läst 94411 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
M5 2000
« skrivet: augusti 06, 2010, 03:37:59 »
Efter mycket velande och mycket sökande hittade jag en M5a som stämde bra in på det jag önskat. Valet föll på en Le Mans-blå 2000 med ca 11500mil på mätaren. Tidigare ägaren hade ägt den i 5 år och kört mycket lite med den, avställd vintertid.

Servicehistoriken är mycket bra och kvitton, servicebok samt besiktningsprotokoll finns bevarade. Bilen är helt utan modifikationer och även fälgarna är original i ett skick jag aldrig sett faktiskt.

Utrustningsmässigt har den 16:9 navigering, PDC fram och bak, taklucka, elrollo, xenon, angel eyes, däcktryckskontroll, telefon, cd-växlare, Ac och det vanliga lull-lullet.

Det bästa med den enligt mej är att den är totalt "oförstörd", helt ostylad och i ett helt suveränt skick. Ska ta lite bättre bilder när dagsljuset tillåter.




 
 
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #1 skrivet: augusti 06, 2010, 08:16:03 »
Grattis till en mycket läcker vagn! Kul att den är helt original, det måste vara ovanligt numera.  :)
Jag har kört en sådan där, i samma färg t.o.m. En minst sagt trevlig upplevelse.  8)
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #2 skrivet: augusti 06, 2010, 08:42:46 »
Som sagt, en mycket trevlig vagn du införskaffat dig. Grattis till nyförvärvet!

Att den är i ett orört originalskick glädjer mig, helt rätt.

Hur länge tog det innan du hittade denna? Stötte du på många som var riktigt nerkörda? Intressant att höra hur M5 E39-marknaden ser ut för tillfället.

Mhv:
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad kaptenlöjtnant

  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 359
  • Karma: +0/-0
  • 735i -89
SV: M5 2001
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2010, 09:34:02 »
Jag har börjat tycka om e39-formen mer och mer, M5an är verkligen DeLuxe!
Grattis till ett lyckat köp!
The right to be heard does not automatically include the right to be taken seriously. (Hubert H. Humphrey 1911 - 1978)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2946
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
SV: M5 2001
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2010, 09:37:17 »
Mycket snygg och trevlig bil, härligt att se att det finns fina exemplar kvar på marknaden. Gratulerar till fyndet.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10052
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #5 skrivet: augusti 07, 2010, 09:45:50 »
Största problem med M5 är att man inte hinner att se hastighets skyltar. ;D
Vacker bil, grattis!
Tänker du göra någonting med den?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: M5 2001
« Svar #6 skrivet: augusti 08, 2010, 04:20:18 »
Tackar för kommentarerna. Men om det är ett fynd vet jag inte, det får tiden utvisa, hehe. Men det var för mej den enda på marknaden som varit värd sitt pris.

Gemini, jag har kollat priser och klurat i ca ett år. Mer och mer aktivt nu dom sista månaderna. Man sållar ut liken rätt snabbt efter att ha pratat med ägarna eller att man har haft mailkontakt. prisbilden är ju rätt vid, 90k-230k ungefär. Jag kollade på 3st "i verkligheten" innan jag såg den här. Bilderna i annonsen var så dåliga så jag tror att många sket i den därför, även jag ett tag.

Alain, det enda jag ska göra är att försöka behålla den i ett bra skick och konvertera till digitalmottagare i TVn, eventuellt någon lösning så man kan lyssna på MP3 också. Självklart utan att borra eller göra annan åverkan på bilen.

Jag har ju förstört en klassisk BMW med modifikationer så det står härliga till redan, det får räcka. Jag tänker då på 750in med dubbelturbo.  ;D Tragiskt kapitel den bilen, eller motorn iaf :(

Lite bilder är ju kul:




Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #7 skrivet: augusti 08, 2010, 06:45:59 »
Tur att du beslutade dig för att kika närmare på denna iaf.  :)

Vet du om föregående ägare råkat ut för några av de klassiska felkällorna (vanos och lmm t ex)?

Ditt galna dubbelturbo-projekt var riktigt skoj att följa. Men denna vagna kanske du ska låta vara orörd ändå.  ;D
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: M5 2001
« Svar #8 skrivet: augusti 08, 2010, 15:51:03 »
Den har lite av symptomen som tyder att LMM är på gång, men inget akut. Kopplingen är bytt i våras, klassiker också. Vanosen är den förbättrade varianten som kom -01 så den borde klara sej från dom problemen. Ett lite lustigt problem som alla e39or verkar drabbas av förr eller senare är drivkretsen till kupéfläkten börjar glappa, fläkten går lite som den vill.

Sen ryktas det att den har blivit stulen från en bilfirma runt 2004 och tjuvarna kraschade den så reparationerna gick på 200 000 :o Det ska jag kolla upp om det verkligen är den här bilen. Är det den här så är den då verkligen bra reparerad, finns inga spår av att något skulle vara gjort men det är ju så klart svårt att se.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Philip Sahlsten

  • Gäst
SV: M5 2001
« Svar #9 skrivet: augusti 08, 2010, 23:02:14 »
Grattis! En modell som alla skulle vilja äga. ;)

Utloggad Malabar

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 258
  • Karma: +0/-0
SV: M5 2001
« Svar #10 skrivet: augusti 09, 2010, 12:38:53 »
Den ser ut att vara i mycket bra skick, grattis!
540-95 6-växlad manuell - för bra för att säljas
M6 Coupé -06

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
SV: M5 2001
« Svar #11 skrivet: augusti 17, 2010, 10:22:42 »
Besiktigad utan anmärkning idag :)
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad kilroy

  • Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Karma: +1/-16
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #12 skrivet: augusti 17, 2010, 10:54:16 »
Alltid skönt med besiktningen avklarad.

Den har lite av symptomen som tyder att LMM är på gång, men inget akut. Kopplingen är bytt i våras, klassiker också. Vanosen är den förbättrade varianten som kom -01 så den borde klara sej från dom problemen. Ett lite lustigt problem som alla e39or verkar drabbas av förr eller senare är drivkretsen till kupéfläkten börjar glappa, fläkten går lite som den vill.

Sen ryktas det att den har blivit stulen från en bilfirma runt 2004 och tjuvarna kraschade den så reparationerna gick på 200 000 :o Det ska jag kolla upp om det verkligen är den här bilen. Är det den här så är den då verkligen bra reparerad, finns inga spår av att något skulle vara gjort men det är ju så klart svårt att se.

Vet du om det byttes till en likadan koppling? Du vet kanske att det finns bättre kopplingar? Oavsett vilket så bör det hålla ett tag bara du undviker att "kärringköra" den... ;)

Uppdaterad vanos betyder att oljan, via en backventil, inte rinner tillbaka. Mindre skrammel, fungerar bättre. LMM är också ett klassiskt problem.

Hur gick det med din undersökning av eventuella reparationer? Reparationskostnader på 200.000 borde ha inneburit en del rejäla smällar.

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
SV: M5 2001
« Svar #13 skrivet: augusti 17, 2010, 12:34:32 »
eventuellt någon lösning så man kan lyssna på MP3 också. Självklart utan att borra eller göra annan åverkan på bilen.
Det finns en hel del lösningar till detta, men denna är svensk med tillgång till god support (av vad man läst av andra, har ingen egen erfarenhet): http://www.web.densionsweden.se/main.asp Ett annat lockande, men dyrt, alternativ kan vara att köpa MP3-kompitabel skivspelare från X5 som jag vill minnas ska passa någorlunda bolt-on. Finns även BMW original CD-växlare som läser MP3.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

Johan Sunesson

  • Gäst
SV: M5 2001
« Svar #14 skrivet: augusti 18, 2010, 13:49:32 »
Grattis till en fin M5!!!

 

Reklampartners