Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Nya M5 i en rejäl olycka.  (läst 2737 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Nya M5 i en rejäl olycka.
« skrivet: april 21, 2012, 00:29:31 »
http://autofluence.com/manufacturer/germany/bmw/2013-m5-crashes-going-186mph-on-the-autobahn/

300km/h i timmen in i räcken på bägge sidorna sen ut i diket, förare och passagerare skadade men överlevde. Även en hund som var med i bilen klarade sig.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Nya M5 i en rejäl olycka.
« Svar #1 skrivet: april 21, 2012, 00:35:54 »
Oj!  :o  Tur att vägplanerarna (med räcken som absorberar krockvåldet osv] utfört sitt jobb väl liksom BMW´s tekniker gjort. En stor portion tur är nog inblandad också.
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Nya M5 i en rejäl olycka.
« Svar #2 skrivet: april 21, 2012, 00:49:36 »
Det var en rejäl krok, tur att de klarade sig och hunden med.
Skulle vara bra för BMW att ta hand om bilen och kolla svaga punkter med karossen, det är ju inte mycket kvar.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Galant turbo

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1049
  • Karma: +22/-0
  • Kön: Man
    • www.sttemtec.com
Nya M5 i en rejäl olycka.
« Svar #3 skrivet: april 21, 2012, 00:51:59 »
Precis Gemini, det går att smälla in i ganska mycket och totaldemolera en bil rejält men ändå överleva. Mitträcken, sidoräcken och avkörningszoner gör att farten dämpas relativt snällt och bilen kan ta upp en hel del av energin samtidigt som farten minskar.

Det som dödar förutom att man blir rent krossad är de stora G-krafterna som uppstår vid ett "tvärstopp". Det spelar ingen roll om man sitter i världens säkraste bil och klarar sig utan klämskador och dylikt. Airbags och liknande kan bara dämpa själva islaget mot något hårt. Energiupptagande zoner i bilen dämpar en del av det kraftiga stoppet, men man har bara drygt någon meter framför sig av dessa zoner.

Vid en kraftig krock där det tar riktigt snabbt stopp, dvs stora G-krafter kan passagerarna framstå som relativt oskadade, tom kliva ur bilen själv om det är en modern säker bil. Men de stora G-krafterna har slitit loss de inre organen och man förblöder i kroppen utan att det syns några yttre fysiska skador. Bara några minuter efter kan det vara slut...

Dom här klarade sig nog mycket troligt för att dom sladdade runt och slog in i en hel del innan det tog stopp.
Jens Larsson
Porsche 996 -00 // BMW M550d -12 // BMW 750iAL V12 Dubbelturbo //Starion Turbo -86

Utloggad Davve

  • Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • *****
  • Antal inlägg: 1586
  • Karma: +15/-0
  • Kön: Man
Nya M5 i en rejäl olycka.
« Svar #4 skrivet: april 21, 2012, 15:49:35 »
Exakt Galant. Trafikverket och utländska diton kan därför lära sig väldigt mycket av motorsport och racerbanor. För hur säkra bilar de än byggs så är de inte bättre än det krockvåld de utsätts för. Träd är ju det absolut värsta som finns, liten men förvånansvärt stadig träffyta tar extremt illa.
BMW 318ti Compact (trackday-toy) -95
Volvo S60 2.4t -02 //  Audi 80 1.8S -89 // Chevrolet Van G20 (kompisprojekt) -88

 

Reklampartners