Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Oljenivå visar alltid 100% och blårök vid start  (läst 195 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad migu60@outlook.com

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
Oljenivå visar alltid 100% och blårök vid start
« skrivet: augusti 23, 2024, 07:46:49 »

Hejsan,
Har en BMW X1 e84a 2012 med 2,0i motorn (N20B20A) med strax över 20000 mil på mätaren.


Det började med att det kom felkoder på oljetrycket så kollade upp det vilket då ser ok ut, använt Bimmerlink ett tag för det.
Kollar även oljenivån (Unfiltred Oil Level) med Bimmerlink som ligger på mellan 70-75 mm.


Gjorde en motorrengöring och sedan oljebyte där jag fyllde i bara 4 liter för att testa, ska vara 5 liter men den digitala oljenivån visade 100% med 4 liter.


Har bytt oljenivåsensor och oljetryckssensor men felkoderna kommer tillbaka och ingen skit i motorn.


Läst massa forumtrådar så klart ...


Felkoderna på oljetrycket är:
2C57, 33FE och 3406


Sen har det i dagarna dykt upp även felkod 2906 och bilen har börjat med blårök vid start på morgonen!
Det är väl troligtvis att det läcker in lite olja i turbon enligt Mark's reviews på Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=zGSS9BLs1oU


Någon som har haft samma problem och kanske förslag på vad felen och en lösning kan vara innan jag fortsätter?


Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10075
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Oljenivå visar alltid 100% och blårök vid start
« Svar #1 skrivet: augusti 24, 2024, 08:18:31 »
Hejsan.


Om det kommer blå rök från avgaserna tyder det på att olja kommer in i förbränningskamrarna.
Detta orsakas vanligtvis av kolvcylindrarnas gruppdelar är slitna, att kolvringarna klibbar, att ventilspindeltätningarna förstör och att olja med olämplig viskositet använts.
1) se till att korrekt olja används i ditt smörjsystem. Om så inte är fallet måste du få det spolat och sedan fylla på med rätt olja.
2) Mät kompressionen i motorns cylindrar. Om den är otillräcklig förlorar förbränningskamrarna sin täthet. En mer grundlig diagnos kommer att krävas.
3) ta din bil till en verkstad, blå rök är ofta dags för motoröversyn. Det är omöjligt att utföra detta utan hjälp från specialister.

Som du vet, motorerna slits med tiden och ibland behöver man en annan olja viskositet.
Hör gärna av dig.
Mvh.



Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad migu60@outlook.com

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
  • Karma: +0/-0
Oljenivå visar alltid 100% och blårök vid start
« Svar #2 skrivet: augusti 26, 2024, 07:50:01 »

Tack för svar Alain,
Korrekt olja används och har kört med motorrengöring och ingen "skit" i motorn såsom lösa delar eller annat kladd.
Blårök är bara vid start ca 5 -10 sekunder när bilen t ex har stått över natten, efter det så är det ingen blårök vid körning eller efter kortare stopp t ex om man har varit och handlat.
Så det indikerar på att det kanske läcker in lite olja i turbon, ska tydligen finnas en uppdaterad version av oljerör till turbon med "backventil" som förhindrar detta.


Ska även göra en röktest för att kolla om det är någon läckage och om felkoden 2906 har något samband med blåröken eftersom blåröken började i samband med att felkoden dök upp.
MVH

 

Reklampartners