Hej forumet!
Som rubriken hintar om så har jag haft en märklig upplevelse på BMW-verkstan.
För ett par veckor sedan började AC-pumpen leva om märkbart mycket och ACn blåsa mestadels varmluft. En stund efter start blåser den kallt, sen svalt, sen jummet och till slut i stort sett uteluft.
Ok, googlade lite på internationella forum, tydligen inte ovanligt att det finns skräp i AC-systemet på dessa och att systemet sätter igen. Finns en servicebulletin ute på det i USA.
Så tillbaka till min bil, lämnat in den på Bavaria och de tycker nu inte att det finns något fel på bilen. De kopplade upp AC-maskinen och tömde systemet och fyllde sedan på det igen.
Teknikern uppmärksammade att det fanns några gram för mycket köldmedium i systemet, och hans slutsats är då att det är det som är problemet med ACn.
Jag frågar då hur det kan ha uppstått av sig själv då systemet fungerade fram tills några veckor sedan. Han klämmer då ur sig "Jag kan ju inte veta om du har haft den inne på någon annan verkstad som fyllt på den för mycket".
Följdaktligen vill de att jag betalar för undersökningen och jobbet eftersom det inte är något fel som BMW rår för på bilen.
Kan tycka att det är ganska arrogant av teknikern att anse att det är mer sannolikt att jag:
Tagit min bil, som bevisligen har en fungerande AC (enligt honom) med en normal mängd köldmedium, lämnat in den någonstans där de fyllt på för mycket köldmedium, och sen tagit den till dem för att fixa felet, att ACn blåser varm luft,
än att bilen haft några gram för mycket köldmedium från fabrik och att det istället finns något faktiskt fel (t.ex. skräp i AC-systmet) som påverkats tillfälligt av att han tömt och fyllt på systemet igen.
Lämpliga förlag på hur man går vidare med det här?