Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: höga avgasvärde bmw e36  (läst 135 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sandzoo

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
höga avgasvärde bmw e36
« skrivet: maj 06, 2022, 03:15:05 »



co halt förhöjd tomgång
co halt för hög
hc halt för hög

co 0.6 (0.5)
co 2500 0.8 (0.3)
hc 406 (200)
lambda 100 (0.97-103)


olja tändstift luftfilter termostat bytt inför besikt

vad göra ?
bilen funkar perfekt
bmw e36 325i 94a automat
           
IP: ...[.

Utloggad Alain

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9928
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
höga avgasvärde bmw e36
« Svar #1 skrivet: maj 06, 2022, 07:41:46 »
Hej sandzoo.

Klart att man blir besviken med sådana resultater.
Kör du mycket i stan eller mindre vägar med många rondeler?
Dra den mer bensin än normal?
Misstänker att du har problem med lambdasonden, har du möjligheten att testa en annan?
Kosta inte så mycket att köpa och skulle börja med att byta det
Att byta är en sak som du kan göra själv.
Hör gärna av dig.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad sandzoo

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
höga avgasvärde bmw e36
« Svar #2 skrivet: maj 06, 2022, 11:02:23 »
Hej Alain..
ja jag bor i stan, men har pendlat senaste månaden 25mil om dagen (landsväg)
har ”kört” ut bilen lite innan besiktningen..
bilen funkar perfekt
ingen onormal förbrukning
tänkt o mäta upp lambdan idag se vad den hamnar på,
nått du vet vilken värde den bör ha?

Utloggad Alain

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9928
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
höga avgasvärde bmw e36
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2022, 15:58:07 »
Hej igen.

Vi har en tråd här på forumet:

https://www.bimmerpower.org/index.php?topic=6078.0

Jag tyvärr inte vet hur mycket det ska vara men har du möjligheten att först kolla om du har felkoder?

För att veta vilka original värde du ska har, kan du ringa till BMW verkstad och höra vad dom säger?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad sandzoo

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
höga avgasvärde bmw e36
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2022, 20:37:24 »
tyvärr kan jag ej läsa av felkoder, har 20pin adapter men min data vill ej läsa av,
kanske satsa på bmw verkstad

Utloggad Alain

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9928
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
höga avgasvärde bmw e36
« Svar #5 skrivet: maj 07, 2022, 08:24:08 »
God morgon sandzoo.


sund att du inte kan får fram felkoder.
Jag har försökt och letade efter svår på nätet, man kan hitta hur mycket som helst men inge konkreta svar, jag inte vill fel om dirigerar dig.
Det verkar som att det är ett problem på E36 men man inte behöver tror på det.
För att läsa felkoder behöver du inte köra till BMW, finns många verkstäder som kan göra det till en lägre kostnad.
Var finns du?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad sandzoo

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
höga avgasvärde bmw e36
« Svar #6 skrivet: maj 07, 2022, 09:11:50 »
vilket fel på e36?
jag bor i blekinge/karlskrona

Utloggad Alain

  • Forum Specialist
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 9928
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
höga avgasvärde bmw e36
« Svar #7 skrivet: maj 07, 2022, 13:12:03 »
Vanliga fel på E36.
Hoppas att det inte skrämmer dig.

BMW E36 lanserades 1991 i fyrdörrarsversion. Åter därefter presenterades 2-dörrars-coupén och den följdes så småningom av cabriolet, touring och compact-utföranden. Se modellguiden för mer information om vilka motor- och karossalternativ som sålts i Sverige. BMW E36 uppskattades särskilt för sitt moderna utseende och, för att vara en 3-serie, höga komfort.
Generella typfel på E36:
Fläktkopplingen på E36 är av visko-typ kan med tiden råka ut för nedsatt funktionalitet. Symptomen är att temperaturmätaren går upp för högt under kö-körning eller vid höga temperaturer, med kokning som följd. Kokar motorn finns det risk för att toppen slår sig och blir skev eller i värsta fall spricker. Kontroll av fläktkopplingen görs enklast genom att man tar tag i fläktens vingar och känner efter om det glappar i fläktens centrum. Det ska även vara ett visst motstånd när man snurrar på fläkten för hand. Att byta fläktkoppling kostar ca 1200 kr.
Hjulupphängningen är en vanlig felkälla på E36. Många exemplar körs hårt vilket har en negativ inverkan på livslängden på leder, stag och bussningar. När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100-140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna. Ett annat fel som drabbar alla BMW ägare förr eller senare är slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen). Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag och gasuppsläpp. Bilens vägegenskaper blir försämrade och bilen får ett vingligt beteende på vägen. Byte av silentblocken kostar ca 2000 kr.
Sänkning och styling är mycket vanligt på E36-bilar i Sverige. Är detta gjort på rätt sätt behöver det inte innebära några problem. Som köpare är det viktigt att kontrollera hur en eventuell sänkning är utförd, sänknings-sats eller kapade fjädrar? Det senare medför förändrad (försämrad) fram-/bak-vagnstrigonometri, vilket har en negativ inverkan på livslängden på leder, stag och bussningar.
Lambdasonden kan ge upp vilket verkar drabba många 6 cylindriga E36 av äldre modell, symptomen visar sig i form av att motorn går oroligt på tomgång och/eller att motorn tvekar lite när man gasar på tomgång. En original lambdasond kostar 1750 kr, piratdel kostar ca 900 kr och uppåt. Kontrollera även avgasvärden från senaste besiktningen.
Rost hittar man på så gott som alla begagnade bilar. BMW E36 är dessvärre inget undantag även om den står emot rosten relativt bra. Kolla efter rost på de vanliga ställena, dvs på dörrarnas undersidor och kanter, runt skärmar och skärmkanter och även på bagageluckan och motorhuvens framkant. Tanklocket är speciellt angripen, kontrollera om det finns rost kring och bakom tanklocket. Om bilen är importerad och av årsmodell 91-94, kontrollera under sidoblinkersen. Många importörer brydde sig inte om att rostskydda där. Alla svensksålda hade fabriksmonterade sidoblinkers, samt importerade E36:or av 95 års modell eller nyare.
Bromsarna tar även mycket stryk speciellt om bilen har körts lite hårdare. Framför allt är det vanligt att framskivorna slits ner med tiden och blir tunna och/eller slår sig p.g.a. överhettning och blir skeva. Är skivorna skeva uppstår vibrationer i framvagnen när man bromsar med ett bestämt pedaltryck. Även en visuell kontroll av skivornas skick kan vara bra, rostiga skivor på bilar som körs flitigt kan betyda kärvande ok, vanligt förekommande på de bakre skivorna. Motorsvagare modeller har trumbromsar bak, vilket är mindre känsliga. Kontrollera även att handbromsen tar som den skall och framför allt att den tar på båda bakhjulen.
Bakaxeln på vissa exemplar kan ge ifrån sig ett morrande ljud. Vilket är ett skönhetsfel som går att leva med, betyder sällan att bakaxeln måste repareras.
Glapp i växellägen är vanligare på de motorstarkare modellerna då de oftast körs lite hårdare. Detta kontrolleras enklast genom att man petar in t.ex. 3:an och provar att vicka spaken åt sidan, det ska helst inte glappa mer än 1 cm åt vartdera håll. Vill man ha tillbaka gamla känslan får man byta underdelen av växelspaken, vilket kostar ca 1500 kr.
Styrenheten till klimatanläggningen är en vanlig felkälla hos E36-modellen. Felet visar sig genom att displayen till klimatanläggningen slocknar och hela anläggningen slutar fungera. Problemet orsakas av att kontaktbrott uppkommer mellan styrenhetens komponenter efter ett par tusen mils körning. De finns de som har lyckats laga styrenheten genom lödning på speciellt utvalda ställen. En ny styrenhet kostar 2500 kr.
Mätarfiffel är förmodligen det absolut vanligaste "typfelet" och är inte isolerat till importbilar. Enkelt att göra, inklusive förfalskade serviceböcker, svårare att kontrollera för köparen. Man kan bara rekommendera spekulanter att inte låsa sig så förtvivlat vid mätarställningen, en 25.000-milare behöver inte vara i sämre skick eller ha rullat längre än en bil med 15.000 på mätaren.
Diesel. I Tyskland har man en "fetare" dieselblandning än vad vi har här i Sverige. Problemet som då uppstår är att packningarna i dieselpumpen torkar och spricker, vilket leder till att den suger tjuvluft och bilen blir svår att starta. Tomgången blir ojämn eller obefintlig. Tipset när man importerar en dieselbil från Tyskland är att man lämnar in pumpen och får den ompackad. Det kostar cirka 4.000:- plus moms hos ett företag som är specialiserade på dieselpumpar, exempelvis Akita i Göteborg. Gör man inte det och packningarna spricker kan drivaxeln i pumpen slitas ut. Byte av pump kostar hos BMW 13.800:- + arbetskostnad.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad sandzoo

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
höga avgasvärde bmw e36
« Svar #8 skrivet: maj 07, 2022, 16:04:48 »
lungt visste 99% av detta  för just e36
tack :)
ska forska vidare, hör av mig när jag löst problemet, för den kommer jag lösa så småningom;)

 

Reklampartners