Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Många bryter lagen och använder mobilen när de kör bil  (läst 1553 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Många bryter lagen och använder mobilen när de kör bil
« skrivet: oktober 06, 2021, 09:43:29 »
Många bryter lagen och använder mobilen när de kör bil.
För två år sedan kom en ny lag.
Det är förbjudet att använda mobilen medan man kör bil. Men det är många som fortfarande gör det ändå.
Förra året fick 8500 personer böter för att de brutit mot lagen.
Det är olagligt att skicka sms, surfa på internet eller prata i telefonen när man kör. Man får bara prata i telefonen om man har handsfree. Alltså om man inte håller i telefonen.
Lagen är till för att det ska bli färre olyckor i trafiken. Den började gälla den 1 februari 2018. Om man bryter mot lagen kan man bli straffad med böter på 1 500 kronor. Men det är många som fortfarande använder mobilen när de kör. Förra året fick 8 500 personer betala böter.
Lena Gustavsson kommer från Borås. Innan lagen kom så använde hon mobilen när hon körde bil ibland. Hon säger att det har blivit en vana, att kolla på mobilen ofta. Men nu gör hon inte det längre. Nu väntar hon tills hon stannar med bilen. Det säger Lena Gustavsson till P4 Sjuhärad.
– Det är en vana som har krupit sig på. Att man måste kolla. Men nu är jag faktiskt bättre på det. Nu låter jag den vara tills jag står till, säger Lena Gustavsson.
Håkan Klingborg har varit trafikpolis i 25 år. Han jobbar i västra Sverige. Han tror att ännu fler personer bryter mot lagen, men de blir inte upptäckta. Han tycker inte att lagen gör tillräckligt stor skillnad. Han tror att fler skulle följa lagen om det var större risk att bli upptäckt. Alltså om det fanns fler poliser som kontrollerade att folk följer lagen. Det säger Håkan Klingborg till video: P4 Sjuhärad.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Många bryter lagen och använder mobilen när de kör bil
« Svar #1 skrivet: oktober 07, 2021, 08:51:13 »
Sitter och svär dagligen över att man ser föraren i bilen bakom sitta och stirra ned i sitt knä. Man bara väntar på att bli påkörd, så sent som i tisdags tog min hemfärd mer än dubbelt så lång tid som den brukar (1.5 timmar istället för 45 minuter). Anledningen? Enorma köer efter att en bil kört in i bilen framför, vågar man gissa på att anledningen var att föraren satt och glodde på sin mobiltelefon.  >:(

Jag har ställt min mobil så att så fort den upptäcker att jag sitter i bilen blockerar den alla inkommande samtal och sms. I bilen vill jag vara ifred, så jag tycker det är jätteskönt att slippa bli störd när jag kör.  :)
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Reklampartners