Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Slitna fjäderbenslager  (läst 1393 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 153
  • Blue Shadow, He who follows
Slitna fjäderbenslager
« skrivet: september 04, 2021, 11:38:43 »
Har under en tid haft ett snabbt knackande på vä. sidan fram, när jag kör på grusväg eller ojämn asfalt.
Senaste tiden har det blivit mera, så jag fick göra en liten undersökning.
Tillfälligt såg jag en bild, där ett runt rör var till salu för att lägga under däcket, så skulle man med et handtag rulla den fram och tillbaka.

Händig som man är, så hade jag en rundstav, som jag limmade och skruvade en träpinne på.
La den på golvet och körde hjulet uppå rundstaven. Ruckade "handtaget" snabbt fram och tillbaka, och hörde då ett knackande, inte mycket, men nog till att fastslå det var glapp nånstans.
Började känna på stötdämparen och fjädern, och då fick jag känna en vibration i fjädern, mera desto högre upp jag håll handen.
Så jag går utifrån att lagret till fjäderbenet är skadat.
Nytt lager beställd på Skruvat.

Nu behöver jag bara två fjäderspännare, så får jag se om jag nog en gång kan få stötdämparen ned.
Några år sen senast, men det borde gå om inte bultarna har rostat fast.
AutoDoc hade en video, där han bytte på 17 minuter, men han hade nya bultar och delar i bilen innan, så det gick snabbt.
Jag gissar två timmar?  :D

Två bifogade bilder visar mitt komplexa verktyg ;)
Newbie.....who?  Me??

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Slitna fjäderbenslager
« Svar #1 skrivet: september 12, 2021, 10:46:08 »
Hej Stein.

Trevligt med ide om verktyget men tråkigt med problemet
När de visar video, det går fort och visa till folk att det är enkel men tyvärr man behöver inte tror att det är sant.
Att du misstänker och göra det på 2 timmar är en bra tid och önskar dig att det går fortare
Hör gärna av dig under tiden eller efter.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Slitna fjäderbenslager
« Svar #2 skrivet: september 14, 2021, 20:04:57 »
Hej.
I dag bytte jag lagret. Det var inte i bra skick, så det var bra jag bytte det. Kulorna rullade trögt.
Men det var inte boven. Efter provkörning, så lät det som innan.
Skall kolla mera i motorrummet om det kan va nåt som har lossnat, tveksamt det också.
Kände på stagen och lederna men de kändes fasta.

Beträffande tiden, så gick det rätt snabbt. Effektiv tid var nog under timmen. Men jag arbetade långsam, och bilen var bara lyft upp på vä sida, så det blev krypande, knäböjande och liggande
Var van, då jag har bytt både stötdämpare och stag för några år sedan.

Newbie.....who?  Me??

Utloggad Stein

• BMW Senior Medlem
Slitna fjäderbenslager
« Svar #3 skrivet: september 15, 2021, 14:14:57 »
Ny dag, computern högst uppe jobbade i natt.
Gjorde nytt test på hjulet, med rundstången under däcket, kände på stagen, och samma mjukt knacande ljud.
Lyfte upp bilen, och ruckade hjulet fram och tillbaka. samma.
Demonterar hjulet, och gör det samma med bromsskivan.
Ljudet kommer in i från hjullagret, men då jag lyfte upp bilen i dag, och gjorde samma test på höger framhjul, kom samma svaga knakande när jag ruckade hjulet fram och bak, korta ryck.
Så nu står jag på ruta ett :)
Newbie.....who?  Me??

Reklampartners