Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Här är reglerna för sommardäck - kan vara för tidigt att byta  (läst 809 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10055
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Här är reglerna för sommardäck - kan vara för tidigt att byta
Från och med 1 april är det lagligt att köra med sommardäck i hela Sverige. Men det betyder inte att du måste skynda dig att byta. På många håll kan det till och med vara smart att vänta lite. Det här är reglerna som gäller.

Bra däck är det viktigaste säkerhetssystemet på din bil. Greppet mot vägbanan är helt avgörande för att du till exempel ska kunna bromsa, klara en undanmanöver eller slippa få vattenplaning.


I ett land som Sverige med stora skillnader mellan årstiderna finns det dock inga däck som klarar utmaningarna under hela året. Det handlar dels om att olika däckmönster har olika egenskaper, men också om gummiblandningar som är utvecklade för att klara olika temperaturer.

Sommardäck och vinterdäck är två helt olika saker. Ett sommardäck behöver plusgrader för att fungera optimalt, i minusgrader blir de för hårda för att ge det grepp du behöver för att kunna bromsa, säger Alexandra Giers, kommunikationsansvarig på Continental Sverige AB.

Reglerna säger att din bil ska ha godkända vinterdäck mellan 1 december och 31 mars när det råder vinterväglag. Det betyder att det snart är fritt fram att köra med sommardäck oavsett väder och temperatur. Men: Trots att det är lagligt kan det straffa sig att byta för tidigt.

Visst längtar vi alla efter våren, men ta inte ut den i förskott. Om det blir halt eller om temperaturen är för låg får du dåligt grepp med sommardäck. De är helt enkelt inte gjorda för att användas i en kall miljö, säger Alexandra Giers.
Det finns ingen bestämmelse som reglerar när du måste sluta att använda dubbfria vinterdäck. Även om de ger sämre grepp än sommardäck när det är varmt ute får de faktiskt användas året runt. När det gäller dubbdäck är reglerna lite annorlunda, de får användas fram till 15 april. Om det är – eller riskerar att bli – vinterväglag där du kör får du också använda dem efter det datumet.
Jag tycker att du ska tänka till ordentligt innan du byter till sommardäck. Om du skulle råka ut för minusgrader eller halka kan bra vinterdäck betyda allt för dig och din familj, säger Alexandra Giers.
https://www.gp.se/här-är-reglerna-för-sommardäck-kan-vara-för-tidigt-att-byta-1.5455662
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

 

Reklampartners