Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Säg att detta är en mardröm? Upprostad BMW ny för mig..  (läst 6924 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yuval

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 6
Säg att detta är en mardröm? Upprostad BMW ny för mig..
« skrivet: april 17, 2017, 06:01:39 »
VARFÖR!!??  :'( :'(

Mina sista sparpengar, överlycklig trots att jag tog allt jag sparat. Jag fick en bil som jag verkligen älskade, jag ville inget annat än att sköta den, ha den för alltid och vara riktigt rädd om den.
En BMW 525 98

Min magkänsla sviker mig aldrig, men nu gjorde den det tydligen. Allt fanns med, servicebok (äkta) jag har besiktningspapper från 21 mars, jag köpte Carfax report till och med för att se mätarställning, eller import, men ALLT stämde. Jag frågade flera gånger om besiktningen sa något speciellt?! Ägaren svarade att han blev lite överraskad över att bilen som inte är ny precis, med den lilla skönhetsrost som syns om man tittar nära, skulle vara så pass fin undertill. Det var riktigt bra sa han. Trodde jag på det? JA, det gjorde jag. Jag lyssnade och kände att omedvetet att att jag trodde på det absolut. Jag vet inte, men när folk småljuger så känner jag det på nåt sätt. Men nej, jag fattar ingenting!

Så inatt när jag körde och njöt av min bil så stannade jag för att ta en bild. Tänkte bara titta undertill också eftersom jag hade på mig kläder jag inte direkt är rädd om denna natt. Så ner på marken och njut, jag har ju njutit av hela bilen, varje sekund innan.  Så ser jag detta, och ja ni ser...

Dåliga bilder, men det är mörkt och filmade med mobilen, sen screenshot för att kunna posta här.
Hur det ser ut längre in vet jag inte. Jag klappade ihop efter detta.

(Strunta i vätskan om ni kan se den, det var jag som sprejade lite Biltema linoljaskydd på morgonen långt innan jag låg på marken och såg denna misären.)

Tack så hemskt mycket bilbesikningen för att ni inte ens noterade en liten "bra att veta" på något som är totalt upprostat, på en bil som är så pass nybesiktigad! 21/3!
Orkar inte skriva mer just nu, förlåt, kommer iallafall läsa om ni svarar, men detta är död. Jag vill ärligt talat lägga mig och aldrig mer vakna nu

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
  • Kön: Man
    • malvefors.se
« Svar #1 skrivet: april 17, 2017, 12:58:21 »
Svårt att se på bilderna men det ser inte ut att vara genomrostat? Jag tycker det ser ut som att någon form av rostskydd börjar släppa i stora kakor och det rostar där under? Förmodligen en del jobb att få bort allt gammalt rostskydd och slipa rent och sedan på med nytt rostskydd, men ser inte ut som ett omöjligt uppdrag.

Hur som helt så tråkigt att bli besviken på att en bil inte är i det skicket man förväntar sig.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad yuval

• Junior Medlem
  • **
« Svar #2 skrivet: april 17, 2017, 18:03:29 »
Svårt att se på bilderna men det ser inte ut att vara genomrostat? Jag tycker det ser ut som att någon form av rostskydd börjar släppa i stora kakor och det rostar där under? Förmodligen en del jobb att få bort allt gammalt rostskydd och slipa rent och sedan på med nytt rostskydd, men ser inte ut som ett omöjligt uppdrag.

Hur som helt så tråkigt att bli besviken på att en bil inte är i det skicket man förväntar sig.

Finns det hopp ändå kanske? Jag fattar ingenting, och jag förstår inte att besiktningen inte skrev något på "bra att veta"

Dåliga bilder, jag kommer att ta nya nu idag när solen skiner. Så kanske någon vänlig själv kan se hur illa det är.

Utloggad yuval

• Junior Medlem
  • **
« Svar #3 skrivet: april 17, 2017, 20:27:51 »
Kanske inte mycket bättre, men med mobilkamera så blir det svårt att se.

Någon som vet hur illa det egentligen är ställt här? Detta sitter under balken. (passagerardörren och rakt ner)
Tredje bilden är på förarsidan, exakt samma placering, men det ser mer normalt ut..

Tacksam för alla råd, jag är kär i bilen, men oduglig på mekanik, rost osv.

Utloggad yuval

• Junior Medlem
  • **
« Svar #4 skrivet: april 17, 2017, 23:15:05 »
Uppdatering...

Har läst på massor av forum, och hittade svaret..."jack pads" kallas det, och bilderna som anävndare har lagt upp stämmer precis med mina.
Så det är riktigt illa. Klen tröst men det verkar vara ganska vanligt på dessa modeller, jag har verkligen satt mig in i detta och de flesta skrotar, andra hade satt igång ett stort projekt med bilder där de ger sig på att laga.

Summan av detta: känns sk*t, pengarna i sjön. Blir bilen hel om jag skriker ut min frustration över lagt så mycket på skrot? Nej, knappast. Så imorgon blir det skroten, 800 kr är vad jag får tydligen. Riktigt surt men jag orkar inte tänka på det mer. Visst kan man väl sälja den och få någon tusenlapp mer, men ärligt talat så orkar jag inte med Blocket. Har så dåliga erfarenheter av att sälja min förra bil på Blocket, så jag lovade mig själv att aldrig mer ge mig på det.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #5 skrivet: april 17, 2017, 23:56:18 »
Hej,

vad gav du för bilen?

Jag har haft en E39 i tio år nu, och kan säga att nedre kanten på tröskellådorna nästan alltid är rostiga. Det är dåligt rostskydd, tyvärr. Det brukar visa sig genom att domkraftsfästena inte håller, de ger sig.

Reparation är inte så omfattande, och nya yttre sparklådor är billiga, typ 250 kr styck plus frakt, och nya tjocka plåtar för själva domkraftsfästena.

En av mina kompisar är smed, så jag anlitade honom. Med hans hjälp skar vi först bort den yttre sparklådan (det är som en ganska tunn, välvd täckplåt över den egentliga bärande balken bakom), och sedan skar vi bort all dålig plåt i balken. Den yttre sparklådan är välvd, och punktsvetsad i den bakomliggande balken längst ner, och det är där som det brukar rosta.

Ny plåt där, sedan dit med de nya, tjocka plåtarna för domkraftsfästena (som jag hittade på ebay), nya yttre sparklådor och sedan fylla insidan med sparklådan med vax. Jag köpte nya domkraftsfästen i gummi, de är inte dyra, så blev allt fräscht.

Det är viktigt att lämna öppningar i sparklådan längst ner, så att vatten kan rinna ut - inte blir stående.

Det kostade mig 4000 kr att få båda sparklådorna som nya, med lack, det tycker jag det var värt. Det fanns rost i baljan där batteriet är också, men det är svetsat sedan förr, så jag tror att min bil (också en -98) är ganska nära rostfri. (det finns alltid lite rost undertill, men jag brukar hissa upp den och borsta av med stålborste och spraya på tectyl / måla hammarlack för att få stopp på de punkter jag hittat)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #6 skrivet: april 17, 2017, 23:59:51 »
Bilden du har tagit visar där det ska sitta ett domkraftsgummi - en svart gummibit. Det saknas på din bil, men är billigt att köpa nytt.

Svårt att se hur rostigt det är, men det brukar vara ett standardfel på E39:orna - men faktiskt inte så svårt att fixa om du har någon svetskunnig som du litar på. På min bil tog det en dryg timme per sida, så 2-3 timmar totalt att byta all plåt, rostskydda och få dit nya sparklådor.

Utloggad yuval

• Junior Medlem
  • **
« Svar #7 skrivet: april 18, 2017, 00:18:39 »
Tack så mycket för svar!

Ja det är så synd eftersom bilen är nyligen besiktigad utan någon anmärkning. Allt går bra och snygg som kombi också. Bara så ledsen för detta, men kanske inte går att hitta en E39 som är fin undertill någonstans?
Jag ser på blocket att de är dyra, från 12.000 kr och upp, trots sin ålder.

Vill gärna behålla men måste vara realistisk. Känner ingen som kan göra detta, och har inte så stor lust att lägga mycket på bil. Så nu får jag försöka att hitta energi och slåss mot alla galningar på Blocket.
Det är riktigt jobbigt, och jag vet att jag inte kommer i närheten att få vad jag gav för bilen, men altlernativet är stor förlust eller total förlust. Så jag kommer att försöka sälja till ett rejält underpris för att slippa krångel. Känns inte alls bra, men jag vill inte trilla in i offerrollen igen. Gjort är gjort

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #8 skrivet: april 18, 2017, 01:26:41 »
Innan du bestämmer dig : åk ner till den lokala bilverkstaden och säg som det är. Säg att du inte har så mycket pengar men behöver fpå detta fixar, att du har två sparklådor och undrar vad det skulle kosta att få dem svetsade?

Du ska ha helt klart för dig att på så gamla bilar går det inte att få rostfria exemplar billigt, och om du ger upp denna och går med förlust på den, så blir det kanske svårt att hitta någon du tycker är tillräckligt bra, för en rimlig slant?

Min är en frisk E39 -98 Touring/kombi 540iA. I Tyskland står de från 40 000 kr upp till 100 000 om skicket är bra.

Här har du sparklådan som ekonomiplåt, 271 kr per sida (men frakt tillkommer)

https://www.bildelar-online.se/7170926-blic

.. och här är lyftplåtarna, förstärkningarna för domkraftsfästena - 4 nya.

http://www.ebay.de/itm/BMW-E39-Hebebuehnenaufnahme-o-Schweller-verrostet-4x-Reparaturblech-f-Stopfen-/332158795865

Utloggad yuval

• Junior Medlem
  • **
« Svar #9 skrivet: april 18, 2017, 02:47:28 »
Tack Lasse!

Nu fick jag något att tänka på.
Bilen i övrigt är fin, till och med Carfax rapport hade jag tryckt ut. Servicebok och allt. Så ja.. Men när jag gör en sökning på google: e39 rust, så ser jag BMW fixare som skriver att om man ser något sådant så gäller "run!" men jag kanske får be någon bedöma om resten av undersidan är fin, och hur pass illa detta ser ut. Bilderna kanske inte gör sig rättvisa..

Det verkar vara en väldigt svårsåld bil när jag tittar på blocket, så ser jag flera som legat ute länge och är prissänkta. Jag vet inte hur pass vanligt det är, kanske har förra ägarna inte tvättat bilen regelbundet. Men vad räknas som en rimlig slant med denna rost undertill? Och jag kan inte låta bli att undra hur de missat att skriva detta under bra att veta efter besiktning.. Det är så iögonfallande att till och med jag som okunnig reagerade. Den andra sidan kanske inte är bra, men jag hade inte regerat på den. Detta är samma ställe fast på förarsidan:

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #10 skrivet: april 18, 2017, 08:09:20 »
Det går inte att säga hur illa det är av bilderna bara. Man ser att det är rost och att färg / rostskyddsmassa har släppt, men det går helt enkelt inte att säga hur djupt det går.

Vad du kan göra själv, för att spara pengar, är att åka till Jula och köpa en stålborste för 30 kr, en liten burk svart Hammarlack för 100 kr och en pensel för 10 kr. Åk sedan till OK GDS (eller hissa upp bilen på annat sätt så att du kommer in under):

- Skrapa bort allt som sitter löst från plåten under bilen (skraopa bort allt som sitter löst eftersom det bara gör saken sämre genom att samla fukt) och se till att det blir torrt (använd hårtork om det är fuktigt).
- Pensla på hammarlack på plåten. Hammarlack är fantastiskt bra på att skydda mot rost, dels genom att den fäster bra, äter upp rost och bildar ett helt tätt, ganska tjockt lager som stänger ute all fukt och syre (det är fukt och syre som gör så att metallen rostar)

Under bilen sitter det svart täckplast som sitter fast med svarta plastnitar. Använd en vanlig platt skruvmejsel för att pilla ut skaftet i mitten på varje nit, pilla bort niten och ta bort täckplasten så att du kommer åt bättre.

Hammarlacken torkar på en halvtimme. Hammarlack skyddar mot rost, jag använde det på använde det på två väldigt rostiga vagnstycken till en utetrapp på baksidan av vårt hus (de vinklade metallbitar som sitter i ytterkant på trappor, som trappstegen är skruvade på). Efter 7 års vinter hade det fortfarande inte kommit tillbaka någon rost på dem.

Genom att du går på med en stålborste så får du veta hur rostigt det är egentligen. Har du tur så räcker det, men du får i alla fall veta exakt hur det ligger till. Det enda sättet att ta reda på, är att skrapa bort gamla rester som sitter kvar.

I hålen på dina bilder ska det sitta sådana här: gummibitar som är till för att vara lyftpunkter för domkraft, så att den inet skadar plåten. Vill du göra det schysst så skaffar du nya sådana också. De går förmodligen att hitta begagnade väldigt billigt på bilskrotar.

http://www.ebay.de/itm/1x-AUFNAHME-WAGENHEBER-HEBEBUHNE-WAGENHEBERAUFNAHME-BMW-5-ER-E39-7-ER-E38-X5-E53-/391208629651?fits=Make%3ABMW%7CPlatform%3AE39&hash=item5b15d9f593:g:u7MAAOSwYIxYAZls

Utloggad Bmw4ever

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #11 skrivet: juni 25, 2017, 11:20:34 »

Finns det hopp ändå kanske? Jag fattar ingenting, och jag förstår inte att besiktningen inte skrev något på "bra att veta"

Dåliga bilder, jag kommer att ta nya nu idag när solen skiner. Så kanske någon vänlig själv kan se hur illa det är.

1995 köpte jag en bmw e21 320 1978,  lackad vit,  en kompis tog en magnet för att kolla plåten... Ja det var inte så mycket plåt i den bilen kvar, mest komposit, men fick lägga x antal pengar på den bilen, kapade ur all golvplåt och svetsade nytt, besikta och körde till jobbet med den i 3 år..

Reklampartners