Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bmw e39 abs problem  (läst 5961 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbjork

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Bmw e39 abs problem
« skrivet: mars 12, 2017, 11:11:59 »
Tjena, är ny här på sidan!
Jag har en E39 med abs problem bilen är enligt reggbevis i slutet av -99
Har kollat felkoder och det som kommer fram då är utloppsventil HB och VB, vad är detta??
Kan säga så att om jag går ut på morgonen och startar bilen så lyser inte ABS och antispin/sladd lamporna men direkt jag lägger i 1:an och ska börja köra så tänds dom!
Det hela började en regnig dag för 3-4 veckor sedan när jag skulle på ett ärende, då jag åkte dit var allt bra men då jag skulle åka så lyste ABS men slocknade då jag hade kört 1km.
Sedan gick det 2veckor tills en kväll jag körde och slirade/sladdade på en parkering med skarp is och snö så det bara bankade och knarrade i bilen (blev att sluta när det var så dåligt där) efter detta stöd jag 15min på tomgång och snackade och ABS börjar lysa!
Då åkte jag sedan och så fungerade inte hastighetsmätaren jag körde 1km då var allt bra igen, efter det så kunde jag bara stå 5-10min på tomgång så tändes ABS och antislir/sladd då såklart, men nu i början av veckan så provade jag att sladda lite på ett ställe, inte alls så mycket, men nu efter det så har ABS lampan börjat lysa hela tiden, slocknar inte efter lite körning som förr.
Någon som kan säga vad det kan vara?
Felkoder är endast det som jag skrev i början men utloppsventil som jag inte förstår vad det betyder!
För i felkodsdatorn min polare har kollat med så finns också inloppsventil men jag får ju bara utloppsventil som felkod!
Vore najs med lite svar :)

Utloggad Fredrik M

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 2950
  • Karma: +27/-0
  • Kön: Man
    • malvefors.se
Bmw e39 abs problem
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2017, 11:18:19 »
Min far hade liknande problem på sin E39 -97, har för mig att han bytte en ABS givare och sedan var allt frid och fröjd igen.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 abs problem
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2017, 12:47:25 »
Tänkte precis som Fredrik beskrev om givare, kanske värt att kolla.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Tobbjork

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Bmw e39 abs problem
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2017, 13:50:46 »
Aa det blir vell att försöka mäta givarna och byta och se!
Var ut och körde lite just och då när jag stog på tomgång ca 5min och for iväg så fungerade inte hastighetsmätaren men efter ca1km hoppar den igång samma när jag var in på en service station på en fika kopp så när jag åker hem därifrån börjar hastighetsmätaren fungera efter ca1km så lite konstigt är detta hela :) och som jag sa felkod var när vi tittade sist utloppsventil höger och vänster bak så gågot med bromsarna måste ju det va, för i min andra E39 som är en -98 så heter det hjulhastighets givare när ABS givare ger felkod :)

Utloggad Tobbjork

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Bmw e39 abs problem
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2017, 20:22:35 »
Ingen som har någon mer ide'? Eller kan det vara abs modulen som är pajj som det brukar på dom här? :)

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 abs problem
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2017, 06:49:41 »
Det du har kan kallas för Intermittenta fel
Problemet med intermittenta fel kan vara att det har försvunnit just när man sätter igång att mäta. Felet kan uppstå och upphöra med ganska täta mellanrum.
Tyvärr är det inte alltid så enkelt att felet kan detekteras även om ABS-lampan lyser.
När ett intermittent fel upphört återställer sig systemet sig självt.
ABS- funktionen går omedelbart igång, men lampan släcks inte omedelbart för det.
Den slocknar antingen efter något hundratal meters körning, eller inte förrän efter flera km körning, beroende på vad som utlöst felsignalen.
Det innebär i sig att det inte är säkert att felet fortgår trots att lampan fortfarande lyser.
Felet kan ha upphört men fullständig reset är ännu inte är avklarad.
 
Ett.
Vet man säkert, medan felet är pågående är ABS-en helt urkopplad.
Har man ett intermittent fel bör man allra först fundera igenom, hur uppträder felet?
Uppträdandet ger en hygglig vägledning om var felet rimligen är att söka.

Vilken av följande kategori gäller?
1.Felet uppträder vid blött väglag. Försvinner vid torrt.
2.Felet kommer och går i samband med större fjädringsrörelser, eller har t.ex. samband med stora rattutslag.
3.Felet är s.a.s. hastighetsberoende. Då lampan lyser, är det oftast i samband med t.ex. långsam stadstrafik. Den släcks alltid sedan man kört några kilometer i högre fart.
4.Felet kommer och går, tillsynes helt spontant, utan samband med yttre omständligheter.
5.Felet uppträder som en blandning av föregående kategorier.

Här finns i stort sett bara en rimlig förklaring. Det är kontakt mot jord i någon av givarlindningarna. Den får fullbordad kontakt mot jord endast i samband med fukt. Avbrott eller för svag puls är uteslutna i detta sammanhang.

Händelseförloppet är i sig lätt att förstå.
Givarledningen har endast en väg att få kontakt med jord. Det är via plåtkapslingen. Jordkontakt via den skruv som håller givaren är utesluten. För att givarlindningen ska få fullbordad kontakt krävs dels att plåtkapseln ligger emot lindningen, dels att plåtkapseln dessutom lyckas få kontakt med godset i det rostiga "hål" den är instucken i. Det är där fukten kommer in och hjälper till att fullborda kontakten.
Feldiagnosen kan säkerställas genom att mäta direkt mot givarens plåtkapsel, i.st.f. att använda någon annan godtycklig jordpunkt.

Kontakt mot jord ger ingen anledning för hemmameckaren att kassera givaren. Är det inte avbrott i ledningen, så räcker det med att isolera plåtkapslingen från kontakt med "hålet". Vad som krävs är att "hålet" filas ut en aning, med filmaskin eller för hand. Så pass att man får plats med en eltejp kring givaren.

Kategori 2.
Klart och tydligt avbrott i någon givares kabel.

Kategori 3.
Tydlig indikation på svag puls. Pulsen blir för svag eller uteblir vid låga hastigheter, men når till nöds upp till godkänd nivå vid högre hastigheter. Man får då ha i minnet att datorn inte ger godkänt direkt så fort man kommit upp i högre hastigheter. Har den löst ut p.gr.a. utebliven eller för svag puls, så krävs flera km körning för att datorn ska "återställa sig"

Har datorn löst ut av detta skäl, finns tre rent mekaniska skäl att välja mellan.

Kategori 4.
Inga tydliga ledtrådar. Kan vara ärg i någon givares första kontakt. I så fall är det antagligen nära till dess att felet slutar att vara intermittent och övergår till att bli distinkt. Sedan blir felet lätt att lokalisera. Har man inte tid att vänta, är det bara att ge sig på kontakterna, en efter en. En annan, inte alltför vanlig, men dock möjlig felkälla är, bristfällig lödförbindelse mellan givarlindningens tunna tråd och givarkabeln. Även detta övergår förmodligen så småningom till att bli ett distinkt fel. Har man inte tid att vänta kan man ju alltid åka till märkesverkstan och läsa av lagrade felkoder.

Kategori 5.
Kan mycket väl vara fler än en givare som krånglar.<<<Problemet med intermittenta fel kan vara att det har försvunnit just när man sätter igång att mäta. Felet kan uppstå och upphöra med ganska täta mellanrum. Tyvärr är det inte alltid så enkelt att felet kan detekteras även om ABS-lampan lyser. När ett intermittent fel upphört återställer sig systemet sig självt. ABS- funktionen går omedelbart igång, men lampan släcks inte omedelbart för det. Den slocknar antingen efter något hundratal meters körning, eller inte förrän efter flera km körning, beroende på vad som utlöst felsignalen. Se längst ner på avsnittet med rubriken "Hur man felsöker" Det innebär i sig att det inte är säkert att felet fortgår trots att lampan fortfarande lyser. Felet kan ha upphört men fullständig reset är ännu inte är avklarad. Ett vet man säkert, medan felet är pågående är ABS-en helt urkopplad.

Har man ett intermittent fel bör man allra först fundera igenom, hur uppträder felet? Uppträdandet ger en hygglig vägledning om var felet rimligen är att söka.

Vilken av följande kategori gäller?
1.Felet uppträder vid blött väglag. Försvinner vid torrt.
2.Felet kommer och går i samband med större fjädringsrörelser, eller har t.ex. samband med stora rattutslag.
3.Felet är s.a.s. hastighetsberoende. Då lampan lyser, är det oftast i samband med t.ex. långsam stadstrafik. Den släcks alltid sedan man kört några kilometer i högre fart.
4.Felet kommer och går, tillsynes helt spontant, utan samband med yttre omständligheter.
5.Felet uppträder som en blandning av föregående kategorier.

Här finns i stort sett bara en rimlig förklaring. Det är kontakt mot jord i någon av givarlindningarna. Den får fullbordad kontakt mot jord endast i samband med fukt. Avbrott eller för svag puls är uteslutna i detta sammanhang.

Händelseförloppet är i sig lätt att förstå. Givarlindningen har endast en väg att få kontakt med jord. Jordkontakt via den skruv som håller givaren är utesluten. För att givarledningen ska få fullbordad kontakt krävs dels att plåtkapseln ligger emot lindningen, dels att plåtkapseln dessutom lyckas få kontakt med godset i det rostiga "hål" den är instucken i. Det är där fukten kommer in och hjälper till att fullborda kontakten. Feldiagnosen kan säkerställas genom att mäta direkt mot givarens plåtkapsel, i.st.f. att använda någon annan godtycklig jordpunkt.

Kontakt mot jord ger ingen anledning för hemmameckaren att kassera givaren. Är det inte avbrott i lindningen, så räcker det med att isolera plåtkapslingen från kontakt med "hålet". Vad som krävs är att "hålet" filas ut en aning, med filmaskin eller för hand. Så pass att man får plats med en eltejp kring givaren.

Kategori 2.
Klart och tydligt avbrott i någon givares kabel.

Kategori 3.
Tydlig indikation på svag puls. Pulsen blir för svag eller uteblir vid låga hastigheter, men når till nöds upp till godkänd nivå vid högre hastigheter. Man får då ha i minnet att datorn inte ger godkänt direkt så fort man kommit upp i högre hastigheter. Har den löst ut p.gr.a. utebliven eller för svag puls, så krävs flera km körning för att datorn ska "återställa sig"

Har datorn löst ut av detta skäl, finns tre rent mekaniska skäl att välja mellan. De är redovisade ovan under rubriken: "Mätning av pulser".

Kategori 4.
Inga tydliga ledtrådar. Kan vara ärg i någon givares första kontakt. I så fall är det antagligen nära till dess att felet slutar att vara intermittent och övergår till att bli distinkt. Sedan blir felet lätt att lokalisera. Har man inte tid att vänta, är det bara att ge sig på kontakterna, en efter en. En annan, inte alltför vanlig, men dock möjlig felkälla är, bristfällig lödförbindelse mellan givarledningens tunna tråd och givarkabeln. Även detta övergår förmodligen så småningom till att bli ett distinkt fel. Har man inte tid att vänta kan man ju alltid åka till märkesverkstan och läsa av lagrade felkoder.

Kategori 5.
Kan mycket väl vara fler än en givare som krånglar.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Alain

  • Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • ******
  • Antal inlägg: 10081
  • Karma: +605/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 abs problem
« Svar #6 skrivet: mars 14, 2017, 07:32:27 »
Här finns oktå lite läsning om en medlem som hade problem med ABS.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=5058.0
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 abs problem
« Svar #7 skrivet: mars 14, 2017, 08:44:37 »
Jag hade liknande symptom som hastighetsmätaren och farthållaren försvann bland annat i kombination med lysande antisladdlampa. Beroende på vilken givare det är så triggar det olika funktionsbortfall, själv fick jag byta vänster bak. Men jag lämnade även in ABS-modulen till för reparation i samma veva (men det var nog ena givaren i slutändan ändå):

http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=305.0

Lycka till.

Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 abs problem
« Svar #8 skrivet: mars 14, 2017, 08:45:33 »
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Tobbjork

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Bmw e39 abs problem
« Svar #9 skrivet: mars 16, 2017, 15:45:26 »
Vet inte om jag kanske har skrivit detta redan men om jag t.ex på morgonen startar bilen så lyser inte abs och antispin har testat att lägga i 1an och köra 0,5-1meter i gången 3gånger och lamporna tänds inte då efter varje 1meter jag kör men gör jag som så att jag släpper upp kopplingen för att åka iväg tänds lamporna direkt efter bilen rullat 1meter och lamporna lyser enda tills bilen blir startad igen senare efter ett affärs besök eller annat ärende då igen när jag åker tänds lamporna så ja tycker det är så konstigt att kom tänds sådär och inte lyser direkt när jag startar, har också vart me om det om jag står en längrestund på tomgång så fungerar inte hastighetsmätaren när jag åker igen först efter ca.1km hoppar den igång, så det kan bra vara att jag har problem med mera en bara en givare, vad tycker ni om pirat tillvärkade givare? Eller är orginal det bästa? :)

Utloggad Gemini__

  • Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 3257
  • Karma: +20/-0
  • Kön: Man
Bmw e39 abs problem
« Svar #10 skrivet: mars 16, 2017, 16:29:12 »
Här är det originalgivare som gäller, väldigt känsligt med eftermarknadsgivare just här.

Mvh
Thomas
X5 E70 4.8iA
X5 E53 3.0l
M5 E34 -95
VW Passat 2.8l V6 4-MOTION

Utloggad Tobbjork

  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Karma: +0/-0
Bmw e39 abs problem
« Svar #11 skrivet: mars 18, 2017, 16:22:28 »
Har kommit lite fram nu och jag har provat med kylspray på abs modulen och då slocknar lamporna och är borta i någon minut tills dom är igång igen av värmen från motorn säkerligen så det blir att skicka modulen på omlödning nu då och hoppas det är bra sen :)

 

Reklampartners