Under baksätet, under plåten därunder sitter tanken. Ta bort sittdynan (sitter med två klämbyglar i framkant - dra sedan sittdynan framåt) - då ser du två runda lock, ca 20cm i diameter, ett under vardera sits.
Tanken är delad i två delar, vänster och höger, och har en mellanliggande förhöjning. Det sitter en tankgivare i varje halva, och ett rör som fungerar som ett slags hävert för att hålla ungefär samma nivå på halvorna. Den kallas "sugstrålepump".
Skruva bort locket så ser du ett vitt eller gult, runt runt plastlock under, med en elkontakt ansluten. Det är överdelen av givaren. Om du skruvar loss den så kan du dra upp den ur tanken. Se bifogad bild hur den ser ut: en liten svart flottör på en metallarm så att flottören vrider armen upp och ner. Vid armens led finns ett vridmotstånd med en pinne som löper mot ett motstånd.
Köp en multimeter på Jula för 149 kr och mät motståndet. Det är motståndet som kommer upp vid elkontaktens anslutning som avgör vad mätaren visar.
En vanlig anledning till att tankgivaren slutar ge rätt motstånd, är att folk tankar etanol. Det gäller inte dig eftersom du har en diesel, men etanolen förstör ytan på resistorn - så att den visar fel. Mät även vad som kommer i kontakten från bilen, den som ansluts till givaren. Om det inte kommer ström i den så kan inte tankgivaren visa något. Om det inte kommer ström så är det brott på kabeln.
När du sätter tillbaka tankgivaren, var noga med att få den i rätt läge. Det är lite pilligt.