Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
december 02, 2025, 14:36:21
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E39 1996-2003
»
Många frågor angående e39 525 TDS
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Många frågor angående e39 525 TDS (läst 5170 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
iidzen
Fullt Medlemskap
Antal inlägg: 36
Karma: +1/-0
Kön:
Många frågor angående e39 525 TDS
«
skrivet:
februari 09, 2017, 19:04:04 »
Hej allihopa!
Har precis köpt en 525 TDS e39 -97 som jag har diverse fel på som jag vill åtgärda så fort som möjligt. Staplar upp de här och hoppas på snabba svar!
#Ljuset i instrumentpanelen funkar inte, inte heller 4 av 6 blinkers och jag har inget helljus. Efter mycket googlande har jag fått fram att detta ska bero på ljusmodulen. Jag har en kompis som ska hjälpa mig löda om de delar som är kassa inuti, men nu till mitt problem : finns det någonstans man kan hitta "elschema" på ljusmodulen? Eller finns det något annat sätt man ser vilka delar det är man ska byta ut? Har inte ekonomi just nu till att köpa en ny och programmera in osv, därför ska delarna bytas ut.
#ABS, ASC, hastighetsmätare, trippmätare är ur funktion. Detta har jag fått fram att det är ABS enheten (har testat byta ABS givarna). Kan man ta "innanmätet" från en annan ABS enhet utan att behöva programmera om detta?
#Hur byter man ut fläktmotståndet i klimatanläggningen ? Har fått fram att denna drar ström på natten.
#Tankgivaren 2 får jag upp som felkod då tankmätaren inte funkar som den ska. Är det samma givare på bensin som diesel? Är det bara "byta" ut eller måste man göra något annat?
Tacksam för all hjälp, gärna så utförlig hjälp som möjligt med bilder osv
Och ordentliga beskrivningar om det handlar om el då el inte är min starka sida!!
Mvh Ida, iidzen
Loggat
Ge allt, förutom upp
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #1 skrivet:
februari 09, 2017, 21:01:15 »
Hej Ida.
Det var ett tag sedan, snart ett år.
Verka som att du gillar E39, finna modeller tycker jag men stark av dig att köpa en sådan med så mycket problem.
Jag ser att du har samma problem med ljuset som du hade sedan snart 1 år på den 99a
Det jag först skulle kolla är om alla säkringar/reläer är hela, jag menar inte sönder.
ljusmodul skulle du kunna lätt hitta en sådan på skrot och testa innan du köper nytt ifall att det inte är det som är problem.
Vad det gäller elschema hittade jag det, en del att läsa och hitta rätt det du leta efter, hoppas att det hjälper:
http://wedophones.com/Manuals/BMW/1987-1988%20BMW%20528e%20-%20Electrical%20Troubleshooting%20Manual.pdf
Så länge jag vet, du inte behöver programmerar om någonting efter bytet av ABS givare, det är bara en givare.
Har du problem med fläcktmotstånd är det lite pillret att fixa det, du säker kan också hitta en sådan på skroten men klar, ny är alltid bättre.
Lite förklaring:
Detta är ett enkel mekatips om hur du byter fläktmotstånd.
Ta bort platan under handfacket
Ta bort handfacket (lättare att jobba utan att den står i väggen), finns 2 bultar i botten och 2 clips.
Ta bort sidoskyddet, 1 skruv + 2 clips.
Inne under mittkonsolen längs bak sitter motståndet, den sitter fast med 2st konade plast "ploppar."
Så dra hårt i kontakten med en tång eller annat så kommer den ut med ett plupp, var försiktig så att du inte sliter av en enskild kabbel.
Efter bytet är det bara och jobba tvärtom.
Vad det gäller tankgivare kan jag tänka mig att bensin eller diesel bör vara likadant men ring gärna till schmiedmann, han också kan hjälpa dig med övriga frågor.
Vi hörs.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 551
Karma: +22/-0
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #2 skrivet:
februari 09, 2017, 23:26:59 »
Det finns fem olika huvudvarianter av LCM (version 1, 2, 3, 3B och 4), och flera olika varianter inom varje grupp. I en 97:a sitter troligen version 1 eller 2.
En sådan brukar kosta kring 300 kr på en bildemo. Den sitter bakom klädseln till höger om passagerarens fötter.
Version 3B och 4 är lite dyrare, ca 500-600 kr eftersom de fungerar med Faceliftljusen utan att krångla (utan att ge varning för trasig lampa och tända t ex bromsljuset i stället, eftersom den tror att bakljuset är trasigt. (Lysrörsvarianten "Celis" drar mycket mindre ström än en vanlig glödlampa).
Om hastighetsmätaren inte fungerar, så brukar givaren vänster bak ha slutat fungera. I en 97:a tror jag ABS-styrmodulen finns bakom handskfacket, men i senare modeller sitter den i motorrummet, framför fjäderbenet på passagerarsidan (höger sida). Bakom handskfacket var egentligen en bättre placering, eftersom elektroniken skyddas bättre.
Man kan ta ABS-styrenheten (den svarta plastboxen som sitter fastskruvad på alu.blocket med rören till bromsledningarna), men du måste koda om den. Det kan du göra med BMW Scanner 1.40, som man kan köpa på ebay.com för ca 200 kr. Du måste flytta över chassinumret och kilometerställningen. Det finns ett svenskt bolag som kan renovera ABS-styrenheter, men det kostar nog en 2-3000 kr. Innosund :
http://innosund.com/repair/
Fläktmotståndet (egentligen är det inget motstånd i en E39 - det var det i den äldre E34 - utan ett "effektsteg", ett slags förstärkare som lyssnar på en insignal från en dator (HVAC - klimatanläggningen) och styr varvtalet uppåt / nedåt). Bytes precis som Alain beskrev.
Jag vet inte om det är samma tankgivare, men det borde du kunna se via
www.realoem.com
. Slå in de sju sista tecknen i chassinumret och få fram alla delar och artikelnummer. Den är lite pillig att byta.
Lycka till !
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #3 skrivet:
februari 10, 2017, 06:00:04 »
Tack för din respons Lasse, alltid trevligt att läsa dina förklaringar.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
iidzen
Fullt Medlemskap
Antal inlägg: 36
Karma: +1/-0
Kön:
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #4 skrivet:
februari 10, 2017, 12:51:09 »
Hej!
Tack för era svar,
det här med ABSen , jag har testat byta givaren vänster bak men fortfarande samma och ger utslag på flera givare. Därför tror jag det är ABS styrenheten. Men då vet jag att den måste programmeras, ska kolla ebay!
Men den här ljusmodulen, behöver inte den programmeras om jag ska byta den rakt av?
Mvh Ida
Loggat
Ge allt, förutom upp
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 551
Karma: +22/-0
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #5 skrivet:
februari 11, 2017, 00:26:38 »
Hej,
tack Alain, och jo, ljusmodulen måste också kodas. Jag bytte i min egen bil för att jag uppgraderat den till Facelift-bakljus och den äldre ljusmodulen inte fattade att det är okej att de nya baklamporna drar mindre ström, utan tolkar detta genom att tända varningslampa för trasiga glödlampor på instrumenten och tända bromsljuset (i stället för det bakljus som den tror har gått sönder)
Jag kodade in en LCM 3B först med med BMW Scanner 1.40 (för att lägga in chassinumret och kilometerställningen), och sedan BMW DIS (som jag har en egen laptop för), för att lägga in rätt mjukvara (fr.o.m 99-03 bytte BMW en hel del, bl.a blinkersspaken, så utan omkodning går det inte att passa in en nyare LCM.
Hittar du en LCM 2 eller 3a och inte har faceliftljus (eller bryr dig om ifall det varnar på instrumenten) så går det bra, och du behöver inte koda om något.
Loggat
iidzen
Fullt Medlemskap
Antal inlägg: 36
Karma: +1/-0
Kön:
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #6 skrivet:
februari 11, 2017, 11:35:44 »
Det låter som att du är riktigt inne på detta, får man fråga var du bor? Är väldigt dålig på typ koda om osv, så tänkte om man kunde ta en tripp till dig eller någon annan som kan koda om , givetvis betalar jag, när jag har hittat rätt ljusmodul.
Har hittat ABS enhet och en nyare ljusmodul. Men inte satt i något av det eftersom det måste kodas.
Loggat
Ge allt, förutom upp
iidzen
Fullt Medlemskap
Antal inlägg: 36
Karma: +1/-0
Kön:
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #7 skrivet:
februari 11, 2017, 13:31:11 »
Den ljusmodulen jag har fått tag på är en 3A, och min originala är en 2. Behöver jag koda om den då eller den ska funka utan några justeringar?
Loggat
Ge allt, förutom upp
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 551
Karma: +22/-0
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #8 skrivet:
februari 11, 2017, 18:09:45 »
Du behöver koda in chassinumret och kilometerställningen, men det gör man enkelt med BMW Scanner 1.4. Om du inte gör det så kommer bilen ändå att starta, men du kommer ha en röd prick på kilometerställningen i mätarhuset. Den röda pricken signalerar att mätarställningen kan vara manipulerad. BMW Scanner 1.40 hittar man på ebay.com för 200 kr ungefär, inklusive frakt. Fördelen med den, är att då kan du läsa ur och nolla alla felkoder, nolla servicelamporna, etc. BMW eller verkstäder tar 500 - 1000 kr för att en enda gång läsa av felkoderna, så det är en snabb besparing.
Utöver det bör den fungera rakt av, men jag är inte 100% säker.
Jag tror att gränsen gick vid 3B, 99-03 när facelift kom. 3B och 4 har annan mikrokod. Det var därför jag tvingades använda DIS för att få en 3B att fungera i min bil. Annars fungerar inte blinkersen t ex (fr.o,m 9903 kom en ny blinkersspak).
Loggat
iidzen
Fullt Medlemskap
Antal inlägg: 36
Karma: +1/-0
Kön:
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #9 skrivet:
februari 11, 2017, 19:40:42 »
Okej det blir att leta på Ebay
Får man man bruksanvisning på hur man kodar om när man väl får hem den eller får man gissa sig fram? BMW scanner 1,4 kan koda in chassinumret och kilometerställningen på både ABS enhet och ljusmodul?
Loggat
Ge allt, förutom upp
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 551
Karma: +22/-0
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #10 skrivet:
februari 11, 2017, 21:35:40 »
http://www.ebay.com/itm/BMW-SCANNER-1-4-0-OBD2-Diagnostic-Interface-E36-E46-E38-E39-E53-E83-E85-X5-X3-Z3-/301731968910?hash=item4640a0778e:g:XAgAAOSwd0BV6iuZ&item=301731968910&vxp=mtr
Du behöver den 21-poliga extrasladden till en 97:a också (för det runda uttaget vid höger fjäderben i motorrummet)
Det finns lite skärmdumpar här på forumet om BMW Scanner, det är enkelt att använda.
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Karma: +605/-0
Kön:
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #11 skrivet:
februari 11, 2017, 23:16:23 »
Jag ser på bilder att det finns en CD/DVD som följer med, bara att sätta in den och följa anvisningar.
Det är faktiskt billigare att köpa en sådan och raderar felkoder än att får en 2a på besiktningen, innan var dom snälla att släcka dessa men nu gör dom inte det länge.
Kan tänka mig att skaffa en sådan till min X5 ifall att...
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 551
Karma: +22/-0
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #12 skrivet:
februari 13, 2017, 09:44:42 »
BMW Scanner 1.4 för kring 200 kr är en väldigt bra investering, lönar sig direkt, första gången man behöver nolla/ läsa ut felkoder.
Loggat
iidzen
Fullt Medlemskap
Antal inlägg: 36
Karma: +1/-0
Kön:
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #13 skrivet:
februari 14, 2017, 09:34:07 »
Eftersom jag och Ebay inte är bästa vänner, så har jag letat hur länge som helst efter 20 pins sladden. Men hittar nog inte rätt. Någon som kan länka en sådan?
Loggat
Ge allt, förutom upp
Lasse-SL500
Trusted Member
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 551
Karma: +22/-0
Många frågor angående e39 525 TDS
«
Svar #14 skrivet:
februari 14, 2017, 10:45:11 »
Denna är det, från samma säljare: (men det finns många som har den). BMW 20-pin cable brukar man hitta den med.
http://www.ebay.com/itm/20-to-16-Pin-Scanner-Cable-Adapter-for-BMW-OBD2-Scan-E36-E46-E38-E39-E53-X5-Z3-/302137937161?hash=item4658d30d09:g:qCEAAOSwux5YKVVQ
Loggat
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E39 1996-2003
»
Många frågor angående e39 525 TDS
Reklampartners