Tack för uppföljning, föredömligt! Det är för vanligt att många skriver om sina egna problem för att få hjälp, men glömmer att själva berätta vad felet berodde på -- det är många som hjälps av att få veta det, så en bra insats!
Synd att jag inte såg detta inlägg för jag hade kunnat tipsa om det, då min egen E39 hade exakt det problemet för 8 år sedan när jag köpte den: ena katalysatorn (V8 har två) var tät. Hettan och vibrationerna gör att keramiska insatser till slut skakar sönder och antingen försvinner eller täpper till.
Min lösning var att byta till en universalkatt och det har fungerat fint, men nu börjar avgasvärdena krypa uppåt igen så troligen är väl den andra katalysatorn på målsnöret nu?
Jag vill bra avgasrening på min egen bil och skulle vilja ha tips om metalliska katalysatorer, någon som vet? (De skakar inte sönder, håller bättre inbillar jag mig). Om de dessutom är mer fullflöde än keramiska och därmed ger ett bättre ljud än de keramiska, så gör det inget.