Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Problem med bmw 520i e39 96a  (läst 2195 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ax09_az09

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
Problem med bmw 520i e39 96a
« skrivet: januari 16, 2017, 11:54:17 »
Hej tänkte kolla om nån har lite råd att komma med för har fått problem med en bmw 520i e39 årsmodell 96 som är helt orkeslös och knappt går frammåt ibland den rycker kraftigt om man gasar fullt på låga varv och går ibland nästan inte över 4tusen varv, kan också tillägga att den faktiskt går lite bättre när den är kall, vet inte vad det kan vara riktigt men har gjort en felsökning och fått fram 3 st felkoder (vevaxelpositions och varvtalsgivare) (luftmassmätare) och (spjällägesgivare) så min stora fråga är egentligen om dom 3 grejerna verkligen kan göra så att den går så dåligt som den gör och gärna varför.     
Är sjukt tacksam om nån kan komma med lite råd hur man ska gå till väga oså:)
mvh alex!

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2017, 15:06:41 »
Som jag bland annat svarade på ditt PM
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7208.msg46997#msg46997
M.v.h. Alain.
Kan någon komma med flera förslag om Ax09_az09 problem?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Ax09_az09

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
« Svar #2 skrivet: januari 24, 2017, 21:36:59 »
Ifall någon är med om samma problem så kan jag medela att det var katalysatorn som var tät!  8)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #3 skrivet: januari 24, 2017, 22:49:04 »
Tack för svaret!
Det kan komma till pass ifall att någon får samma problem som du beskriver. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
« Svar #4 skrivet: januari 25, 2017, 11:10:45 »
Tack för uppföljning, föredömligt! Det är för vanligt att många skriver om sina egna problem för att få hjälp, men glömmer att själva berätta vad felet berodde på -- det är många som hjälps av att få veta det, så en bra insats!

Synd att jag inte såg detta inlägg för jag hade kunnat tipsa om det, då min egen E39 hade exakt det problemet för 8 år sedan när jag köpte den: ena katalysatorn (V8 har två) var tät. Hettan och vibrationerna gör att keramiska insatser till slut skakar sönder och antingen försvinner eller täpper till.

Min lösning var att byta till en universalkatt och det har fungerat fint, men nu börjar avgasvärdena krypa uppåt igen så troligen är väl den andra katalysatorn på målsnöret nu?

Jag vill bra avgasrening på min egen bil och skulle vilja ha tips om metalliska katalysatorer, någon som vet? (De skakar inte sönder, håller bättre inbillar jag mig). Om de dessutom är mer fullflöde än keramiska och därmed ger ett bättre ljud än de keramiska, så gör det inget.

Reklampartners