Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Avgasvärden.  (läst 2227 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel_ 80

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 231
  • Kön: Man
Avgasvärden.
« skrivet: december 11, 2016, 13:00:15 »
Nu är det snart dags för besiktning, och förra året låg flera värden på gränsen så känner att jag vill undersöka detta lite. Har bara gjort en ombesiktning under de 18 år som jag haft körkort pga felaktig ljusbild (trasig justering) så vore väldigt tråkigt att råka ut för en ombesiktning :)

E36 316 compact M43B16

CO: 0,1(0,5)
CO2500: 0,3(0,3)
HC: 98(100)
Lambda: 1,03(0,97-1,03)

Tändstift är relativt nybytta.

Har Carsoft om det kan hjälpa mig i felsökningen (Bortsett från det givna att se värden på lambdan)
Har inte kopplat upp Carsoft för jag har det inte installerat än.

Jag gissar att Vazze har lite bra råd här om han har tid :)

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
Avgasvärden.
« Svar #1 skrivet: december 11, 2016, 20:53:07 »
Jobbigt med oförutsedda utgifter och trassel, vet hur det känns. Särskilt så här års, när det inte är kul att vara utomhus med bilen så måste man in i ljus och värme för att ha en chans att fixa sådant.

Strålkastarna är enkla att justera upp, bara vrida på en justerskruv på strålkastarens baksida.
Spindelleden måste bytas, likaså gummidamasken för drivknuten. Det positiva är att det blir billigare att byta damasken nu, än om drivknuten förstörs.

Feltändningarna - du har P0300 vilket betyder slumpmässig feltändning, kan bero på dåliga/fel tändstift, vacuumläcka i insuget eller någon vacuumslang, eller problem med vevhusventilationen. Det senare är ett vanligt problem så här års -- undvik att låta bilen stå på tomgång länge innan du kör iväg, eftersom det brukar kunna orsaka isproppar i vevhusventilationen.

Om det bara hade varit en enda cylinder (sista siffran talar om vilken cylinder det är), så hade man kunnat misstänka spolen eller gummidamasken, men eftersom du har P0300 (alla cylindrar, slumpmässigt) så är det nog inte det.

Här är en bra sida med tips om P0300:

http://www.meeknet.co.uk/e31/BMW_M60_M62_M62TU_Engine_Crankcase_Ventilation.htm

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Avgasvärden.
« Svar #2 skrivet: december 15, 2016, 20:49:46 »
Daniel, dom värden du har nu är från gammal besiktning?

Lasse, jag gjorde lite fel, ville ändra min inlägg och felaktig tog jag bort den, sorry!
Om jag förstår rätt, det kan vara på grund av den sönder diaphragm (orange färg på bilden i din länk) som man kan får dessa felkoder?
Ska kolla på min X5 för att ser hur det ser ut.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
Avgasvärden.
« Svar #3 skrivet: december 16, 2016, 14:01:42 »
Daniel, om vi skulle återgå till trådens ursprungliga fråga, dina avgasvärden:

HC är kolväten, oförbrända bensingaser som möjligen finns i oljan.

Har den stått stilla länge? Eller var den svår att starta senast? I så fall är det sannolikt oljan som är "förorenad" av bensin.

Jag hade liknande problem med en M52 för ett par månader sedan, det räckte med att byta olja.

Har man höga lambda-värden så betyder det att motorn går snålt, möjligen pga att lambdasensorerna är gamla och behöver bytas.

Har man låga lambda-värden så kan man "fula" igenom bilen genom att tanka en tiondel etanol i tanken. Etanolen höjer lambdavärdet.

Reklampartners