Eller om man vänder på det. Det tråkigaste som man kan tänka sig är nog en liten motor. Möjligen är en liten och slö mer ointressant. Ska jag säga föresten! som kör en 2.0T. 250hk
Hur som helst. Motor volym är nyckeln, Och jag håller med er. Motorer under 2.5 eller 3 liter blir aldrig kul. Massor av Hk kan dom ha men dom saknar vridmoment (på låga varv).
En kompis till mig skulle köpa en ny A6 och funderade på motor alternativ. Mitt råd var att välj så stor motor du har råd med. Men han ville ha prestanda och ekonomi, och kunde inte fatta varför man ska köpa en stor motor, dom är ju slöare. Han pratade om 0-100, bensin L/mil, osv.
Vad han inte förstod var vridmoment på låga varv är komfort Eller fart utan att ta i. Möjligheten att smyga runt i en korsning, långsamt upp för en backe, ut på uppfarten och motorvägen utan att behöva växla. Bara ligga kvar på trean. Komma på sigskälv när man ser varvräknaren och växla upp.
Har ni tänkt på hur sällan man ser Hp och Nm angivet under 2500V/min
Och har ni tänkt på hur sällan man varvar över 2500V/min
Föresten, enda orsaken till att jag valde att BSR tuna min bil var för att det ökade Nm rätt bra på låg varv.
PS: Jag VILL VILL ha en stor motor igen, eller åtminstone större