Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Coolaste Bil motor ?  (läst 3320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 769
  • Kön: Man
Coolaste Bil motor ?
« skrivet: december 03, 2009, 11:52:00 »
Nyfiken på vad ni gillar ?
Rebell Design !

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
SV: Coolaste Bil motor ?
« Svar #1 skrivet: december 03, 2009, 12:39:47 »
Personligen har jag alltid gillat V8-motorer utan att nämna någon speciell. Audis biturbo-sexa som satt i RS4 är en hysteriskt rolig motor när man väl får den att fungera ordentligt. +500 hk gör att man kör ifrån BMW E60 M5 i alla hastigheter upp till 230 km/h.

Utloggad andreas_lofgren

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 669
  • <>
« Svar #2 skrivet: december 03, 2009, 13:36:02 »
En motor som jag tycker är en fantastisk kompromiss mellan pris/prestanda/förbrukning är 3 liters sexan M54 som sitter i 330/530/Z4 mellan 2001 och 2005.

Är inne på min andra nu...
//Lövet
I garaget: BMW Z4 3,0

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #3 skrivet: december 03, 2009, 18:28:54 »
V12a M70 som sitter i min E38 tycker jag om som bäst, har även en 530 E39 touring 03 med 6a M54 som är rätt vass men inte går att jämföra med V12a. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #4 skrivet: december 03, 2009, 19:48:17 »
Om man inte bortser från racing motorer. Så skulle jag påstå at en Topfuel motor är så cool som en motor kan vara. 10L och 8000Hk.

Men annars skulle Ford 429 Hemmi Boss från 69-70 vara en klar favorit

Det roliga är att den anges leverera 375 Hk. 500 är mera nära sanningen + vridmomend högre än vilken Scania som helst.

PS: kylar slangarna är 2". Bara för skapa en uppfatning hur stor motorn är  8)
Rebell Design !

Utloggad AlfaGTV

• Junior
  • Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #5 skrivet: december 03, 2009, 23:17:59 »
Inleder min medverkan på detta forum genom att göra reklam för Alfa Romeos klassiska 2.5liters V6:a
Herre jösses vilken musik, matchar faktiskt de flesta BMW sexor... (Nästan iaf ;)

Mitt nick anspelar dock inte på V6-modellen av Alfa Romeo utan snarare denna:

Som också är en riktig tuffing! Helaluminium, Dubbla överliggande kamaxlar, Hemisfäriska förbränningsrum, Kamkedja, Två dubbla Weber 40mm! Allt detta 1963 om jag inte missminner mig (dock inte i den 1750form jag ägde)  Finns ingen insprutad bil som mäter sig me ljudet i en sån här rackare när man släpper gasen och låter den gurgla litet!  :D

MVH /Micke

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
« Svar #6 skrivet: december 03, 2009, 23:28:02 »
Hej Micke och välkommen på bimmerforum!
Den Alfa har i min ugndom alltid fasinerad mig, kul att se att det finns kvar efter så lång tid.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad MrB

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
« Svar #7 skrivet: december 03, 2009, 23:42:31 »
Eller om man vänder på det. Det tråkigaste som man kan tänka sig är nog en liten motor. Möjligen är en liten och slö mer ointressant. Ska jag säga föresten! som kör en 2.0T. 250hk

Hur som helst. Motor volym är nyckeln, Och jag håller med er. Motorer under 2.5 eller 3 liter blir aldrig kul. Massor av Hk kan dom ha men dom saknar vridmoment (på låga varv).

En kompis till mig skulle köpa en ny A6 och funderade på motor alternativ. Mitt råd var att välj så stor motor du har råd med. Men han ville ha prestanda och ekonomi, och kunde inte fatta varför man ska köpa en stor motor, dom är ju slöare. Han pratade om 0-100, bensin L/mil, osv.

Vad han inte förstod var vridmoment på låga varv är komfort Eller fart utan att ta i. Möjligheten att smyga runt i en korsning, långsamt upp för en backe, ut på uppfarten och motorvägen utan att behöva växla. Bara ligga kvar på trean. Komma på sigskälv när man ser varvräknaren och växla upp.

Har ni tänkt på hur sällan man ser Hp och Nm angivet under 2500V/min
Och har ni tänkt på hur sällan man varvar över 2500V/min

Föresten, enda orsaken till att jag valde att BSR tuna min bil var för att det ökade Nm rätt bra på låg varv.

PS: Jag VILL VILL ha en stor motor igen, eller åtminstone större  :P
Rebell Design !

Utloggad Ghostrider

• Karantän
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 490
« Svar #8 skrivet: december 04, 2009, 01:09:39 »
Välkommen, Micke...!!

Alfa är kända för att göra fantastiska motorer vars skönsjungande avgasljud slår de flesta BMW. Jag har en äldre släkting som är och har varit lite av en Alfa-nörd. Tyvärr var dom tidigare modellerna kända för att rosta och kvalitén för övrigt var väl lite si och så.

Tillverka motorer kan Alfa dock göra bättre än många andra.

Reklampartners