Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Bmw 535ia -97  (läst 2555 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Masiello

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
Bmw 535ia -97
« skrivet: augusti 04, 2016, 04:31:02 »
Hejsan alla goda, Jag håller på o skruvar med en kompis 535ia E39 -97, Den oljeryker och läcker olja, Skruvar en del
Bmw annars då jag har några själv, Men har aldrig skruvat på v8orna, Är det någon här som har några direkta tankar på vad det kan vara, jag har misstankar på ventiltätningar och en sleten packbox på utgående, men ville läggan in en funderare här innan jag hiver ner växellåda, kom med ideer och inspel :) mvh

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
Bmw 535ia -97
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2016, 20:38:07 »
Hej,

det låter som PCV - "pressure control valve" - en del av vevhusventilationen. Det kallas ibland "membranet", för att det är ett enkelt membran. PCV sitter monterat längst bak på insuget (mellan motorn och torpedväggen).

Det går ett rör från vevhuset, upp genom en slang, via en oljeseparator (som en liten torktumlare, fast för olja - en grej som roterar väldigt fort, och av centrifugalkraften trycks oljepartiklarna mot cylinderns vägg och kan ledas tillbaks som olja medan luften passerar vidare) och leds in på baksidan av insuget, via PCV som är till för att reglera rätt tryck via det gummimembran som sitter i locket. Med tiden slits detta enkla gummimembran ut, och då passerar oljdedimma okontrollerat - då blåryker den kraftigt och luktar bränd olja.

Membranet är lite pilligt att byta utan att lossa insuget, men det går. Jula (m.fl) säljer en praktisk liten lednyckel för bits, med vars hjälp man kan komma åt (skruvarna sitter illa till, man ser dem inte utan måste känna sig fram) Men det går, jag bytte själv på min 540 förra sommaren.

Det är den här lilla delen, artikelnummer 11617501563 - tryckregleringeventil. Del 2 på realoem:

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=DJ61-EUR-09-1997-E39-BMW-540i&diagId=11_1537

Pris, kring 600 kr.

http://www.schmiedmann.se/displayproducts.aspx?o=dpsbsbt&q=11617501563&pty=ny

Lednyckeln från Jula:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/verktygsnycklar/lednycklar/bits-lednyckel-136000/

Utloggad Masiello

• Junior Medlem
  • **
Bmw 535ia -97
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2016, 20:46:01 »
Hej och Tack Lasse :) Jag har redan demonterat detta menbran, och mycket riktigt så var den helt slut :) jag gjorde det så enkelt att jag bara knippa loss membranet från hela delen, enklare så!

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Bmw 535ia -97
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2016, 09:30:36 »
Oj! inget vacker syn då kan man förstår att den läcker olja, kanske dags att byta skiten. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
Bmw 535ia -97
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2016, 20:41:21 »
Bra jobbat !!

Utloggad Masiello

• Junior Medlem
  • **
Bmw 535ia -97
« Svar #5 skrivet: augusti 08, 2016, 00:42:36 »
Nä ska byta detta o se om det löser alla problem, :)

Reklampartners