Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Drar ur batteriet  (läst 4548 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sillobob

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 3
Drar ur batteriet
« skrivet: maj 12, 2016, 23:20:42 »
Hej !
Har en 750 i -95 som stått avställd i ca 10 år pga att den var krockad bak, nu har min pappa som är bilplåtslagare blivit klar med den, har dock ett stort problem, den drar ur batteriet från fulladdat till tomt på 1 dygn, bilen har vart inlämnad på märkesverkstad där dom konstaterade att det var färddatorn som drog ur strömmen o kopplade ur den, den drar fortfarande ur strömmen....växelkulissen lyser hela tiden....är det någon som har några idéer runt detta ? Är det någon som vet någon verkstad eller person som är duktig på felsökning av dessa modeller ?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
Drar ur batteriet
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2016, 00:17:37 »
Vad händer om du först ladda batteriet, lämna den vila utan koppla den 1 eller 2 dagar och därefter testa att starta och se hur det går, om det går, koppla av den igen och testa på nytt dagen efter.
Det kan vara så att celler på insida kan vara skadad att batteriet inte kan behålla laddning eller om du har möjligheten att testa en annan batteri och se hur det går.
Du också kan kolla jordflätan som sitter mellan motor och chassi.
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
Drar ur batteriet
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2016, 12:48:20 »
Jag tänkte berätta lite om det, eftersom jag vet att det är många som tycker bil-el är svårt, och ryggar tillbaks för det. "Det här blir dyrt".

Egentligen är det inte så svårt. Först lite bakgrundsinfo om hur bilens elsystem fungerar i moderna bilar:

Alla moderna bilar sedan mitten på 90-talet har flera små datorer (eller ECU:er som de kallas i fordonsvärlden). Det är en liten dator byggd för ett enda specifikt syfte: t ex att styra och övervaka bilens lampor, eller att styra bilens motor, styra AC, ABS etc etc.

Alla dessa ECU:er (det brukar finnas 10-50 st i moderna bilar), hänger ihop sladdhärvor - s.k. "bussar". Med "buss" menas i detta fall en bunt kedjekopplade ECU:er. Dessa ECU:er brukar vara ihopkopplade med en standard som heter RS-485. RS-485 definierar kabelstandard och spänningar. På denna kabelstandard används sedan ett definierat dataprotokoll (så att de olika ECU:erna kan prata med varandra) - detta protokoll brukar på nyare fordon vara CAN bus. Control Area Network - det är ett nätverksprotokoll. Alla ECU:er har olika ID - ett binärt nummer, t ex 32 för ABS.

Exempel på användning är t ex att bilens ljudförstärkare har en egen ECU som vid strömtillslag skickar ett CAN-bus-meddelande till bilens bildskärm (som också har en egen ECU). Om den inte får svar inom en viss tid så antar förstärkaren att bildskärmen inte finns, och stänger därför av sig.

Rent praktiskt betyder detta att så länge bilen är "vaken" (tändningen är igång, eller en dörr öppnas) så skickas en massa signaler fram och tillbaks mellan olika ECU:er. Och här kommer det viktiga: När du stänger av bilen, tar ur nyckeln och stänger dörren så pratar fortfarande ECUerna med varandra. Men de har timers, så att när de upptäcker att alla dörrar är stängda och tändningen är avslagen, så kommer de att gå ner i sovläge (sleep mode) efter en viss tidsperiod - oftast mellan 5-20 minuter. Vitsen med sleep mode är att det är strömsparläge - endast det nödvändiga ska vara vaket, för att batteriet ska räcka så länge som möjligt.

I sleep mode ska bilen normalt sett dra ca 20 milliampere eller mindre. (Upp till 50 milliampere klassas ofta som OK). Ju lägre desto bättre.

Om den drar t ex 20 milliampere (tusendelar ampere), så betyder det att den drar en amperetimme på 50 timmar, eller två dygn ungefär (20 * 50 = 1000 milliamperetimmar = 1 amperetimme). Ett batteri i denna typ av bil brukar ha kring 100 amperetimmars kapacitet vid full laddning, så det betyder att bilen skulle kunna klara 50 * 100 timmar innan det är helt urladdad. 5000 timmar = 208 dygn.

=====================

Gör så här för att kolla hur mycket ström bilen drar och var strömtjuven sitter:

1. öppna motorhuven, dörrar och luckor till säkringsboxar. Täpp till dörrkontakter så att bilen tror att dörren är stängd (ta en klämma eller en tygtrasa eller vad som passar bäst). Öppna bakluckan och använd en skruvmejsel för att stänga låset, så att bilen tror att bakluckan är stängd. Se till att alla lampor är släckta, kupebelysning släckt och nyckeln inte sitter i låset.

2. lyft av minuspolen på batteriet (jord, den svarta eller bruna kabeln). Minuspolen är säkrast, eftersom risken att man råkar kortsluta något av misstag är minimal.

3. ställ multimetern på att mäta ampere, minst 10 ampere, helst 20 ampere. Detta kan betyda att du måste flytta om kablarna på instrumentet.

4. koppla multimetern mellan batteriets jordpol och den lösa batterikabeln. Använd klämmor för att hålla fast multimeters pinnar så de har kontakt. På detta sätt mäter instrumentet hur många ampere som flödar ur batteriet.*

Vid normal användning ska du se att det går ca 1 ampere, och om du väntar 5 - 20 minuter så ska en frisk bil gå ner i sleep och endast dra 0.02 ampere eller mindre. Min M5 som jag nyss gjorde detta på, drar 0.015 ampere i sleep mode.

På en bil som har problem med en strömtjuv så kommer bilen aldrig gå ner i sleep. Börja då rycka ur säkring för säkring tills du ser att amperen faller markant på multimetern. I mitt fall, på min M5 så hade jag en förbrukning på 1.2 ampere, men när jag ryckte säkring 7 så gick det först ner till 0.5 ampere, för att efter 10 sekunder falla till 0.015 ampere. Jag hade hittat min strömtjuv - det var cigarettändarurtaget som någon tidigare ägare kopplat in en radarvarnare på! 

Multimeter finns att köpa på Jula - en sådan här har jag - fungerar alldeles utmärkt:http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/multimetrar/multimeter-405015/

Utloggad BMWnoob

• Senior Medlem
  • Antal inlägg: 85
Drar ur batteriet
« Svar #3 skrivet: maj 15, 2016, 17:24:12 »
Bra info Lasse  :)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
Drar ur batteriet
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2016, 09:15:36 »
Tack Lasse för mycket trevliga förklarningar. ;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Darth Väder

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 180
Drar ur batteriet
« Svar #5 skrivet: juni 19, 2016, 14:50:01 »
Mycket bra förklarat! Jag hade problem ett tag på E38:an men ett nytt batteri verkade vara lösningen på mitt problem.
BMW 530 xd -08
BMW 760i -07 | BMW 330Xi -00 | BMW 740iA -01 *sålda*
BTG 8:48 (fast på hoj)

Reklampartners