Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
december 02, 2025, 14:46:55
Startsida
Forum
Hjälp
Kalender
Media
Logga in
Registrera
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»
Modellrelaterade diskussionsforum
»
5-serien
»
E39 1996-2003
»
Handbroms underkänd vid kontroll
Nyheter
Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Handbroms underkänd vid kontroll (läst 10329 gånger)
0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Stein
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 154
Blue Shadow, He who follows
«
skrivet:
mars 31, 2016, 12:46:55 »
Hej på er.
Länge sedan jag har varit här nu, då inget spännande har skedd med Bimmer'n.
Hade kontroll på den i November, och blev underkänd pga svag handbroms.
Bytte bromsbackar i 2012, och sen bilen körs bara halva året, så drömde jag inte om att det skulle vara något problem med dom.
En automat har ju bulten, så handbromsen används knappt.
Gjorde ett försök på justering, som inte gav något resultat. Plockade ned en bromsskiva (v bak) och upptäckte en del rost som inte gick att slipa bort, svarva kunde vara ett alternativ, men att köpa en svarv....
Höger bromsskiva såg dock bättre ut.
Så jag handlade in nya skivor och monterade dom i dag. Men tyvärr så är bromseffekten nästan lika dåligt.
Med rätt justerade backar, kan jag fortfarande dra handbromsen upp 9 steg. Efter 5 steget känns det som det fjädrar litet, men det är möjligt att det skall vara möjlighet att dra upp så mycket, även när backarna är justerade rätt.
Lät dom stå i spänn nu, men de anpassar sig säkert inte till de nye backarna? Backarna var inte alls slitna.
Har några av er erfarenhet med samma problem?
På andra forum skriver man om byte av vajrarna, men då detta är en automat, så används knappt handbromsen genom hela året.
Finns det andra svagheter kanske?
Loggat
Newbie.....who? Me??
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 934
Kön:
-=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
«
Svar #1 skrivet:
mars 31, 2016, 18:12:33 »
mellan backarna sitter justerskruv som du har justerad igenom skivan hoppas jag, den justerar man tills bromsen låser sen släpper man sakta tills skivan rullar med lätt motstånd.
men för att få detta rätt får man släppa på spänningen på handbromsvajrar först den justeringen är i bilen vid spaken.
1. lossa vajrarna
2. justera handbromsbackarna enligt beskrivningen ovan
3. spänna vajrarna
om detta inte hjälper får man kika hur hävarmarna vid backarna ser ut och att dom löper i alla leder, och om allt är ok där och om skivorna och backarna är bra så är nästa steg att byta vajrarna
Loggat
-= BMW =- Just Real Power
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #2 skrivet:
mars 31, 2016, 20:10:26 »
Tack för svar vazze,
jag har justerat efter boke och i tråd med det du skriver.
Har nu "jobbat" med bromsen, och det verkar bli bättre, men man får dra åt rätt hårt. Har med stor kraft dragit åt upp till elfte och tolfte knäppet, och då är det rätt stor motstånd.
Innan så rullade bilen på tomgång med bromsen på.
Vajrarna som skall bytas, går de hela vägen från handtaget inuti bilen till bromsarna, eller är de delade?
Om de är delade, vilken del byter man då? Har du bytt så du vet hur mycket arbete det är?
Loggat
Newbie.....who? Me??
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #3 skrivet:
mars 31, 2016, 20:31:52 »
handbromsen ska börja ta vid 3:e knäppet, i ditt fall låter det som om vajrarna inte är justerade
om du justerade vajrarna till botten och handbromsen inte tar tidigare så borde du nog byta vajrarna
e39 har 2 vajrar en till varje hjul lite bökigt att byta men ja tror att om du kollar igenom allt igen så borde du få det att fungera
Loggat
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #4 skrivet:
mars 31, 2016, 21:20:17 »
Jodå, jag justerade vajrarna under handtaget till att det inte var mera slack i dom. Och jag justerade backarna så att de börjar beröra skivan vid 2:a knäppet, som boken säger.
Läste någonstans att handbromsen är svag på denna modell. Med svag, betyder det att men inte kan blockera hjulen vid fart?
För många år sen, då jag var ung
, så använde vi ju handbromsen för att göra en 180 graders sväng snabbt som fan, men det är kanske inte så i dag?
Loggat
Newbie.....who? Me??
vazze_t
Moderator
BMW Senior Medlem
Kön:
«
Svar #5 skrivet:
mars 31, 2016, 21:47:43 »
hehehe nja just bmw/mb/volvo med denna konstruktion med handbromsen inuti skivan brukar vara rätt svag och inte låsa hjulen.
du kañ juh också testa att köra i ca 50 km/h med dragen handbroms i 3-4 knäppet en kortare sträcka och testa om den "sliter in sig" och även inte bara justera slacket men spänna vajrarna typ 5-7mm till.
klart man gör 180 svängar än
dock numera med framhjuldrivna bilar
e39 är för tung för att slänga rumpan
vet inte vart i landet du bor men är det nära Borås är du välkommen till min verkstad så kan jag kika på det
Loggat
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #6 skrivet:
mars 31, 2016, 22:19:51 »
Testar i morgon. Skall spänna vajrarna litet till.
Bor i Skåne, så det är en bit upp till dig.........men sen bilen fick körförbud medan den var avställd, så får väl pappa staten kika på den först
Återkommer senare med rapport.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #7 skrivet:
april 05, 2016, 21:04:04 »
Genomgick full kontroll i dag. Handbromsen blev godkänd. Kikade på mätarna när han drog i handtaget, och vä sida var svagare än högre, detta säkert pga rosten inuti bromsskivan som hade slitit bandet ojämnt. Men den var avsevärt bättre än innan. Tyvärr är det inte ofta jag använder handbromsen här på låglandet utan backar, sen är ju Park det som används alltid.
Så det blev ett gott slut på denna historien.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Kön:
«
Svar #8 skrivet:
april 08, 2016, 08:13:29 »
Får man gratta med besiktning, varje år är man lite oroligt med vad dom kan hitta på, nu kan du i alla fall köra ett år till.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Thomas i Luleå
Senior Medlem
Antal inlägg: 69
Kön:
«
Svar #9 skrivet:
april 11, 2016, 16:38:56 »
Visst är det fortfarande så att även en bil med automat skall ha fungerande handbroms.
Varför inte använda handbromsen i stället för fotbromsen i bland ? Naturligtvis när tillfället är lämpligt.
Kanske när man kommer insmygandes till rödljuset. Brukar i alla fall jag utnyttja som handbromsmotion.
Loggat
Alain
Admin
Administrator
BMW Senior Medlem
Antal inlägg: 10081
Kön:
«
Svar #10 skrivet:
april 12, 2016, 14:25:21 »
Bra ide men lättare sagt än gjort, E38 är lättare då är handbroms en fotpedal som man släpper med en liten draghandtag.
Loggat
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan.
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!!
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #11 skrivet:
juli 01, 2016, 18:50:00 »
Tack för kommentarer.
Har börjat använda handbromsen nu, nästan mera en regel utan undantag.
Men den måste fortfarande dras åt hårt, för att få hyfsat verkning på den, men det kommer väl.
Ja dessa killarna på bilprovningarna kan vara rätt petiga.
Men också litet svåra att förstå...
Min kompis fick en 2a på vä strålkastare och måtte byta reflektor, som jag hjälpte han med (Mercedes)
Under arbetets gång, såg jag att högre strålkastare var i mycket dåligt skick också, men på den fick han ingen anmärkning.
Hade jag varit kontrollör, hade jag begärt båda utbytt snarast möjligt.
Vi byter nu båda inför nästa kontroll, så är han säker.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Thomas i Luleå
Senior Medlem
Antal inlägg: 69
Kön:
«
Svar #12 skrivet:
juli 03, 2016, 21:21:12 »
Hej igen, va bra att den börjar fungera.
Jag skulle ha trampat ned pedalen tre hack och sedan kört någon kilometer i kvarteren runt dig, efter det får bilen vila någon halvtimme och parkeringsbromsen svalna av lite.
Nästa tur känner du på en gång om rosten på handbromstrumman slipats bort eller om du får fortsätta med ytterligare ett hack och en ny runda.
Om bilen har handbromsspak eller fotpedal spelar mindre roll, funktionen är ju lika.
Före besöket hos bilprovningen brukar jag på vägen dit endast använda parkeringsbromsen som färdbroms, när porten sedan går upp så slipper man vara orolig att få nedslag på den bromsen.
Loggat
Stein
BMW Senior Medlem
«
Svar #13 skrivet:
juli 03, 2016, 22:59:20 »
Hej Thomas,
tack för kommentar. Jag bytte bromsskivorna bak som innehåller handbromstrumma, så det är bromsbandet som inte är 100 på att trycka sig mot trumman.
Ja jag kör litet då och då med handtaget uppe några hack, för att slipa ner bromsbackarna så de blir platta igen..
Skall kolla den visuellt, trumman och backarna till hösten, när jag vinterförvarar den.
Blir väl oktober, november gissar jag.
Loggat
Newbie.....who? Me??
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Bimmerpower.org...ditt BMW-forum!!
»