Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: BMW e39 kylproblem  (läst 4592 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lk9715

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 4
BMW e39 kylproblem
« skrivet: mars 06, 2016, 13:12:14 »
Hej har en BMW e39 528i kombi från 1997 med kylproblem, har försökt länge komma på vad som skapar problemet men måste nu fråga om någon har tips på vad det kan vara.
Det är så att den blir varm (mätaren blir på rött och man måste stanna) och kommer heller ingen värme hur värmepaketet har nu bytt termostat, vattenpumpen och sköljt ur motorn och kylarn med vatten slang, men på samma gång jag tog upp motorn hittade jag u vattenpumps huset tre stora plastbitar som låg där och tempte till var kan det ha kommit ifrån? Och sen har jag luftat kylsystemet enligt forum och ingen skillnad fortfarande så undrar vad det kan vara ? :) kan det vara att de läcker nånstans ? Är väldigt tacksam för svar :)

Utloggad Midas

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 14
BMW e39 kylproblem
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2016, 17:10:59 »
I min E38 låg det bruna plastbitar och guppade i expansionskärlet. Det var bitar av delarna som visade kylarvattennivån i kärlet. alltså pinnen som sticker upp i hålet.

Utloggad vazze_t

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 934
  • Kön: Man
  • -=BMW The Ultimate Driving Maschine=-
BMW e39 kylproblem
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2016, 18:56:09 »
låter som topplockpackning som har gått
-= BMW =- Just Real Power

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 551
BMW e39 kylproblem
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2016, 23:11:56 »
Har du värmare, webasto i den?

Utloggad Lk9715

• Junior Medlem
  • **
BMW e39 kylproblem
« Svar #4 skrivet: mars 07, 2016, 13:14:53 »
Japp har webasto i den, har dock aldrig fått den att fungera.
Kan det ha något med den att göra? :)

Utloggad Fredrik M

• Moderator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 2950
    • malvefors.se
BMW e39 kylproblem
« Svar #5 skrivet: mars 07, 2016, 14:03:09 »
För mig låter det som att de tre plastbitarna är delar av impellern i pumpen, inte alls ovanligt att dessa släpper och trots att pumpen snurrar så pumpar den inget vatten och givetvis överhettar motorn.
BMW 125 iC 2011, Volvo XC70 2.5T AWD 2003 & Volvo XC60 T6 Recharge AWD 2023

Utloggad Lk9715

• Junior Medlem
  • **
BMW e39 kylproblem
« Svar #6 skrivet: mars 07, 2016, 20:34:07 »
Hmm tror nog ej på att det är plastbitar från vattpumpen eftersom den e ny,kan mycket väll varit ifrån den gamla vet inte. Men vill fortfarande inte cirkulera? :) kan det ha något med webaston att göra vet någon?

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW e39 kylproblem
« Svar #7 skrivet: mars 08, 2016, 16:13:26 »
Ja, jag hade exakt samma problem på en bil med Webasto - det kom ingen värme i kupén hur man än gjorde, och allt verkade okej,

Problemet var att på bilar med Webasto finns en särskild backventil som är till för att stänga vattnet så att det bara cirkulerar mellan webaston och kupén -- inte motorn - när webaston är igång. När backventilen går sönder (efter typ 10 år), så hade den i min bil blockerat vattenflödet in till kupén. Jag tog bort backventilen (det är en liten elektromagnetisk solenoid som ser ut som en halv värmeventil) och ersatte den med en Y-koppling, vips hade jag värme.

Det var på min E38 7-serie, men jag vet att E39 har samma lösning. Enda skillnaden är att backventilen sitter bakom motorn på E38, men under vänster kupéfilter i motorrummet på E39. Lyft loss det så ser du ventilen.

Jag köpte en Y-koppling i metall på Swedol, kostade 200 kr har jag för mig. Dimensionen på slangarna är 18mm har jag för mig.

Det behöver ju inte vara samma problem för dig, men jag hade ett helvete att hitta problemet - höll på i flera dagar. Blev vansinnig, hade hållit på i tre dagar utan att lyckas. Misstänkte igensatt värmepaket, men kunde inte fatta. Det gick så långt att jag ryckte loss alla slangar och sprutade med vattenslangen för att se att det var flöde. Och jag startade motorn (drog den på starten) för att se vilket håll vattnet pumpas -- det är lätt att missta sig. Till slut - när jag var galen - tänkte jag att "jag hugger lite ved ett tag, så lugnar jag nog ner mig". Men jag var så arg så jag slog av yxan - skaftet gick rakt av! Jag minns den dagen fortfarande, allt gick åt pipskägget kändes det som. Först lurad av bilen, och sedan avslagen yxa! Men jag hittade vattenventilen nästa dag. :)  Men det tog fyra dagar för mig.

Utloggad Lasse-SL500

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
BMW e39 kylproblem
« Svar #8 skrivet: mars 08, 2016, 16:26:11 »
Plastbitarna i expansionskärlet brukar komma från plasten inuti, flottören. Med åren ger den sig och spricker - särskilt om man inte har bytt ut en del förslitningsdelar som visco-kopplingen t ex - då blir motorn för varm, och då börjar konstiga saker hända: kylare trycks sönder, expansionskärl spricker, slangar spricker etc.

Sexorna ska bli 98 grader varma och V8:orna ska gå upp i 108-111 grader (eftersom de har så högt övertryck i systemet så kokar det inte ändå. BMW gjorde systemet så varmt för att det gör motorn effektivare, bränslesnålare).

Blå fältet på mätaren slutar vid exakt 45 grader, nästa streck är 60 grader, rakt upp är 75 grader. Så när motor är mellan 75 - 115 grader står mätaren rakt upp. (den vandrar inte, för att inte göra föraren orolig)

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
BMW e39 kylproblem
« Svar #9 skrivet: mars 09, 2016, 05:32:53 »
Tack för en Guldvärt förklarning Lasse. ;)

Jag hade aldrig tänkt på lösningen med Y slang, jävligt bra tycker jag, säkert många som har samma problem och är inte alltid lätt att hitta var det kommer ifrån.
Hoppas bara att det är det som är problemet och inte annat.
Lycka till med sökningen LK9715.
Hör gärna av dig.;)
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad Lk9715

• Junior Medlem
  • **
BMW e39 kylproblem
« Svar #10 skrivet: mars 13, 2016, 15:06:21 »
Det löste sig med med bilen luftade i 3 h och sen var luften borta ur kylsystemet... Så for ut på en test tur och bilen går inte varm mera så värkar fungera. Men... Ett nytt problem uppstod bilen startar dåligt och varvar inte mer än 2500 och går rykigt funderar om det kan vara soppa filtret ?? Vad tro ni?

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
BMW e39 kylproblem
« Svar #11 skrivet: mars 14, 2016, 11:02:23 »
Bra att det gick bra med luft system. ;)
Vad det gäller att motor inte går som det ska, här är lite tips om vad du kan kolla, hoppas att du hitta rätt.
http://www.bimmerpower.org/index.php?topic=7208.0
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Reklampartners