Nyheter

Detta är en helt fristående privat sajt utan någon koppling till BMW Sverige eller BMW AG.

Författare [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Ämne: Missljud på min faders 320d  (läst 5408 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ricjuo

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
Missljud på min faders 320d
« skrivet: augusti 09, 2015, 19:52:11 »
Hej,

Jag skriver till er för att försöka hjälpa min far med ett problem.

Far har en relativt nyköpt 320d (2011 tror jag), kombi som låter väldigt konstigt ibland.

jag har bifogat en ljudinspelning lyssna vid ca 13 sekunder och fram, det är tydligast på 2;an, mellan 1500 - 2500 rpm. sedan försvinner ljuder mer och mer till att sluta helt på högre växlar.
Vad kan detta vara? Firman där han köpte bilen byte turbo, (till en beg), men det har alltså inte hjälpt.

Mvh
Rickard

Utloggad Alain

• Admin
  • Administrator
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 10081
  • Kön: Man
« Svar #1 skrivet: augusti 11, 2015, 08:35:38 »
Hej ricjuo och välkommen på Bimmerpower.org.;)

Jag har försökt att lyssna flera gången om på inspelade ljud men svårt att höra.
Är det ett seriöst företag som har byt turbon?
Varför har dom bytt turbon?
Hur kom dom på att det var det problemet?
Jag är Fransman och tyvärr inte kan skriva lika bra Svenska som du gör men jag gör det jag kan. :)
Varje beröring av bromspedalen är första tecknet på rädsla!!! ;D

Utloggad ricjuo

• Junior Medlem
  • **
  • Antal inlägg: 2
« Svar #2 skrivet: augusti 11, 2015, 08:48:42 »
Hej Alain! och tack för välkommnadet :)

Om du lyssar vid ca 13 sekunder, så hör man hur jag gasar upp på 2.an, och sedan släpper gasen för att låta bilen motorbromsa. Det man ska lyssna efter är ett doft muller/skaller. Nästan någon som vibrerar tycker jag. svårt att få med, ska se om jag kan spela in på nytt

Seriöst och seriöst, smålandsbilar är bilen köpt på, vilken verkstad som byte sedan låter jag vara osagt. Jag vill minnas bytet berode på missljud och tappad kraft. Ska dubbelkolla.

Utloggad BROR

• BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 251
  • Bakhjulsdrivet - Finns det annat?????
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2015, 13:39:46 »
Låter som att nåt är löst, kåpor, värmesköld eller nåt, fanns samma ljud innan turbo bytet.
Om du varvar motorn till samma varv som du nämner vid stillastående kan du då höra ljudet eller är det bara då du kör med bilen som det låter.
Om det låter även vid stillastående kan du ju låta någon hjälpa till att lyssna, eller låta någon gasa till det kritiska varvtalet och försöka lokalisera ljudet, känn på alla kåpor och annat som kan låta för att eliminera ljudet, HÅLL TASSARNA BORTA FRÅN RÖRLIGA DELAR BARA, det kan göra ont, mycket ont annars.
-01 E39 525ia med Bavaria paket, trivselfaktor 100+
SÅLD :'(

Utloggad Grabber

• Trusted Member
  • BMW Senior Medlem
  • Antal inlägg: 356
« Svar #4 skrivet: september 16, 2015, 20:54:27 »
Testa o ta bort motorkåpan, det är nåt slags resonans i den.
Hade nåt liknande mysko ljud på min 318d, det var motors vibrationer som gjorde att kåpan vibrerade o skapade det konstiga ljudet.
BMW - Beroende Med Wilja

Reklampartners